Zoals meerdere onder jullie wens ik te experimenteren met een balancerende robot.
Hiervoor ben ik op zoek naar 2 degelijke motoren met gearbox en encoder.
Het is dit laatste wat geen evidentie is. Ofwel kom ik terecht op sites van bvb Farhaul (kostprijs 200euro per set, is mij veel te duur) ofwel kom ik via bvb RS-online terecht bij bvb MFA-Como of andere maar dan kan ik geen passende ecoder vinden voor op de motor.
Hebben jullie voorstellen waar ik tegen een redelijke prijs dergelijke combinatie kan kopen of een afzonderlijke encoder welke ik dan op een MFA-Como probeer te monteren.
Of zou ik echt de encoder het best zelf bouwen met een of andere optische sensor (TILxxx)
Alvast bedankt
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
op de radiomarkten staat vaak een handelaar met allerlei motoren, afgelopen markt bij de radiomis, heb ik daar 2 DC motoren met vertraging en encoder gehaald voor 12,5 euro het stuk.
Wat is het voordeel van een brushed DC motor? Met andere woorden, waarom maak je geen gebruik van een BLDC motor? Zou dit niet kunnen werken bij een balancerende robot?
Deze motor misschien;
Faulhaber 12V DC motor met vertraging en encoder (surplus)
Te koop bij VOTI, kijken in catalogus >> motortjes
Voor encoders kan je hier kijken, misschien is het iets voor je.
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/incrementele%20encoders/increm…