hallo iedereen

ik ben op zoek naar ongeveer 200 UV leds 395-405nm van 5 mm en liefst met een hoek van 15 of 20 graden.
aangezien dit voor zulke hoeveelheid al aardig wat begint te kosten wou ik julie vragen of niemand een adresje heeft waar ik ze voordelig kan bekomen.

hartelijk dank

whiteghost

Boven 400 nm is overigens geen UV, maar gewoon (zichtbaar) violet.
Hier kun je UV-LED's in soorten en maten kopen Tot in UV-B (zit wel een prijsje aan :( ) Ze hebben ook power UV-LED arrays.
Download de pdf prijslijst....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]

Ebay is voor zoiets altijd perfect vind ik:

http://cgi.ebay.com/Lot-of-100-X-5mm-UV-LED-Ultra-Bright-Free-Resistor…

Voor 15E 200 UV leds uit china laten komen, duurt ongeveer 7-8 dagen voordat het aan komt.

Of deze: 800 mcd:

http://cgi.ebay.com/Lot-of-100-UV-LED-5mm-800mcd_W0QQitemZ180402841407…

Nu stop ik met zoeken voordat ik zelf weer allerlei spul koop. :)

[Bericht gewijzigd door Neen op (28%)]

Als je een belichtingsbak wilt maken: don't. Koop een 2ehands gezichtsbruiner: goedkoper, en uniformer. Of dacht je dat al die 200 chinese ledjes allemaal even goed waren?

(UTFSE maar eens ;) )

hartelijk dank

het is inderdaad voor een lichtbak.

ik zoek morgen verder.

slechte ervaringen met led lichtbak?

als ik genoeg leds gebruik, en voor difuus zorg met kalkpapier zou de onderlinge afwijking van de leds toch geen probleem mogen veroorzaken?

white ghost

De diffusor houdt het UV tegen !! Grotere afstand is effectiever, maar de meeste UV-LED's hebben een smalle uittreehoek (meer lumens in de spot). Daaarom zie je mooit UV-LED's met een diffuse lens.

Breedstrakers ben ik alleen nog bij Roiter tegengekomen, tot 120°.
Zoals gezegd, een gezichtsbruiner is het best en goedkoopst.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (10%)]

Zelf heb ik ook een belichtingsbak gemaakt met UV leds, omdat ik lui was en niet veel wou solderen heb ik gekozen om er een te bouwen met highpower leds (7 x 1W). De bouw ervan kan je hier bekijken.
De leds komen van bij niels (van op SK.net).

Tov een traditionele belichtingsbak met TL lampen duurt het wel aanzienlijker langer, ik heb een belichtingstijd van 10 minuten met bungard print.

Het gebruik van kalkpapier is zeker aan te raden, want voor mij was het tot voor kort een raadsel hoe ik die ongelijkmatige belichting kon oplossen. Ik heb nu een perfecte print zonder vlekken van ongelijkmatige belichting.

Ik zie geen LED's Waar heb je die verstopt?
Ziet er wel gaaf uit: mooi knutselwerk!

Je zou ook een ouwe scanner kunnen modificeren en er òf een blacklight CCFL òf een 15W UV TL-etje in kunnen frommelen i.p.vp het witte CCFL buisje. De looptijd moet dan trage of een multiscan doen.
Geeft een zeer egale belichting over een groot oppervlak....

Bedenk me ineens dat kan natuurlijk ook met LED's in twee rijen, die elkaar in de scanrichting overlappen!

Inderdaad de leds zelf zie je niet :p , maar als je kijkt zie je op onderstaande foto de boutjes in de aluminium plaat zitten. Aan de onderkant zitten de leds gemonteerd met die boutjes.

http://upload.schematheek.net/thumbs/298.jpg

Zelf heb ik bij Niels een groot aantal UV LED's gekocht. Die waren 2000mcd, ik heb er 64 stuks op een print gezet, 4 prints in mijn belichtingsbak. De leds zijn per x aantal in serie voorzien van een kleine weerstand. De strengen staan parallel en worden uit een stroombron gevoed. Het geheel wordt gevoed met 20V.

De afstand tussen LEDs en glasplaat heb ik zo uitgekiend dat er een egaal lichtoppervlak is. Belichtingstijd is exact 1:45 minuten (fotoprint van dick best, laser transparant sheet).

Waar ik nu tegenaan loop is dat de LED's helderheidsverschillen beginnen te krijgen. Sommige knipperen zelfs!
Spoedig ga ik de mindere LED's eens vervangen, had nog een zakje over.

Dus, goedkoop kan duurkoop zijn, en een opstelling met TL's is een stuk eenvoudiger in gebruik.

hartelijk dank

ik heb een gezichtbruiner op het oog.

greetz
whiteghost

Op 4 september 2009 00:13:43 schreef alex278:
Als je een belichtingsbak wilt maken: don't. Koop een 2ehands gezichtsbruiner: goedkoper, en uniformer. Of dacht je dat al die 200 chinese ledjes allemaal even goed waren?

(UTFSE maar eens ;) )

UTFSE = USE THE FUCKING SEARCH ENGINE

google ze maar is denk duidelijker of ben jij zo'n 1337 |-|4><05

Op 7 september 2009 18:48:11 schreef thawebman:
[...]
UTFSE = USE THE FUCKING SEARCH ENGINE

google ze maar is denk duidelijker of ben jij zo'n 1337 |-|4><05

Zou je aub geen breazah-taal willen gebruiken? Dan snapt iedereeen het! http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys

(sorry mods, ik wil jullie niet voor de voeten lopen, maar ik snap het echt niet; te oud zeker)