Ik heb een leuk schema gevonden van een audio AGC om een redelijk vaste uitgangsspanning te krijgen bij een variabele line ingang.
De ingang werkt vanaf 40 mV-20V signaal.
Ik gebruik de quad LM324 dus er zijn wat mogelijkheden om via opamps wat aanpassingen te plegen.
De uitgangsspanning is instelbaar tussen 0-1,2V
Nu is de min. ingangsspanning nog te hoog voor de line/koptelefoon uit van mijn PC. (de FET zorgt voor blokkeren alle signalen beneden 40mV). Dus ik wil die min. ingangsspanning verlagen. Bijv. naar 10mV. Zonder dat de functie van de schakeling helemaal verloren gaat. De uitgangsspanning zou ik graag vast in willen stellen naar 200mV (of eenvoudiger in te stellen). Waarschijnlijk dient de uitgangsstroom ook groter te zijn omdat ik daar een aantal LM567 (toondecoder) mee wil aansturen. En ik zou ook nog een microfooningang wil koppelen als ingang (2mV ?) Nogal wat problemen dus. Heb al van alles geprobeerd (klapschakelaar, spraakschakelen)Ook schema's bekeken met DTMF decoders en PIC. Iemand die in staat is een aangepast schema te tonen ?
De beschrijving (engels) is HIER te vinden
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Om 10mV te versterken naar 200mV, hoef je niets aan te passen. De opamp versterkt zo'n 70 maal, meer dan genoeg dus. Gewoon aan P1 draaien tot je de gewenste uitgangsspanning op diens loper hebt.
Wil je, dat de spanningsbegrenzing ingrijpt vanaf 10mV, dan zal je de versterking moeten verhogen. Dat kan, door R6 te verhogen naar 56k.
Wil je meer stroom afnemen aan de uitgang, plaats dan achter P1 een opamp die als spanningsvolger geschakeld is.
Wil je een microfoon aan de ingang koppelen, gebruik dan een voorversterker, die je nabij de microfoon opstelt.
Bedankt voor je reactie. Bouw het snel opnieuw op. Hoor je de uitkomst hier nog wel. Bedoelde je met de opmerking dat met de wijziging de ingangsspanning geschikt is voor spanningen vanaf 10 mV ? Want dat bedoelde ik. Je verklaring klinkt logisch.
pros
Met het schema hierboven ga je bij 10mV ingangsspanning maximaal 700mV uitgangsspanning bekomen (potmeter helemaal omhoog gedraaid). Bij 15mV IN wordt dat 1050mV UIT.
Het spanningsbegrenzing-circuit grijpt niet in, omdat de spanning op de basis van Q1 te laag is.
Wil je bij zo'n verandering aan de ingang een stabiele uitgangsspanning, dan moet de opamp op een hogere versterking ingesteld worden.
Tot hoever kun je doorgaan met het verlagen van de ingangsspanning door de versterking te vergroten ? Is het bijv. mogelijk om de ingangsspanning te verlagen tot het niveau van een gevoelige microfoon (electret- 1,5-2mV ?) Want dan kan de microfoon direct aan de ingang te liggen toch ? Bijv. d.m.v. een schakelaartje dan laten kiezen voor ingebouwde microfoon of line-in.
In dat geval kan ik ook volstaan met een LM358 (dual opamp)
pros
Elektret-microfoon, die 2mV produceert?
Op normale toon spreken levert hier bijna 100mV op, zonder enige versterking (afstand = 30cm).
pros
Verwacht geen wonderen van je AGC. Of je er tevreden over bent hangt af van het gebruik. Laat hem niet al te hard regelen want dan ga je de negatieve bijverschijnselen er van horen. O.a. pompen!
Het in het Engels beschreven regelbereik van 54 db en onvervormd werkt alleen met statische signalen.
Een AGC is echter een apparaat wat moet kunnen omgaan met juist hoog dynamische signalen. Het dynamisch gedrag en voor welke toepassing deze schakeling vooral van toepassing is wordt niet beschreven.
Het dynamisch gedrag van de schakeling wordt bepaald door Q1, C4 en R8 en is nogal simpel van opzet.
Het dynamisch gedrag wordt bepaald door de attack- en releasetijd.
De attacktijd van de schakeling is zeer snel en wordt bepaald door de inwendige weerstand van Q1 en C4. De release tijd is erg lang (RC-tijd is 1 seconde) en wordt bepaald door R8 en C4.
Het gewenste dynamisch gedrag is verder in hoge mate afhankelijk van de signaalbron. Voor bv spraakgebruik heb je in de regel een snellere releasetijd nodig.
Experimenteer eens met de waarde van C4. Drie verschillende waarden mbv een driestanden schakelaar is geen overbodige luxe. Maak verder het ingangsignaal regelbaar waardoor je het regelbereik kunt beinvloeden.
Ton
Sorry voor mijn late reactie. De schakeling dient als een eerste ingangscircuit voor een dtmf-decoder die zijn signalen kan krijgen van verschillende audiobronnen. Dus hoeft geen perfect geluid uit te komen.