Hallo allemaal,
mijn eerste post, maar heb al vaak de forums met succes afgestruinen voor oplossingen. daarvoor dank.
De eigenlijke vraag:
Ik wil zowel 6 volt als 12v uit een accu kunnen persen, de accu moet vrij compact zijn. Wat kan ik het beste doen en welke accu zou het meest geschikt zijn?
Achtergrondinformatie over het project:
Ik heb een kleine ghettoblaster, die ik graag aan de buitenkant origineel wil laten.
De "radio"(ghettoblaster) werkt op 6v. 4x1.5 alkaline batterijen. Ik wil er nu nieuwe speakers inbouwen met een versterker die op 12v draait.
De speakers en versterker komen uit een oude micro-set met actieve speakers, waar ik de versterker heb weten te isoleren en netjes kunnen loskoppelen van de oude set.
In de "radio" is weinig ruimte, maar met wat gekloot krijg ik de net wat grotere speakers erin, de versterker moet ook wel lukken, al moet ik er wel een nieuw printplaatje voor maken en moet ik een ander koel-element erop plaatsen(ja met koelpasta
)
voor de batterijen is eigenlijk niet meer plek dan de originele 4x1.5volt c-cellen. eventueel met extra proppen kan ik er nog wel 4 in de behuizing kwijt, maar fraai wordt het dan niet. Lukt wel.
De speakers zijn 3.2ohm en 10watt, over de versterker weet ik alleen dat deze op 12v draait.
Mijn ideeën:
1: NiMh
10x 1.2 volt NiMh accu is 12v max, kan ik deze zowel in serie als parralel aftappen? dus 2 sets van 4 parralel schakelen voor de 6volt en tegelijkertijd 10 in serie knoppen voor de 12volt eind versterker.
2: Lithium ion of polymeer,
Eigenlijk het zelfde alleen komen de voltages wat slechter uit. want dit gaat toch allemaal met stappen van 3.6v. Dus 3.6, 7.2, 10.8, 14,4 etc.
dan zou ik 7.2v moeten downgraden naar 6v en 14.4v naar 12v.
hier zou ik dan eventueel dit item voor kunnen gebruiken: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=631…
Hebben jullie andere ideeën?
kan ik dat parallel-serie grapje uithalen?
Is de megabec 8 geschikt voor audio toepassingen of krijg je dan enorme ruis?
Secundaire vraag:
Mijn idee was om de nieuwe versterker als een soort eindversterker te gebruiken, dus de output(de draadjes die naar de speakers gaan) van de oude ingebouwde versterker aantesluiten op de signaal ingang van de nieuwe versterker. Zou dit kunnen of krijgt de versterker dan een te zwaar signaal te verduren?(de ghettoblaster speakers zijn momenteel 1watt)
Hoop dat jullie kunnen meedenken en bevestiging van mijn ideeën kunnen geven?
Alvast bedankt
de Fietsenmaker.
Op 9 september 2009 23:55:27 schreef fietsenmaker:
1: NiMh
10x 1.2 volt NiMh accu is 12v max, kan ik deze zowel in serie als parralel aftappen? dus 2 sets van 4 parralel schakelen voor de 6volt en tegelijkertijd 10 in serie knoppen voor de 12volt eind versterker.
Uhm, hoe zie je dit voor je? Iets in serie en tergelijkertijd parallel? Dat kan dus niet helaas.
Ik zie totaal niet het voordeel van een iets zwaardere versterker met zwaardere speakertjes in dezelfde buurtblazer.
Het Gaat je ERG weining voordeel opleveren, het gaat (met alle winden mee) slecht 3 dB harder. Dat is bijna niet merkbaar en dan nog maar de zwijgen over de te gebruiken andere speakers die misschien een 3 dB lager rendement hebben (auto speaker hebben een laag rendement).
de output(de draadjes die naar de speakers gaan) van de oude ingebouwde versterker aantesluiten op de signaal ingang van de nieuwe versterker. Zou dit kunnen of krijgt de versterker dan een te zwaar signaal te verduren?(de ghettoblaster speakers zijn momenteel 1watt)
Impedantie aanpassing does the trick, netwerkje van 2 weerstanden dus.
Wat is je doel? ik zou als je hard wilt spelen het heel anders aanpakken.
Hoi Nijhuisr,
ja ik was al bang dat parralel en serie niet samen ging, 
dus dan maar voor12v gaan en een spanningsverlager eraan te knopen.
Mijn doel is de geluidskwaliteit en het vermogen iets te vergroten. Momenteel zitten er 2x1w speakertjes in, ze doen het aardig, maar het is net niet genoeg, ze worden te snel te schel.
Ik hoop met de nieuwe speakers het schele eraf te halen, het hoeft niet perse veel harder.
Het geluid dat de speakers momenteel geven is beduidend beter dan die van de originele ghettoblaster, de vormgeving van de klankkast zal daar allicht ook een enorme rol in spelen.
*impedantie aanpassen does the trick*
ehm, daar snap ik niet helemaal wat je bedoelt denk ik.
De impedantie gegeven op de speakers van de originele set is 3.2ohm die is gelijk aan die van de nieuwe, maar waarschijlijk bedoel je er iets anders mee?
De impedantie aanpassing is nodig tussen de uitgang van de orginele versterker en de ingang van de nieuwe.
Maar is het niet parels voor de zwijnen?
Probeer eerst gewoon de nieuwe speakers in de bestaande behuizing, als dat niet goed is dan is het misschien tijd voor een mooiere betere buurtblaser.
Meer vermogen kan helpen maar dan vraag ik me af wat het doel van het geluid is, kantoor geluidje ofzo?
Haha, ja idd kantoorgeluidje. Nou bijna meer slaapkamer...... 
En natuurlijk kan ik gewoon een goede stereo kopen of gewoon mijn i-pod(of i-pod achtig apparaat) aansluiten op de actieve speakers(die ik wil gaan slopen) en dan ben ik klaar.
Maar ik wil het gewoon in het oude apparaat hebben gebouwd, omdat ik dat ding gewoon veeeeeel mooier vind dan die behuizing van alle mp3-boomboxen die er nu op de markt zijn.
Dat ding komt uit 1990, is geniaal, alleen net te weinig vermogen en kwaliteit op de luidsprekers.
Dus ik dacht moderne speakers erin zal allicht helpen.
Ik ga het eerst wel even inbouwen en aansturen met een netvoeding om te luisteren of het ook daadwerkelijk zin heeft.
Ik wil em daarna wel op batterijen/accu werkend krijgen, gewoon omdat dat hoort bij een ghettoblaster.
Op 10 september 2009 01:38:33 schreef fietsenmaker:
Ik wil em daarna wel op batterijen/accu werkend krijgen, gewoon omdat dat hoort bij een ghettoblaster.
Meen je niet, als je hem daarvoor niet gaat gebruiken is dat zo zonde van de moeite.
Over welke merk en type hebben we het eigenlijk?
Moeite doe je voor iets omdat het handig of veel beter is, niet omdat het zo hoort in deze catagorie.
Ja en vanwege de bijbehorende voordelen, van mobiliteit natuurlijk.
We hebben het over een my-first-sony 
cfs-2050
haha,
Dat doet pijn aan mijn ogen.
Zet er gewoon 2 andere speakertjes in en gaan. Dit ga je toch niet mee slepen naar locaties?
[lolbroekmodus]
Op 10 september 2009 01:52:25 schreef fietsenmaker:
Ja en vanwege de bijbehorende voordelen, van mobiliteit natuurlijk.We hebben het over een my-first-sony
cfs-2050
Je had het over een ghetto blaster, en nu dit...heheh....
Doet me denken aan een Olvarit-reclame...
Of zo'n bord van pas op voor de hond, terwijl er zo'n schopjoekeltje achter de poort zit... heheh....[/lolbroekmodus]
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Gnegne, moest toch ook wel lachen!
Bij het horen van de term 'ghettoblaster' denk ik meteen aan de bekende JVC RV-NB1 :
http://www.fransvaneeckhout.be/andere/images/jvc/rv-nb1-boomblaster.jp…
Eigenlijk is dat nog niet eens een ghettoblaster, maar een boomblaster 
Een echte ghettoblaster:
http://t-lay.com/images/ghettoblaster.jpg
Ik denk dat je niet veel meer herrie uit die plastic Sony gaat krijgen.
Is meer een apparaatje voor de nostalgie 
Lol, ja ghettoblaster is idd, wat overdreven.
het gaat ook om de nostalgie.
keffertje achter de deur is wel een leuke vergelijking. 
Anyways, wil ik het werkend krijgen. ben nu de nieuwe speakers aan het inbouwen.
zit ik straks dus alleen nog met de power supply. gaat eerst nog wel even in de fora zoeken naar hoe de batterijen te omzeilen en of meteen opteladen, als de netvoeding erin gaat.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Op 10 september 2009 12:26:58 schreef Ledlover:
Die JVC doet ook echt niks anders dan een bonkende brom maken van wat ooit bas had moeten zijn...
Waar gaat het anders om bij een ghetto/boom-blaster?
Ik heb dat ook eens gedaan bij ene philips.
Best leuk klusje toch voor de zaterdagmiddag?
Je zou de nieuwe speakers eerst ook aan de originele versterker kunnen proberen!