Wijn zijn bezig met een robot te bouwen! ZONDER PROCESSOR!
Nou zijn wij opzoek naar een schema zodat de robot op een lichtbron afrijdt. (De lichtbron is in dit geval een stroboscoop)
Ik hoop dat iemand ons hier mee kan helpen.
dit kan wel, maar dan moet hij wel een continu lichtbron zien, met een stroboscope wordt het lastig denk ik
bovendien moet hij al naar de lichtbron kijken als hij neergezet wordt. Je robot heeft immers geen intelligentie!!
Je zou dan met een comperator links en rechts kunnen zoeken welke kant hij opgaat, of je er echt blij van gaat worden.
Veraf komt het nog wel goed, maar van dichtbij heb je kans dat hij teveel gaat afwijken (teveel overshoot oscillatie)
of je moet een echte regelaar gaan integreren
Met een stroboscoop moet kunnen.... dat met de inteligientie is ook wel op te lossen door de robot standaard rondjes te laten draaien totdat hij licht heeft gevonden..
Groeten
Henk Boeke
henk heel leuk, maar dat heet volgens mij een routine, dus rondjes draaien tot hij licht ziet, hmm das lastig hoor.
moet je hoop gaan opslaan, Of hij gaat meteen rijden, hij moet een bepaalde hoeveelheid licht zien. Dan moet hij gaan concentreren op rijden, tja het kan wel, maar hoe moeilijk wil je doen?
zou maar eens eenvoudig beginnen
Sebastius
I Fix Things.
Het is een schoolopdracht.. moet binnen 10 weken klaar zijn.. naast dat ie licht moet volgen moet ie ook n lijn kunnen volgen, extra opdracht is om hem radiografisch bestuurbaar te maken..
hoeveel kost "geen drol"? en waar is het pakketje te verkrijgen?
Sebastius
I Fix Things.
Op 22 april 2004 13:18:25 schreef Henk Bejaarde:
Het is een schoolopdracht.. moet binnen 10 weken klaar zijn.. naast dat ie licht moet volgen moet ie ook n lijn kunnen volgen, extra opdracht is om hem radiografisch bestuurbaar te maken..
hoeveel kost "geen drol"? en waar is het pakketje te verkrijgen?
Als je dat niet weet, dan vraag ik me af wat je met elektronica aan het doen bent. Elke electronica winkel heeft die setjes. Een tientje of twee.
Joeri de Man
LED there be light
zeg ik vroeg me af, als je nou dat wagentje hebt, en de wielen rijden gewoon altijd, en op het wagentje, staat een lichtsensor??,
en als die lichtsensor licht detecteerd, dus dan zit hij ongeveer in de goede richting,en blijft hij doorrijden.
maar als hij geen licht detecteerd dan zorgt die sensor ervoor dat 1 van de wielen stopt met draaien en dus zal het wagentje een bocht maken, totdat het weer licht ziet en dit gaat dan eeuwig door.
greetzz Joeri
Jeroen13
//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
Velleman heeft inderdaad zown kit, want ik hem hem namelijk. er zitten 2 lichtsensoren op die het licht opzoeken, zodra de robot licht ziet rijdt hij er naar toe
MK129
www.velleman.be
http://www.velleman.be/common/product.Aspx?id=346576
Jeroen13
//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
als je nog andere ideeën nodig hebt vraag het maar ben zelf ook met een robot bezig. deze kan nu nog alleen opstakels ontwijken voordat hij er tegen aan rijd