Hallo,

Ik wil dus een gelijkstroom motor op een go-kart zetten.
Dit zal dus een gelijkstroom motor moeten zijn vanwege de battery

Ik heb wat rond gezocht op verschillende shops voor een sterke gelijkstroom motor maar nu mijn vraag: Hoe sterk moet de motor dan zijn?

Op 21 december 2009 10:49:04 schreef Tygerr:...Dit zal dus een gelijkstroom motor moeten zijn vanwege de battery...

Dat is niet waar. Een DC motor is mi wel het meest practische maar je zult toch "iets" moeten doen met je DC uit die accu, bijvoorbeeld PWM'en. Maar een frequentieregelaar voeden uit accu's is ook mogelijk, en dan kom je dus vanzelf bij wisselstroom. Maar ga toch maar uit van een DC motor.

En verder: wat Roland zegt.

het meeste wist ik al van dat topic maar is er geen soort berekening waarmee je kan uittellen hoeveel watt je nodig hebt? door middel van het gewicht ofzo iets?

Vergeet ook de luchtweerstand niet. Basis natuurkunde rekenwerk mi.
Voorbeeldje voor een fiets:

http://www.xs4all.nl/~janfreak/drag.html

Mijn vriend heeft stage gelopen bij beenhakker.
Dat is een bedrijf dat elektrische rolstoelen maakt.
Zoon motor wordt gevoed met 2 auto accu's.
Dus je kan wel uit gaan dat je veel vermogen nodig hebt.
Als je een pwm gaat maken moet je natuurlijk wel rekening houden met de stroom die er gaat lopen.
hier http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.… heb je een voorbeeld van een pwm regeling.
Alleen zal deze tor nooit een motor aan kunnen drijven waar ik het over had.

Zoon motor wordt gevoed met 2 auto tractie accu's.
Zelf goede ervaringen met LiPo's licht en veel vermogen.

Om een inzicht te krijgen van de kracht die je bij benadering nodig hebt neem ik een buis van een meter en een unster.Dit is een veer weeg schaal met een haak en een oog. Bevestig de buis aan het punt dat je wilt aandrijven en de unster aan het andere uiteind en trek dan aan de unster tot het voorwerp gaat bewegen en lees dan op de unster het aan tal KG af. Als je 2KG afleest heb je een kracht van 2 KG/m nodig of 20 N/M en met dat gegeven kun je verder rekenen.Als de krachten klijn zijn kan je de buis korter maken. B.V.B 2 KG bij 50 cm is dan 1 KG/M is 10 N/M.

Goede jaar wisseling

Vergeet alleen niet dat je ook nog een heleboel versnelling wilt hebben met een kart... Dus meer vermogen. Dat houdt in ook de inertia van het systeem bepalen.

Ik ga het proberen met een motor van 4.5 PK en is zien wat het geeft.
Kan 4900 toeren per min halen.

Uhm, dat is 3,3KW!!! Dat ga je met twee accu's niet halen (althans niet continu). Dit soort dingen puur op de gok doen is niet verstandig.
Ook wil je een of andere regelaar voor je motor hebben: als je in een keer een motor met dat vermogen aanzet trek je gewoon de as doormidden.

In een scootmobiel zit trouwens meestal ca. 250W op 24V. Die gaan niet snel maar zijn wel bere sterk.

Ja ik weet het, er gaan 2 zware accu's op komen in serie, hoeveel het gebruik is hangt ook af van je rijstijl. Ik ga al zeker niet direct heel het vermogen in 1 keer schakelen en dan nog hij kan 4900 toeren daarom ga ik hem nog niet zo snel laten draaien.

Heb je wat info voor ons?
Specificaties van Accu en motor?
Zo kunnen we niks..

accu's: 2X 12v 75ah in serie

motor:
-24v
-4.5 horsepower
-3720 oz-in Torque
-Max current 390 Amps
-4900 rpm

gekoeld met 2 monteerbare koelvinnen.
aangestuurt met een speed controller via een servotester.

En je vraag is?
Ik vraag me sterk af of je het met 75Ah red..

dat is dus ook de vraag mischien moet ik hoger gaan, maar waarschijnlijk ga ik de motor ook niet volledig belasten.

Sorry voor de dubbel post, Maar nog een vraagje mag je de ampere per uur ook optellen bij de 2 accu's in serie?

Ja, in ons land zijn we vrij om te doen wat we willen :)

Maar dat heeft geen zin. 2x 12v 75ah in serie wordt 24v 75ah. Ik denk dat je daar al een aardig eindje mee komt, een half uur onder vollast, een uur als je de helft van het vermogen gebruikt.

Ja idd, ik kwam net dit tegen:
http://www.alternate-energy.net/batteryamphours03.html
(werkt alleen in explorer)

ik heb 3.3kw genomen en wat dingen geprobeert,met 100ah kan ik zo een 18min rijden op maximum. (wat ik dus zeker niet ga proberen op 4900 toeren haha)