Bij bruggelijkrichters (of 4 losse diodes) wordt ter ontstoring weleens een condensator parallel aan elke diode gezet.
Een trafo met middenaftakking wordt gevolgd door een gelijkrichter met twee diodes. De middenaftakking is NUL.
Hoe plaats je zulke condensatoren nu in deze situatie?
Ik had zelf gedacht aan iets van 47nF over elke secundaire wikkeling, maar dan staat er dus geen over de diodes..
Een condensator per diode? Dan staat er toch een wisselspanning over die condensator? Lijkt me een beetje zinloos ter ontstoring, en ook een beetje energieverspilling. Of maak ik nu een denkfout?
De idee is dat je de diodes geen rondzwervend HF wilt laten detecteren. Dus sluit je ze voor HF kort met een condensatortje. Het precieze schema maakt niet uit, het gaan om de diodes zelf.
@Hagdos: tussen laagohmig voor 50 Hz en laagohmig voor HF is wel een compromis te vinden; vaak 10n of 100n of zoiets.
Ah, op die manier. Ik had nog niet aan HF gedacht. Dankjewel.
[Bericht gewijzigd door Hagdos op (36%)]
Leuk, al die reacties meteen! Op de site van PA0FRI wordt de modificatie van een voeding behandeld. In het schema van die voeding staat bij de brugcel over elke diode 100nF getekend. Maar op een foto blijkt er maar 15nF te worden gebruikt.
Ook al beantwoordt dit aan FET's dwarsstraat, verwart het me toch wat. Daarnaast heb ik in deze gevallen C's van 400V zien staan. Belangrijk?
Toch ontgaat me wat: als zo'n condensator HF afleidt, waar moet dat dan naartoe? De diodes zitten immers niet aan NUL (maar aan de Plus van de bufferelco).
Door die condensator krijg je praktisch een kortsluiting (van de fase naar de +, en van de + naar de nul, dus indirect van de fase naar de nul). Die HF is geen sterke bron, dus zodra je die kortsluit, valt de spanning enorm, omdat er niet zo heel veel stroom geleverd kan worden.
De spanning van de C's moet hoger zijn dan de maximale spanning die er over komt te staan. Als je netspanning direct gelijkricht heb je piekspanningen van 326 volt (230 * wortel(2)), en moet je condensator dus minstens 326 volt zijn. Als je er een trafo voor hebt zitten heb je uiteraard andere spanningen.
Op 26 november 2009 15:25:40 schreef Frederick E. Terman:
De idee is dat je de diodes geen rondzwervend HF wilt laten detecteren. Dus sluit je ze voor HF kort met een condensatortje. Het precieze schema maakt niet uit, het gaan om de diodes zelf.
Ook wekken de diodes ratel op door hun schakelgedrag en hoge piekstromen.
Ja ook, dat kan flink tekeer gaan (en ook weer op HF hoorbaar worden..).
Op 26 november 2009 15:54:09 schreef tin.soldier:
als zo'n condensator HF afleidt, waar moet dat dan naartoe? De diodes zitten immers niet aan NUL (maar aan de Plus van de bufferelco).
De HF hoeft alleen maar niet door de diode te lopen.
Je laat de rivier om je erf heen lopen (in plaats van door je huis); of die rivier later nog eens in zee uitkomt is voor jou niet belangrijk.
Je kunt trouwens ook een spoeltje in serie met de diode zetten, of ferrietkralen om de leiding schuiven. Ook dat vermindert de storing. Alle twee tegelijk, dus ferriet èn condensatoren, wordt ook wel eens gedaan.
Goeiedag,
Ik herstelde zonet een BEHRINGER EURORACK PRO 1602, dit is een 16 kanaals mixer van één unit hoog.
historiek: op een moment was het geluid aan de uitgang zeer slecht. Eén minuut later begaf de EURORACK het.
Analyse: de ringkerntransformator -22V/0/+22V had het begeven. Aan de primaire kant was er een onderbreking.
Over elke gelijkrichterdiode is een 100nF capa bevestigd. Eén van deze capa's was kortgesloten.
De ringkerntransfo is vervangen en ik bevestigde een 150nF capa omdat ik geen 100nF vond.
Ik veronderstel dat eerst de capa het begaf, de verklaring van het slechte geluid dat slechts de positieve (of negeatieve) fase liet horen. Dat de primaire kant van de transfo het begaf is wel vreemd.
De vraag: is het beter alle overige capa's te vervangen of misschien beter weg te laten? Omdat deze volgens deze post de HF component kortsluit.
In elk geval heb ik nu op de -22V~ en +22V~ een zekering van 1A geplaatst.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tip voor GunnarW is om voor een eigen probleem een eigen topic te starten. Het is hier niet de gewoonte om oude topics met nieuwe vragen aan te vullen. Ze blijven alleen openstaan voor aanvullingen of tips over het oorspronkelijke probleem (zie de waarschuwing in rode letters - daar is die dus voor).
Nu het toch al gebeurd is, is het misschien handig er maar een tip aan te verbinden: alle 4 de condensatoren vervangen. De waarde is niet bijzonder critisch en mag best 100% of meer afwijken. Mocht je daar nog vragen over hebben, a.u.b. alsnog een eigen topic openen.
Op 26 november 2009 15:04:00 schreef tin.soldier:
Bij bruggelijkrichters (of 4 losse diodes) wordt ter ontstoring weleens een condensator parallel aan elke diode gezet.
Ik heb het ook weleens anders gezien en werd over elke diode in de brug
een C met serieweerstand gezet.
Dat was in een voeding voor een hoge kwaliteits MC MD pre-amp.
De bufferelco met wat parallel C grut is meestal wel voldoende.
Bij Elektor hadden ze blijkbaar de spectrum analyser op de 100Hz rimpel gezet en zo de meest geschikte serie RC netwerkje over elke diode gekozen.
Niet voor nix dat zeer gevoelige apparatuur met accu's zijn uitgerust. Daarmee voorkom je veel problemen.
oeps topic 2009
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (29%)]
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
En ook niet te vergeten een kleine c parallel aan de grote Elco, ook om zijn gedrag te verbeteren.
@gunnarw; Goed van je, een topic van 5 jaar oud weer open trekken.
De rode tekst genegeerd? 
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (34%)]
Dag beste leden,
Alvast bedankt voor de respons.
De reden waarom ik antwoordde op een vijf jaar oude topic was omdat deze volgens mij mooi aansloot op de originele post. Er kwam inderdaad een waarschuwing in het rood maar echt verboden was mijn handeling niet. Mijn excuses mocht dit hebben gezorgd voor enig ongemak.
Met vriendelijke groeten,
Gunnar W.