teveel overgangsweerstand ergens, draden te dun (zeker bij lange afstand)

Op 19 augustus 2009 23:55:36 schreef 2N3055:
Heb je geen schema of een linkie...

http://www.picbasic.nl/raamopener.htm

heb je exact dezelfde onderdelen gebruikt?

edit: die spanningen van 7V, wanneer meet je die? als het motortje probeert het raam open te doen, maar eigenlijk niet beweegt?

[Bericht gewijzigd door Tim Blanckaert op (22%)]

Die 7 volt meet ik met een multimeter op pen 3 en 6, dus op de 2 draden die naar de motor gaan.
Het schema is te vinden op http://www.picbasic.nl/frameload.htm?http://www.picbasic.nl/raamopener…
Het beweegt wel, maar mist kracht.
Een spanningsval geeft meestal aan dat de voeding niet toereikend is, maar is in dit geval niet van toepassing.
Ik heb inderdaad exact dezelfde onderdelen gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Kareltje op (34%)]

Op de site staat ook een link naar cursus deel 7 om de motor aan te sturen. Dit is het stuk waar PWM/HPWM behandeld wordt. Stuur je de motor hier toevallig aan met een te lage duty-cycle (in picbasic zou dit dan rond de 150 zitten.

EDIT:// De weerstand voor de stroommeting, hoe groot is die?

[Bericht gewijzigd door teunhaperen op (12%)]

Volgens de datasheet zou het motortje minder dan 200mA moeten trekken, en volgens de samenvatting bij Conrad 300mA. De voeding moet die stroom dus gemakkelijk kunnen leveren.

In de L293 zou je niet meer dan zo'n 2.6V moeten verliezen, volgens de datasheet, maar in het ergste geval 3.6V. Dat kun je compenseren door de voedingsspanning wat te verhogen.

De rest van de spanningsval zou dan door de meetweerstand en bekabeling moeten komen; om 2.4V te verliezen bij 300mA heb je een weerstand van 8 ohm nodig. Mogelijk is je bekabeling dus veel te dun voor die lengte.

Die bekabeling is waarschijnlijk ook een van de weinige verschillen tussen de testopstelling en de praktijksituatie. Als die echt te dun is, kun je die het beste vervangen door dikkere kabels. Je kunt de voeding ook wat verhogen, het is waarschijnlijk ook niet erg om de motor zelfs nog wat meer dan 12V te geven, omdat het steeds maar heel even loopt, en dan weer ruim de tijd krijgt om af te koelen. Ik zou dus een voeding van zo'n 15-16V nemen, en daar nog een keer mee testen.

Ik gebruik geen PWM besturing maar het schema van die klapraambediening, dat staat bijna onderaan op dezelfde pagina.
En zoals ik al eerder aangaf met exact dezelfde onderdelen.
Wat ik wel heb gedaan, ik gebruik 1 voeding van 12 volt die ik dmv een spanningregelaar (7805) naar 5 volt breng voor de pic en pen 16 van de L293D.

Ik gebruik nu gewone huishoudkabel va 0,6 qw. met een lengte van +/- 2 meter.
op mijn testopstelling gebruikte ik iets dikker.
Ik ga het nu toch proberen met een iets hogere spanning.
Die L293D kan best wel hoge spanningen aan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]

Op 20 augustus 2009 00:59:04 schreef Kareltje:
Die 7 volt meet ik met een multimeter op pen 3 en 6, dus op de 2 draden die naar de motor gaan.
Het schema is te vinden op http://www.picbasic.nl/frameload.htm?http://www.picbasic.nl/raamopener…
Het beweegt wel, maar mist kracht.
Een spanningsval geeft meestal aan dat de voeding niet toereikend is, maar is in dit geval niet van toepassing.
Ik heb inderdaad exact dezelfde onderdelen gebruikt.

Wat meet je op pin 8 ?

onbelast 12.3 v en op het moment dat het motortje draaid valt de spanning op pin 8 terug naar zo'n 8.6 v

Terwijl de voeding, ook terwijl het motortje draait, op 12V blijft (gemeten op de voeding zelf)? Dan heb je een hele forse spanningsval over de kabels, zelfs bij 0.5mm^2, 4 meter totale lengte, en 0.3A zou dat maar 50mV mogen zijn, als ik het zo snel uitreken.

@sparky
Wat ik bedoel met 'het motortje draait' is het moment dat hij het zwaarst belast word, dus op het moment dat hij het niet meer trekt.
Ik heb het printje weer thuis op mijn proefopstelling zitten en ook hier heb ik een lichte spanningsval op pin 8 hoewel een stuk minder, maar ik begin nu toch echt aan het motortje te twijfelen, want thuis heb ik met een 'zelfde' motortje geen problemen tenzij het klapraam bij mijn moeder net even te zwaar is voor deze bediening.
Ik ga morgen eens het 2de motortje op die raam monteren zodat ik tenminste het motortje uit kan sluiten, of hopelijk hiermee het probleem op te lossen.
Mij lijkt dat het motortje toch makkelijk die raam kan openen of sluiten.

w.b. die gegevens op de datasheet, dat hij belast ong. 300 mA trekt....als ik een tang op die as zet, en probeer hem tegen te houden dan klimt mijn amperemeter toch door de 1 A

[Bericht gewijzigd door Kareltje op (11%)]

Kun je misschien een foto posten van de mech. constuctie?
( dus de gemonteerde motor en het mechanisme verbonden met het klapraam ).

Ik zal morgen ff een paar foto's maken.
Eigenlijk ziet het er precies zo uit als op picbasic.nl echter omdat het om een breder raam gaat heb ik met een stangetje een 2de dranger gekoppeld, het raam is ruim 1,5 meter breed, vandaar
Wat uiteraard ook nog mogelijk is, het stangetje weghalen en een 2de motor erbij monteren, ik weet alleen niet hoe dat dan moet met die overbelastingbeveiliging

Je leest erg selectief, en trekt verkeerd conclusies.

je hebt teveel spanningsval, ga nu meten waar dat door komt.

1 de totale lengte van de kabel is heen en terug , dus 4+4= 8M, draad is redelijk dun

meet het spannings verlies over de kabel, of om te beginnen meet eens direkt achter de voeding, als hier de spanning ook al zakt, ios je voeding te zwak.

Maar gezien het fiet dat op het breadbord alles wel werkt, en je dan korte kabels gebruikt, zal er teveel spanning over je draad vallen, of ergens in een connector zit een slecht contact.

Let op !!, dit zijn nu juist brand veroorzakers, in tegensteling van kortsluitng wat vaak in de media gebruikt word.

...
het kan ook aan de mechanische overbrenging liggen, dat de motor teveel belast wordt ( een klapraam van 1,5m heeft al een serieus gewicht). En als het scharnierarm slecht gedimensioneerd is waarbij bvb. de aandrijf-arm op de as te lang is, zal de motor zeker problemen hebben bij bepaalde standen van de draaiarm.
Daarom zou ik eens proberen om i.p.v. met een tang de as tegen te houden, de aandrijfarm op de as te monteren en voelen hoeveel kracht er nodig is om de motor tegen te houden.

Op 20 augustus 2009 13:03:17 schreef Kareltje:
Ik gebruik geen PWM besturing maar het schema van die klapraambediening, dat staat bijna onderaan op dezelfde pagina.

Het zal aan mezelf liggen maar ik zie geen schema bijna onderaan op www.picbasic.nl/raamopener.htm

Ikzelf gebruik 1,5mm² tweelingsnoer, eerst had ik er luidsprekersnoer aanzitten van 0,5mm², maar daardoor leverde de motor flink aan kracht in, vandaar dus 1,5mm² gebruiken!

Is het een RB35 motor, met 1:200 of 1:600 overbrenging?

Zorg ervoor dat de mechanische "scharnier" constructie geheel los kan bewegen, er moet dus aardig wat speling in zitten als je het "scharnier" los in je handen hebt.

Ook je voeding moet flink wat stroom kunnen leveren; 12V en meer dan 0,5A, anders zakt je voedingsspanning in.
Zorg ervoor dat de motor maar een aantal seconden draait en daarna automatisch uitschakelt.
Voor de veiligheid een Polyfuse er tussen zetten.

@chiptronic
Hoezo selectief lezen??
Waar heb jij gelezen dat ik 4 meter kabel gebruik?

citaat:"Ik gebruik nu gewone huishoudkabel va 0,6 qw. met een lengte van +/- 2 meter."

citaat:"Hier lijkt het motortje makkelijk tegen te houden te zijn, en tijdens het open of dicht gaan meet ik op het motortje nog maar een 7 a' 8 volt en op voeding gewoon nog 12 volt.Ik gebruik hiervoor een voeding van 1,25 A wat ruim voldoende moet zijn."

Sorry maar ik heb het echt allemaal goed nagemeten en nog geen enkele concrete conclusie getrokken, wel mijn vermoedens.
let wel, ik heb elke keer maar 3 seconden om te meten, dus erg nauwkeurig meten lukt niet erg.

Zoals ik al eerder aangaf, ik probeer morgen gewoon het 2de motortje dit alleen maar om het motortje niet als verdachte te zien.
Ook probeer ik een andere voeding, desnoods mijn eigen labvoeding.

Ik laat morgen wel meer weten, toch alvavast iedereen bedankt voor het meedenken.

Je voeding zou dus idd groot genoeg zijn.

Wat voor RB35 motor? 1:200 of 1:600?

Zorg ervoor dat je zelfgemaakte scharnierdeel geen enkele weerstand heeft (moet dus "los" aan elkaar hangen).

Bij mij (thermopeen, dubbel glas) heeft de motor meer dan genoeg kracht.
Ik rem zelfs af op het eind (met PWM).

@ Frits Kieftenbelt
Ligt niet aan jou Frits
Het schema staat op ong. 3/4 van de pagina van cursus deel 7
Met daaronder de bijbehorende programma's
Hiervoor heb ik het 4de gekozen(de wat uitgebreidere)
Ik heb hetzelfde conrad-motortje gekozen ( 1:600)
Het is niet zo, dat hij het helemaal niet trekt, maar heel moeizaam dicht, en maar half open.
Ik gebruik borgmoertjes zodat ik makkelijk de vereiste speling in kan stellen, wat ik ook gedaan heb.
Trekt hij bij jou wel heel makkelijk die raam open en dicht?

Ik heb het wel eens zover gehad dat door een programmeerfout de motor op vol gas dicht ging, door het dooie punt, dwars door het ervoor zittende horrengaas.
Ik weet niet waar je woont, anders zou je hier een kijkje kunnen nemen.

Op 21 augustus 2009 20:43:37 schreef Frits Kieftenbelt:
Ik heb het wel eens zover gehad dat door een programmeerfout de motor op vol gas dicht ging, door het dooie punt, dwars door het ervoor zittende horrengaas.
Ik weet niet waar je woont, anders zou je hier een kijkje kunnen nemen.

Het lijkt mij dan, dat het motortje ook deze klapraam aan moet kunnen,
Ik zet er morgen ook eens ff een extra kabel parralel over die andere en probeer het nogeens, lukt het dan wel, dan dikkere kabel.

Houdt ook rekening met de lengte-verhouding tussen de twee stalen plaatjes en de hoogte van bevestiging ervan aan het raam.

Afstellen deed ik door het raam eerst zelf met de hand los en dicht te doen terwijl het scharnier wel om de motor-as is gedaan (en de motor reeds is bevestigd op het kozijn), maar nog niet vast om de motor-as geklemd.
Het scharnier kan zo dus verdraaien om de motor-as, zonder dat de motor-as zelf mee draait.
Als ik nu dus met de hand het raam beweeg, kan ik zo bekijken op welke hoogte ik het scharnier aan het beweegbare raam moet vastmaken en daarna tevens voelen hoe zwaar het raam loopt.

Pas als dit alles gedaan is en het raam met de hand redelijk soepel te openen en te sluiten is, de stalen staaf van het scharnier op de motor-as vastklemmen.

Probleem 'waarschijnlijk' opgelost

Ik had vanmiddag die hele aandrijving van die klapraam gehaald en thuis op mijn werktafel gemonteerd incl. de voeding.

Onder het armpje een keukenweegschaal gezet, en zo beurtlings de kracht meten: 1 kant 1,5 kg andere kant 2,5 kg

Motortje 2 gemonteerd (nieuw motortje)
Die liep al meteen erg zwaar.

Wat bleek? de schroefjes waarmee ik het motortje op de steun monteerde waren een paar tiende van een mm te lang zodat die het transmissiefame, wat in die voorste behuizing zit, een klein beetje vervormde.

extra ringetjes eronder gelegd en ja hoor!! zowel links als rechtsom +/- 5 kg

Ook de L293D had inmiddels de geest gegeven, op 1 uitgang stond in rust al 12 V
Waarschijnlijk door het intensief testen (lees belasten) die dingen gaan dan heet worden.

Morgen alles weer monteren en dan zal het (hopelijk) wel werken.

Het nare van de L293 vind ik dat het best lastig is om ze fatsoenlijk te koelen; ik geef meestal de voorkeur aan de L298 of L6203 als het niet echt zwaar hoeft te zijn, aangezien je die wel gemakkelijk goed kunt koelen, en ze een veel grotere stroom kunnen schakelen. Helaas zijn ze allebei veel duurder dan de L293.

De L293 kun je koelen met een koelblokje op het IC zelf (zie je niet echt vaak), en door grote koperen vlakken op de print, vooral aan de 4 ground pinnen in het midden.

Voor zo'n schakeling als deze is koeling eigenlijk overbodig tenzij je als een achterlijke voor dat raam gaat zitten 'raam open raam dicht, raam open, raam dicht etc.
normaliter wordt die L293 maar 2x4 sec. per dag belast.
Bij mij sneuvelde die L293 door mijn vele testen en meten om die storing op te zoeken.
Gelukkig heb ik de eigenschap om voor dit soort dingen alles in 2 of 3-voud te bestellen tenminste, als de prijs het toelaat. (1.30 p.s.)
Eentje nabestellen, en wachten daarop is veel erger.(en duurder)

Op 23 augustus 2009 01:34:13 schreef SparkyGSX:
Het nare van de L293 vind ik dat het best lastig is om ze fatsoenlijk te koelen; ik geef meestal de voorkeur aan de L298 of L6203 als het niet echt zwaar hoeft te zijn.

De L293D hoeft helemaal geen naar IC te zijn.
Het ligt er maar aan waarvoor je ze gebruikt.
Zoals Kareltje al schreef, als de L293D maar 2x4 seconden per dag wordt gebruikt, dan is een L6203 bijvoorbeeld veel te overdreven en, zoals je zelf al schreef, te duur.

Ik vind één L293 in DIL-16 behuizing voor het aansturen van 2 motoren altijd nog veel handiger dan het plaatsen van twee L6203 IC's in Multiwatt behuizing, om hetzelfde te bereiken, in dit geval twee raamopeners.
Bij mij wordt de L293D niet eens warm...
Neemt niet weg dat ik zelf ook regelmatig de L6203 toepas, maar dan bij gebruik van zwaardere motoren.