Beste mensen,

Ik ben laatstejaars student en zou voor mijn eindwerk een zonnevolger willen maken.

Hierbij zou ik 1 zonnepaneel van 200Wp op een pyloon willen bevestigen. De horizontale rotatie zou gebeuren met een worm-tandwieloverbrenging en de verticale met een schuifcilinder.
Het volgen van de zon zou ik het liefst doen met enkele LDR's.

Alleen weet ik nog niet goed hoe ik deze LDR's moet plaatsen en hoe ik het signaal moet doorspelen naar de motors.

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben of suggesties hebben, laat het gerust weten.

Alvast bedankt!

LDR's kàn, maar er zijn speciale sensoren die lichtverplaatsing meten (zullen wel uit de militaire hoek komen).
Jaren geleden heb ik zo'n ding gebruikt om minimale verplatsingen te meten.
Ze zullen tegenwoordig stukken goedkoper zijn.
Studeer je aan een universiteit? Hebben ze daar dan zoiets als centrale research werkplaatsen? Dan hebebn ze daar wel een documentatieafdeling.
Bij ons hadden ze daar een mannetje, det je vraag aanhoorde, dan zei dat je stil moest zijn, en na enige minuten, pakte hij dan een aantal dossiermappen, waar de gevraagde documentatie in zat. Hij had geen computer nodig !!

In elektuur heeft ooit eens een schakeling gestaan die net dit deed. Ik dacht dat het in zo'n zomernummer was. De schakeling was vrij simpel: per richting neem je gewoon 2 LDR's, je plaatst die elk in een koker, en de 2 kokers die je zo bekomt plaats je in een lijn evenwijdig met de bewegingsrichting van de motor die ze gaan besturen. Je plaatst ze net niet parallel (een beetje uiteengaand naar het open uiteinde van de kokers). Hierdoor zal bij niet-loodrechte stand de ene LDR meer licht ontvangen dan de andere. De rest is simpel, met een 2-tal opamps maak je een verschilversterker of een of andere comparatorschakeling met hysteresis.

Dat concept van miredox ken ik. Werkt prima.

Voor de 2de dimensie heb je alleen wat wiskunde nodig. Zorg dat je 'frame' een as heeft haaks op de zon om 12:00 UTC en met de bovenkant richting poolster. Dan hoef je alleen nog daaromheen te draaien. Per dag uiteraard paneel instellen op de goede stand, dat wel...

Ik heb dit nummer van Elektruur (1993) te pakken gekregen.
In dit nummer ging het over een klein paneel en werkte men met servomotoren die gestuurd werden met pulsen. Ik denk echter dat de technieken in die 16 jaar al heel wat verbetert zijn, en ik wel aan een modernere schakeling moet kunnen raken.

Wat zijn "opamps" en "hysteresis"?

Een servomotor is tegenwoordig nog erg modern hoor. Eigenlijk zijn alle motoren met terugkoppeling 'servomotoren' dus daar ontkom je niet aan.

Opamp is een versterker(zie wikipedia)

hysteresis is een stukje waarbij hij niet bijstuurt in een (kleine) verandering. Dit voorkomt dat je motor begint te oscilleren doordat hij zichzelf blijft corrigeren.

Zo ook, wikipedia weet het :)

Waarom zou 'moderner' ook 'beter' zijn? Als het ding de zon netjes volgt, wat zou er dan hede ten dage beter aan geworden moeten zijn?

Zoek eens op http://www.redrok.com/electron.htm#led3x dan ben je wel even bezig. Staat veel info op.
Mac.

[Bericht gewijzigd door McDuff op (33%)]

Op 10 oktober 2009 19:00:34 schreef LED-Maniak:
Een servomotor is tegenwoordig nog erg modern hoor. Eigenlijk zijn alle motoren met terugkoppeling 'servomotoren' dus daar ontkom je niet aan.

Opamp is een versterker(zie wikipedia)

hysteresis is een stukje waarbij hij niet bijstuurt in een (kleine) verandering. Dit voorkomt dat je motor begint te oscilleren doordat hij zichzelf blijft corrigeren.

Zo ook, wikipedia weet het :)

Hier het schema uit elektuur:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/10/1255191138-220.jpg

Is dit schema volgens jullie nog bruikbaar?
Kan ik hiermee ook een zuigerstang en een stappenmotor aansturen?

Tja, er is veel te lezen op de site die ik je gaf.. of niet?
Groeten,
Mac.

Hmm, het was niet dit schema waar ik het op had. In het juli/augustus nummer van 2006 stond alleszins ook een schema voor een zonnevolger.

Dit probleem kun je trouwens ook oplossen met bv. een circuit om een robot naar het licht te laten rijden, net hetzelfde probleem. Oplossingen genoeg te vinden in elk geval.

Voor de motorsturing zelf: het gemakkelijkst ben je af met een DC-motor, die kun je dan gewoon met een full-bridge motordriver aansturen (4 MOSFETS, ook kant en klaar te kopen).

Op 11 oktober 2009 00:11:55 schreef McDuff:
Tja, er is veel te lezen op de site die ik je gaf.. of niet?
Groeten,
Mac.

Jazeker, ik keek al eens en er is redelijk wat informatie uit te halen.
Danku

Op 11 oktober 2009 00:19:13 schreef miredox:
Hmm, het was niet dit schema waar ik het op had. In het juli/augustus nummer van 2006 stond alleszins ook een schema voor een zonnevolger.

Dan heb je het op dit artikel? :
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2006/juli/volgsysteem-voor-zon…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]

Ik heb het schema gevonden uit Elektor juli 2006.

Hierbij werkt men met 4 rode LED's met hoge lichtopbrengst en een heldere lens.

Kan er mij iemand uitleggen hoe die LED's dan licht waarnemen en of het werkt om ze antiparallel te schakelen?
Moeten deze LED's dan ook rood zijn en speelt de grootte een rol?

Zijn er voor de LED's ook alternativen in geval dit niet goed zou gaan? Zo ja, welke?

Alvast bedankt voor jullie informatie!
Pieter

Dag Pieter

Misschien moet je hier eens naar kijken

http://www.dwengo.org/nl/tutorials/light-tracker

De tutorial bevat alles wat jij nodig hebt behalve dat jij het in twee richtingen moet doen. Eigenlijk moet je dus twee maal hetzelfde doen: 1 maal voor de horizontale richting en 1 maal in de verticale richtinge.

Groeten
Calvin

Dit is een zonlicht-aangedreven "zonnewijzer". Hij draait zichzelf altijd naar de zon rond de schuin staande "etmaalas". De motortjes worden uit de zonnecellen zelf gevoed; er is geen andere voeding. Site: de-zonnewijzerkring.nl (de tekst is van mezelf, de machine niet!).
http://www.de-zonnewijzerkring.nl/imgs-summaries/sum-69-01.gif
A motorised sundial
When a solar cell is turned into the sun we can find the sun's position from the voltage maximum. The author used the output from the cell to power a small electric motor that drove the cell away from the sun. While this worked, it was not at all precise. After a while new inspiration came and the author built a balanced design, with a shadow caster separating two cells driving a motor with opposite polarities. The shaft carrying the cells is now the diurnal axis. A set of gears drives hands (including a seconds hand) on a clock face.
The set-up works so well that the seconds hand is always moving. The device is self-training and will find the time again in five minutes after an hour of no sunlight.

Beste CO'ers,

Ik heb al wat schema's uit elektuur, waar er met LED's als lichtsenoren gewerkt wordt...

Nu vraag ik me af welk type LED ik best gebruik om zonlicht te detecteren en waarom dit type?

En waarom worden in de ene schema's de LED's antiparallel geplaatst en in de andere in oppositie en serie? Wat zijn de verschillen?

Wanneer het project helemaal af is, post ik de foto's voor de geïnteresseerden...

Alvast bedankt!