Voor zo'n schakeling als deze is koeling eigenlijk overbodig tenzij je als een achterlijke voor dat raam gaat zitten 'raam open raam dicht, raam open, raam dicht etc.
normaliter wordt die L293 maar 2x4 sec. per dag belast.
Bij mij sneuvelde die L293 door mijn vele testen en meten om die storing op te zoeken.
Gelukkig heb ik de eigenschap om voor dit soort dingen alles in 2 of 3-voud te bestellen tenminste, als de prijs het toelaat. (1.30 p.s.)
Eentje nabestellen, en wachten daarop is veel erger.(en duurder)
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Op 23 augustus 2009 01:34:13 schreef SparkyGSX:
Het nare van de L293 vind ik dat het best lastig is om ze fatsoenlijk te koelen; ik geef meestal de voorkeur aan de L298 of L6203 als het niet echt zwaar hoeft te zijn.
De L293D hoeft helemaal geen naar IC te zijn.
Het ligt er maar aan waarvoor je ze gebruikt.
Zoals Kareltje al schreef, als de L293D maar 2x4 seconden per dag wordt gebruikt, dan is een L6203 bijvoorbeeld veel te overdreven en, zoals je zelf al schreef, te duur.
Ik vind één L293 in DIL-16 behuizing voor het aansturen van 2 motoren altijd nog veel handiger dan het plaatsen van twee L6203 IC's in Multiwatt behuizing, om hetzelfde te bereiken, in dit geval twee raamopeners.
Bij mij wordt de L293D niet eens warm...
Neemt niet weg dat ik zelf ook regelmatig de L6203 toepas, maar dan bij gebruik van zwaardere motoren.