Beste mensen,

Ik ben laatstejaars student en zou voor mijn eindwerk een zonnevolger willen maken.

Hierbij zou ik 1 zonnepaneel van 200Wp op een pyloon willen bevestigen. De horizontale rotatie zou gebeuren met een worm-tandwieloverbrenging en de verticale met een schuifcilinder.
Het volgen van de zon zou ik het liefst doen met enkele LDR's.

Alleen weet ik nog niet goed hoe ik deze LDR's moet plaatsen en hoe ik het signaal moet doorspelen naar de motors.

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben of suggesties hebben, laat het gerust weten.

Alvast bedankt!

LDR's kàn, maar er zijn speciale sensoren die lichtverplaatsing meten (zullen wel uit de militaire hoek komen).
Jaren geleden heb ik zo'n ding gebruikt om minimale verplatsingen te meten.
Ze zullen tegenwoordig stukken goedkoper zijn.
Studeer je aan een universiteit? Hebben ze daar dan zoiets als centrale research werkplaatsen? Dan hebebn ze daar wel een documentatieafdeling.
Bij ons hadden ze daar een mannetje, det je vraag aanhoorde, dan zei dat je stil moest zijn, en na enige minuten, pakte hij dan een aantal dossiermappen, waar de gevraagde documentatie in zat. Hij had geen computer nodig !!

In elektuur heeft ooit eens een schakeling gestaan die net dit deed. Ik dacht dat het in zo'n zomernummer was. De schakeling was vrij simpel: per richting neem je gewoon 2 LDR's, je plaatst die elk in een koker, en de 2 kokers die je zo bekomt plaats je in een lijn evenwijdig met de bewegingsrichting van de motor die ze gaan besturen. Je plaatst ze net niet parallel (een beetje uiteengaand naar het open uiteinde van de kokers). Hierdoor zal bij niet-loodrechte stand de ene LDR meer licht ontvangen dan de andere. De rest is simpel, met een 2-tal opamps maak je een verschilversterker of een of andere comparatorschakeling met hysteresis.

Dat concept van miredox ken ik. Werkt prima.