Ik kan wel een hartleyoscillator maken met een draaicondensator. Dit zal vast wel goed gaan omdat ze niet ingewikkeld zijn. Maar dan moet ik die condensator weer ergens vandaan halen. Deze moet dan ook in de behuizing geflanst worden. Ik zou ook nog eens met varicapdioden kunnen experimenteren. Deze zijn wel schaars aan het worden. Gewone dioden hebben ook wel wat capaciteitsverandering. Maar ik denk wel dat het regelbereik hier klein mee wordt.

Een clapp oscillator draait moeiteloos met 20MHz op een breadboard.

Ik moet wel oppassen dat ik er niet nog veel meer geld aan uitgeef. Ik heb datgene wat ik hiervoor in een jaar allemaal gekocht heb eens op een rijtje gezet. Ik heb er volgens mij wel dusdanig veel ingestoken dat ik er een nieuwe signaalgenerator voor had kunnen kopen. Vooral de voeding, behuizing, potmeters en knoppen zijn duur.

In ieder geval heb ik er echt zeer veel van geleerd.

Veel mensen denken verkeerd dat een dure meetaparatuur alles oplossen zal.
In mijn meening is dat niet waar.
Voor uw hobby, bent U aan signaalgeneratoren die kosten 1000 of meer euros te denken.
Voor industriele toepassing, vind ik het toch wel geschikt, maar niet voor hobby.
U zal misschien lachen, maar ik heb een oude buizen signaal generator Swemar generator model LSG-532 voor 10 euros gekocht.
Het werkt perfect van 35 tot 125Mhz, CW of AM. Ik heb maar de uitgang conectoren door BNC conectoren verwisseld.
En ik heb enige testen gedaan met frequentiemeter...Het is ongelooflijk erg stabiel...
Het is zeker niet toegepast voor profissionele toepassing, maar voor hobby, vind ik het leuk.

Gaat hij vanaf 35 Hz, kHz of MHz? Heeft een buisgenerator niet een erg hoge uitgangsspanning? Ik zie ze wel op internet staan en zijn niet echt duur. Verder vraag ik mij dan af of de buizen nog goed zijn als ik zo'n ding koop. Niet dat hij na een halfjaar minder wordt. Verder zijn stadaard buizen trouwens nog wel goed te krijgen. Ze worden nieuw gemaakt. Dit geld niet voor ingewikkelde mengbuizen en dergelijke. Ik moet er ook bij vertellen dat ik drie oscilloscoops heb waarvan de oudste het beste doet en nauwkeurig is. Hier zitten nog twee voorbuizen in.

Ik denk dat ik het met de oscillator gewoon te moeilijk aanpak en dat ik ergens een afstemcondensator moet vinden. Dan moet ik maar een hartley oscillator maken met een enkele FET. Het verder bewerken van het signaal is niet zo heel moeilijk. Als er maar een sinus is die ik kan regelen in frequentie.

3,5Mhz tot 125Mhz.(marker oscillator)
Hier zijn meer informaties over de toestel:
http://www.miniwatt.info/leader-lsg532.htm
Zie ook "manuals" van de link voor schema en caracteristieken.
Wat betreft buizen, aantal werking uren kan duizenden uren bereiken voordat ze slecht worden.