Ik heb laatst een autoradio in een houten frame gebouwd. Nu is het probleem dat ik geen 12v adapter heb. Is het een probleem als ik er een 15v 3A adapter op zet? Alle aansluitingen zitten al goed.
Alvast bedankt,
Groet Samuel
15V is misschien iets te hoog diode(0.7V) is serie zal genoeg zijn om binnen het bereik te komen.
maar 3A is denk ik wel wat aan de lage als je het volume gaat opendraaien of muziek met bass wilt spelen.
jean
3A is wel goed. 0.7v diode, hoe ziet zo'n ding er uit? Is dat gewoon zo'n weerstand?
[Bericht gewijzigd door Samueldw op (21%)]
Op 5 november 2009 14:04:46 schreef elektrojean:
maar 3A is denk ik wel wat aan de lage als je het volume gaat opendraaien of muziek met bass wilt spelen.
Dat licht eraan , de mijne geef een hard genoeg geluid met de 3A voeding van dickbest. Maar het ligt ook aan de speakers die je erop aansluit 
een standaard silicium diode heeft een spannningsval val 0.7V
zorg wel dat ze 3A aan kan en je ze in doorlaat plaats.
jean
Hallo.
Nee, de 1N4002 kan maar 1A hebben.
Een 1N540x zou wel kunnen (max. 3A dus ook op het randje).
Groeten, Ron.
En als ik er nu 3 achter elkaar zet:P
Helaas heb ik de 1N540x niet. Waar kan ik zulke dingen halen in de buurt van Rotterdam?
Hallo.
3 achter elkaar zetten werkt niet. De maximale stroom wordt daarmee niet groter. De 1N5402 bijvoorbeeld is een universele diode. Die zal elke elektronicahandelaar wel hebben.
Groeten, Ron.
Op 5 november 2009 17:10:36 schreef Jeroen06:
euhm volgens mij kunnen 3 parallel toch wel? of ligt dat aan mij?
Dat is inderdaad een goede oplossing, is het niet?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat is een goede oplossig tot ze alle 3 stuk zijn, maar aangezien de gemiddelde stroom bij lange na geen drie ampere zal zijn loopt het in dit geval vast wel los.
@Rontronix: Daar doelde ik op. Als je ze vol gaat belasten kun je ernaast gaan staan wachten tot ze alle 3 uitgefikt zijn. Ik gok dat de gemiddelde stroom in dit geval laag genoeg is om de boel heel te houden, maar laat duidelijk zijn dat de juiste oplossing is om een 3A diode te pakken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (47%)]
Hallo.
Toch niet helemaal. Een diode heeft een negatieve temperatuur coefficient. Dat wil zeggen dat de spanningsval over de diode lager wordt naar mate de temp. hoger wordt. Daardoor gaat de diode, zeg maar, van zelf steeds beter geleiden. Omdat ze alle drie niet exact gelijk zijn zal er altijd 1 diode zijn die de laagste spanningsval heeft waardoor die ene diode warmer wordt en een nog lagere spanningsval krijgt en zo verder. Deze diode krijgt op een gegeven moment de gehele doorlaatstroom voor z'n kiezen en zal uiteindelijk stuk gaan. Het zal in de praktijk allemaal misschien wel meevallen maar het is het overwegen waard om er maar meteen het goede type diode in te bouwen.
Groeten, Ron.
Bedankt voor de uitleg. Daar had ik nog niet aan gedacht!
Kent iemand misschien een goede zaak in de buurt van rotterdam? Ik heb gezocht maar niets gevonden. Ik zou ook echt geen winkel kennen waar je zulke dingen kun halen.
Dus als iemand de juiste winkel kent.....
Dus jij wilt beweren dat het gewoon mogelijk is die adapter er aan te hangen?
Dat zou wel erg fijn zijn!
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Op 7 november 2009 17:01:47 schreef Samueldw:
Dus jij wilt beweren dat het gewoon mogelijk is die adapter er aan te hangen?Dat zou wel erg fijn zijn!
Jup, dat moet geen probleem zijn.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
15 volt op een autoradio is geen enkel probleem. De normale boordspanning van een auto is 14,4 volt, maar die kan echt wel eens oplopen tot 15.
volgens mij vind hij het trouwens pas vervelend bij 16v of hoger, dan beginnen de elco's te ploffen. Bij 18v houden de ic's dr ook mee op.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Let wel op dat je adapter niet stiekum meer dan 15 volt geeft, onbelast. Het zou de eerste niet zijn die een paar volt meer geeft, en pas bij volle belasting tot 15 volt zakt.
Op 7 november 2009 20:08:38 schreef Jeroen06:
volgens mij vind hij het trouwens pas vervelend bij 16v of hoger, dan beginnen de elco's te ploffen. Bij 18v houden de ic's dr ook mee op.
Elco's in auto electronica zijn minimaal 25V en dat pas NA een netfilter.
Zo ongeveer alle verdere elektronica uitgezonderd de eindtrap ( en bij oude modellen de schaalverlichting ) zit nog eens achter een spanningsregelaar.
benleentje
Golden Member
Voor Rotterdam,
Van der embden op de zwartjanstraat
Dil elektronics jan lighthartstraat
Vroegar waren er veel meer. Ik weet nu alleen nog deze 2
Elco's in auto electronica zijn minimaal 25V
dan nodig ik je van harte uit om eens even naar de blaupunkt autoradio
te kijken die ik hier heb liggen;). Direct na de 12v ingang zit een ic versterker trapje met daarvoor 2x 2200uf aan 16v.
Op 8 november 2009 00:47:45 schreef Fuzzbass:
Let wel op dat je adapter niet stiekum meer dan 15 volt geeft, onbelast. Het zou de eerste niet zijn die een paar volt meer geeft, en pas bij volle belasting tot 15 volt zakt.
Hij geeft 15.15V onbelast. Dus dat zou moeten kunnen.
Op 8 november 2009 00:58:26 schreef benleentje:
Voor Rotterdam,
Van der embden op de zwartjanstraat
Dil elektronics jan lighthartstraatVroegar waren er veel meer. Ik weet nu alleen nog deze 2
Bedankt, dan kan ik daar eens kijken als ik zulke electronica nodig heb.