Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Toch een buizen-éénkringer werkt een stuk prettiger dan zo'n silicium geval . Zelfs een buis op laagspanning .
Het inregelen op net niet oscilleren , dus de ontvanger is dan op z'n gevoeligst en selectiefst , gaat vele malen soepeler met een buis dan met een door kunststof ingepakt korreltje zand .
Dit is overigens geen buis-o-fielen praat , maar gewoon een stukje ervaring met ...
Ik wil daar alleen maar mee zeggen dat een fet GEEN triode is zonder gloeidraad . Al lijken de karakteristieken enigzins op elkaar
.
Om trouwens even in te haken op het nieuwe Jongensradio project , wat zijn de criteria erbij ? Moet het zo eenvoudig mogelijk , of mag je wat van maken wat je wilt ? Moet het met torren of mag het met buisjes ? Zijn er nog eisen over hoeveel kringen erin ( mogen ) zitten ?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een buizen eenkringer heeft ook mijn voorkeur. Ik ben nu met torren bezig omdat dat wel makkelijk experimenteel bouwt.
Er zijn alleen eisen dat het KISS moet zijn en voor 2 meter. Tenminste dat hebben we onofficieel beslist wat blz terug dacht.
Aangezien er niemand meer mee aan de gang ging ben ik maar vast begonnen. Het ontwerp heb ik al klaar maar ik bouw het modulair zodat ik dingen kan uitwisselen en proberen en steeds verder kan uitbreiden. Als iets dan niet werkt loop ik niet vast maar kan alle kanten op. Het wordt een superhet met een MF van 10MHz of 455KHz. Ik probeer gewoon wat het beste werkt. Het voordeel van dat laatste is dat ik 6KHz brede keramische filtertjes heb. Maar kan goed zijn dat ik het in twee stappen doe
(de 10MHz is dan mooi af te takken voor toekomstig SSB via een kristal ladderfilter) Dat 455KHz maakt ook de optie eens een SA604 te proberen aantrekkelijk maar ik wil in principe het zo klassiek mogelijk houden. Later moet er ook een zend-deel bij met natuurlijk een buizen eindtrap.Niet heftigs ofzo. Ik zat te denken aan twee 807's Die werden daar vroeger ook wel eens voor gebruikt heb ik gelezen.
Radioortje
OK , weinig eisen en niet zo moeilijk .
Daar kan ik mee leven . Het ging ook om iets te bouwen op de repeater bij je zelf in de buurt , dus voor mij is het uitgangsvermogen niet echt hoog . Ik woon hooguit hemelsbreed vijf km van de repeater vandaan , dus dat moet kunnen met een half Watt , ofzo .
Ik voel er veel voor om iets te gaan maken met een paar buisjes , moet er nog wel even over denken hoe het allemaal moet gaan werken , maarja daar is het en uitdaging voor .
De relatief hoge frequentie staat mij nog wat tegen , maar het moet wel kunnen .
Ik denk nog even ...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Daarom is 2 meter wel leuk. Ik was ooit begonnen aan een 70cm geval en dan met buizen maar dat was toen nog wat te hoog gegrepen. Ik zat met 4 speciale buizen dmv verdriedubbeling op 145MHz (430 wilde niet stabiel blijven) en dat doe ik nu met twee torretjes in een keer. Ik heb nu een zuivere draaggolf maar nog steeds een 2e harmonische restant (op -50dBm)
Maar je moet het zo zie: het is weer een stapje verder. Je zult zien dat je daarna met lage frequenties weer minder moeite hebt.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]
Op 10 oktober 2009 17:29:02 schreef Pietdepiet:
Excuus. Ik ben veel te onduidelijk. Ik ga het (hopelijk) nu duidelijk maken, mede met behulp van een schetsje.
[veel info]
Dus: met 40wdg werkt het een beetje, maar merk je van de varco niets. Met 30wdg werkt het een stuk beter, en merk je verbetering als je de varco aansluit en helemaal indraait. Een een koppelwikkeling gebruiken is geen succes. Heb ik dat goed gelezen?
Het is natuurlijk zo dat 40 of 30 wikkelingen een factor 1,78 scheelt; een spoel van 40 is gelijk 1,78x zo groot als die van 30. Misschien is de een net te groot, en de ander net te klein.
We weten ook niet wat de ingangsimpedantie van de ontvanger is. Heb je daar al een schema van gevonden, of misschien zelfs gewoon gekeken hoe het zit?
Stel dat aan de ingang, in de radio zelf, ook een kring zit, dan kun je rare dingen beleven.
Dat de dip heel klein is komt misschien door de vrij zwakke koppeling. Je kunt in een van de draadjes naar de varco een lus maken, en daar de dipper mee koppelen. De extra zelfinductie van zo'n lusje levert een te verwaarlozen meetfoutje op.
Hallo Hugo, grote klasse voor deze reaktie. Dit wordt zeker een winterproject!
Over twee weken is de dag voor de amateur in Apeldoorn, daar even sneupen voor de onderdelen!
Dank je nogmaals! 73 pa0akv
Hallo mannen ik stap zomaar in maar wat denk je van het SDR princiepe of is de soundkaart van de pc dan de spelbreker voor KISS?
groet andre
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Op 12 oktober 2009 09:40:27 schreef Frederick E. Terman:
Dus: met 40wdg werkt het een beetje, maar merk je van de varco niets. Met 30wdg werkt het een stuk beter, en merk je verbetering als je de varco aansluit en helemaal indraait. Een een koppelwikkeling gebruiken is geen succes. Heb ik dat goed gelezen?
Klopt. Als je tenminste hetgeen bedoelt wat ik in de vorige post m.b.v. figuur 2 heb geprobeerd uit te leggen.
Het is natuurlijk zo dat 40 of 30 wikkelingen een factor 1,78 scheelt; een spoel van 40 is gelijk 1,78x zo groot als die van 30. Misschien is de een net te groot, en de ander net te klein.
Dat zou toch moeten te compenseren zijn met de varco?
We weten ook niet wat de ingangsimpedantie van de ontvanger is. Heb je daar al een schema van gevonden, of misschien zelfs gewoon gekeken hoe het zit?
Stel dat aan de ingang, in de radio zelf, ook een kring zit, dan kun je rare dingen beleven.
Van de beomaster-ingang kan ik de impedantie nergens vinden. De FM is 75 en 300 Ohm, maar de AM is nergens gegeven. Ik heb het AM-ontvanger stukje van het schema bijgevoegd.
http://www.uploadarchief.net/files/download/am-beo.png
Dat de dip heel klein is komt misschien door de vrij zwakke koppeling. Je kunt in een van de draadjes naar de varco een lus maken, en daar de dipper mee koppelen. De extra zelfinductie van zo'n lusje levert een te verwaarlozen meetfoutje op.
Ga ik proberen.
/e Ik lees net ergens anders op CO dat een terugkoppelspoel tegengesteld moet zitten aan de hoofdspoel. Ik deed juist altijd in deelfde richting. Wat is nou goed?
Op 12 oktober 2009 12:20:44 schreef pa0akv:
Hallo mannen ik stap zomaar in...
Welkom André. SDR kan ik nog weinig over roepen op dit moment. Ik wil er wel eens mee gaan spelen. Ik heb al een Si570 based oscillator (funkamateur ontwerpje) nu de rest nog bouwen....
73's Mans, PA2HGJ
fred101
Golden Member
Ik heb vanavond wat zitten spelen met mijn nieuwste aanwinst. Een HP312B selectieve voltmeter annex beetje groot uitgevallen meetontvanger. Natuurlijk eerst even wat dingen vergeleken zoals de interne calibrator met aanduidingen op het ding zelf en dat klopte precies. Daarna de HP8640 meetzender eraan en die stond ook goed. Het vermogen klopte ook. Daarna de dipool eraan en op de lange golf zitten luisteren. Hij begint volgens het boek bij 1KHz maar je kan tot DC
Lijkt me ideaal om mijn computer eens aan te hangen met een digimode programma en dan weer eens op 136 en 500 luisteren.
Hoe laag begint omroep eigenlijk want ik hoorde al BC vanaf 50
KHz en dat lijkt me wat laag.
Radioortje
Fred ,
Als ik hier
http://members.home.nl/nl13279/nationaal_frequentieregisterHF.htm
kijk , dan lijkt mij 50kHz voor BC wel erg laag inderdaad
ik wou wat gaan klooien met een ad9833, maar die heeft een klok nodig. Kan ik daar dit schema voor gebruiken? En dan de uitgnag naar de frequency counter op de klok aansluiten?
fred101
Golden Member
Als het voor testdoeleinden is dan kun je beter deze deze gebruiken.
Op 13 oktober 2009 17:10:41 schreef pientertje:
ik wou wat gaan klooien met een ad9833
Heb je de datasheet al gelezen. Er wordt een klok gebruikt van 25Mhz.
Hier de website van Analog Devices met ook wat info
een kloksignaal van 25 mhz. Dat is toch geen kristal. Daarom had ik dit eenvoudige kristaloscillatortje voorgesteld. Waarom kan die dan niet.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Je zult het wel op de goede spanning moeten hebben.
Je kunt ook met invertortjes een kristaloscillator bouwen. Werkt prima. 74hc14 doet dat wel. Maar die geeft misschien teveel spanning.
@fred: Leuk apparaatje. Welk frequentiebereik heeft het?
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (14%)]
Op 13 oktober 2009 17:10:41 schreef pientertje:
ik wou wat gaan klooien met een ad9833, maar die heeft een klok nodig. Kan ik daar dit schema voor gebruiken? En dan de uitgnag naar de frequency counter op de klok aansluiten?
[afbeelding]
Ik zou een complete X-tal oscillator gebruiken.
Bedenk verder dat je moet interfacen met een Pc of uC, het SMD is, en dat bij een 25MHz klokfrequentie je tot ongeveer 12MHz kunt gaan.
Het werkt wel leuk, zelf gedaan met een AD9835, 50MHz klok, DRM ontvanger.
Op 12 oktober 2009 12:12:11 schreef pa0akv:
Hallo mannen ik stap zomaar in maar wat denk je van het SDR princiepe of is de soundkaart van de pc dan de spelbreker voor KISS?
Op de todo lijst.
http://www.b-kainka.de/hfindex.htm Z'n boek aan het lezen.
fred101
Golden Member
Hoi, voor een DDS project met AD95 serie synthesizer zijn veel amateur artikelen en kits beschikbaar.http://www.amqrp.org/projects/serialDDS/index.html
Zelf heb ik met een PIC processor 16F877A en een LCD display een generator gemaakt.
Momenteel gebruiken veel mensen de SI570, waarbij voor 22 euro een complete kit besteld kan worden.www.SDRkits.net
Dan heb je een complete oscilator die je via USB aan kunt sturen(software is ook gratis)
Ben zelf bezig een Pic 18F4550 versie aan het maken welke als wobbulator moet gaan werken. Hierbij is de SI570 het hart ( 0hz tot 160 mhz)en kan deze via een PC interface/usb (Delphi) aangestuurd worden . Waarbij ik voor een tweede bediening ga met een tochscreen paneeltje van MikroElektronica www.MIKROE.com
Het is allemaal nog erg pril maar de oscilator werkt al naar behoren..
heb vandaag even zo'n dinegetje gehaald en de datasheet gelezen. Ik denk dat ik hem wel door heb. Nog een klein vraagje: Als je hem in reset gooit aan het begin, dan maak je de reset bit hoog. Maar maakt het dan nog iets uit wat er in de andere bits staat over golfvorm enzo.
fred101
Golden Member

De eerste foto. Ik vond de originele oscillator niet stabiel genoeg. Het gepriegel met een helical cavity mix was onpraktisch qua bouw. Toen heb ik dit in elkaar gedraaid. De spoel is een stuk gaspijp van 8mm dik. Hij is nog wat te lang want hij draaide met een trimmer rond de 60 MHz met meer dan 4Vtt en zonder ook maar een spoor van harminische. Ik kon hem zo ook op 180MHz laten draaien. De trimmer iets te ver en plop, naar 180 weer zonder harmonische. Heel bizar. Met de tweede aftakking draait hij op 145 maar nu heb ik wel harmonische en nog maar 1,2Vtt. Ik ga die buis dus nog wat inkorten (of telescopisch maken
)
Oja het is verder een normale collpits
fred101
Golden Member
Hij is nu beter. Er staan nu twee van die pijpen naast elkaar. De tweede met een versterkertje er aan gekoppeld. Ze zijn wat korter en hebben nu nog een trimmer. Hij draait nu op 145 MHz en er zijn geen harmonische meer zichtbaar. Het rare is dat hij ongeveer 2 a 3 KHz drift maar nog maar een paar honderd Herz (wat nog te veel is) als ik een schotje tussen beide maak om de koppeling (en daarmee wederzijdse beinvloeding) te verminderen maar er komt nog steeds +20dBm uit die tweede tor. Wel een raar idee. Die negatieve weerstand oscillator die ik ook nog heb werd stabieler door de torretjes tegen elkaar te duwen en er wat thermische pasta tussen te doen.
Hoe kan ik hem nog stabieler maken, oventje of betere condensators in de spanningsdeler. Een combi van npo en ppo parallel ofzo (geen idee hoe je zo'n condensator herkent)
De komende twee weken gaat hij even op de reservebank om voor een gewaardeerd forum lid iets met kleine priegeldeeltjes te fabriceren.
Daarna ga ik een mixer, bfo en discriminator maken.
Dit lijkt me handig, kan ik eindelijk reflecties zien 
http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20091015/176464/?P=2
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Mooie techniek fred, die link van je. Maar dan moet je wel ZnTe gebruiken. Zal wel weer niet lekker solderen 
2 a 3kHz drift. Da's heel weinig. Maar je bouwt dan ook wel erg netjes. Over hoeveel tijd is dat gemeten?
Houdt er rekening mee dat een deel van de drift waarschijnlijk ook van het krimpen en uitzetten van het koper komt.
Bij deze methode van bouwen heb je toch niet per se condensatoren voor de spanningsdeler nodig? Je kunt ook halverwege de spoel aftakken.
Verder zijn transistoren ook vrij temperatuurgevoelig. Bij hogere temperatuur veranderd de versterking, en daarmee ook de DC-instelling. En met die DC-instelling veranderen weer de parasitaire capaciteiten...
Zou het trouwens niet mogelijk zijn om een simpel temperatuursensortje ergens te plaatsen en daarmee een varicap aan te sturen. Dat lijkt me eenvoudiger dan verschillende types condensatoren nemen.
In hoeverre is de frequentiedrift afkomstig van de voedingsspanning? Want de netspanning kan flink varieren, en daarmee gaat een voeding vaak ook nog een heel klein beetje heen en weer.
Ohja, vergeet niet dat op deze frequenties dergelijke oscillator'spoelen' al aardig als antenne werken. Beetje voorzichtig mee zijn dus.
fred101
Golden Member
Voeding is wel OK denk ik. Veel beter zal ik hem niet kunnen maken. Ik krat hem uiteindelijk in (wel ruim om de Q niet negatief te beïnvloeden)
De drift is permanent, hij waggelt wat op en neer. Lange termijn drift heb ik nog niet bekeken. De spanningsdeler is die van de colpitts. Ik zou er een hartley van kunnen maken natuurlijk. Ik dacht alleen dat die spanningsdeler niet frequentie bepalend is. Dat is in feiten de meekoppeling maar het zal vast invloed hebben omdat het kleine veranderingen in de collectorstroom veroorzaakt.
Het lijkt me wel wat om met een soort coax/mixer pll te experimenteren zoals in het boek van hayward staat. Ik ga ook nog een test oventje maken. Ik heb nog wel zo'n Schuim-doos met deksel, lamp en thermometer. Kan ik gelijk zien wat een oven doet op de oscillator. Maar jou idee met tempsensor en varicap is ook grappig.
Ik zat eerst maar wat te bladeren in het boek van Bowick wat op FET zijn site staat. Maar ik zit het nu met rode oortjes te lezen. Echt geweldig. Wat kan die man duidelijk uitleggen en boeiend schrijven. (klinkt volgens mij wel heel nerd-like
) Mooie uitspraak: there is no perfect component and, thus, there can be no perfect filter. If we understand the mechanics of resonant circuits, however, we can certainly tailor an imperfect circuit
to suit our needs just perfectly. Mooi he 
Die ga ik denk ik maar eens uitprinten. Het boek van Terman had ik direct besteld maar ze hebben een foutje gemaakt en het is aan iemand anders verkocht