Hallo Allemaal,
Ik wil graag een On Air bordje maken, nu heb ik helemaal 0,0% verstand van Elektronica dus ik heb wat hulp nodig. Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen, ik ben namelijk nieuw hier.
Hoe het eruit komt te zien heb ik even snel met Google SketchUp gemaakt:
Ik wil het volgende maken:
- Werkt op batterijen.
- LED's als licht.
- Is met Bluetooth te bedienen, via telefoon en via PC. (Kan namelijk geen kabels leggen en het is onhandig met uitzenden om dan eerst op een knop buiten de deur te moeten drukken.)
- Met schakelaar om batterijen te besparen. (Uit te zetten wanneer niet in gebruik.)
Nu weet ik niet welke materialen ik voor de behuizing & de letters moet gebruiken. Zelf zat ik te denken aan een houten behuizing met letters van Rood Plexiglas. Wat ook nog kan zijn letters die rood worden door Rode LED's. (Verder weet ik dus ook niet hoe ik dit helemaal werkend krijg en wat ik nodig heb.)
Zoiets als dit zou ook nog kunnen:
http://www.youtube.com/watch?v=kvWVRoqgxrg
(Iemand rade me de k8055 van velleman aan, vandaar. Heb ik nog steeds 0,0% verstand van overigens.)
Alvast Heel Erg bedankt voor de hulp!
mvg
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
MDF lijkt me wel geschikt als materiaal voor de kast. Als je maar 1 text hebt zijn ledjes een beetje overkil. Je kunt ook alleen maar 5 mm gaatjes maken met 1 lamp.
Gebruikt die lamp dan niet te veel stroom? LED's zijn zuiniger.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (68%)]
Spaarlamp? of een ledlamp.
Maar dan moet je wel rood plexiglas gebruiken. voor de bluetooth functie kun je eens op condrad kijken (ik weet niet zeker of die dat heeft)
Leime
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Ik zou voor riplex/multiplex gaan
en dan de letters van rood plexiglas, daarachter een paar flux led's
(rood)
Op 18 december 2009 12:37:42 schreef leime:
Spaarlamp? of een ledlamp.[...]
Op 18 december 2009 11:04:41 schreef Jurie:
[..]
- Werkt op batterijen.
[..]
gaat niet zo goed samen he;)
Nixk-89
Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!
Je kan in het MDF de letters uitzagen en achter het MDF een matte (rode) plexi plaat bevestigen. Je kan deze mooi mat maken door met een fijne korrel te schuren. Gaatjes aan de zijkant boren en (felle) rode ledjes erin. De meeste LEDs hebben een beperkte openingshoek, dus zorg ervoor dat je gaatjes een beetje schuin geboord zijn zodat je LEDs richting de voorkant schijnen en niet recht op de zijkant.
Felle LEDs van 3000mcd voldoen al prima voor dit doel, ik zet meestal om de 2-3cm een LEDje. Dit is o.a. afhankelijk van hoe diffuus ik het licht wil hebben, voor een mooie spreiding is het nl beter om de LEDs dichter op elkaar te plaatsen.
Voor een extra tof effect kan je bijvoorbeeld de randen van je letters in het plexi graveren, zodat deze extra opgelicht worden.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Je kunt geen kabels leggen? Wat moet je dan met een K8055? Bluetooth lijkt me ontzettend hoog gegrepen voor je, of je zou alles op moeten bouwen uit (dure) kant-en-klare modules. Misschien is het een idee om een 433 MHz zend/ontvanger setje te nemen en hem daarop aan te sluiten.
- Is met Bluetooth te bedienen, via telefoon en via PC. (Kan namelijk geen kabels leggen en het is onhandig met uitzenden om dan eerst op een knop buiten de deur te moeten drukken.)
Dan zet je die knop toch gewoon binnen de studio, wat wel zo handig is trouwens. Stel nu dat je in de studio staat en je wilt "on-air gaan", dan moet jij eerst een seintje geven aan iemand buiten de studio die vervolgens op een knop moet drukken.
Je kan toch ook gewoon die knop in de studio leggen, en er zelf op drukken?
Verder zou ik de methode van Nixk-89 aanraden, voor plexiglas kan je eens kijken bij bouwplastics.nl. Ik zou plexi van een milimeter of 6 gebruiken, als je geen kolomboor hebt neem dan maar 8 mm.
Jochem
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
klein is fijn
Moderator
Ik kan het mis hebben, maar ik lees dat het voor een studio is, iets met zenden en on-air, en volgens mij wil je daar 0,0 draadloze meuk bij in de buurt hebben. Hetzelfde geld overgens voor schakelaars die een lampje aan of uit zetten. Krijg je zo'n mooie 'TAK' van over je speakers als je met een beetje gevoelige opnameapparatuur werkt.
Maarja, als het gaat om iemand die thuis wat aan het piraten is maakt dat weinig uit.
En als je de letters gaat uitzagen, bedenk dan dat je hoofdletters schrijft zonder puntjes erop. Het is dus 'AiR' of 'AIR'.
Jochem
Haha, ja viel mij ook op. En die R valt ook uit de toon met z'n design. Maar het zal wellicht alleen voor de beeldvorming getekend zijn.
Heb nog eens zitten denken, kan ik niet een oude LED van een wekker-display gebruiken? En deze dan zo programmeren dat er ON AIR staat i.p.v. de tijd?
Zit dan te denken aan 1 van de volgende wekkers:
- http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=671680 (Helaas blauw, had lever rood gezien)
[Bericht gewijzigd door Jurie op (50%)]
klein is fijn
Moderator
Verder zul je erg creatief moeten worden om daar een R op te krijgen, EN je hebt letters te kort.
Plus dat het gewoon niet uitziet :
_ _
| | _ |_| | _
|_| | | | | | |
LED displays uit wekker radio's zijn 7 segment displays.
Wordt wat lastig om daar bepaalde letters op te kijgen.
De A en de R wordt het zelfde, de N wordt ook wat lastig.
Je kunt natuurlijk een alfnummeriek display scoren. Dan wordt het wat makkelijker om letter te maken.
Is het niet handiger de letters uit een stuk MDF te zagen, stuk plexiglas ervoor en een lamp(je) er achter?
Je kunt ze ook nog etsen uit een stuk printplaat met een lamp(je) erachter.
klein is fijn
Moderator
Of nog makkelijker, even een sheet door de laserprinter halen, die achter een stuk rood plexiglas plakken en klaar. Desnoods de sheet nog wat lichtdichter maken met inkt zoals beschreven op de PICbasic site, of gewoon twee sheets op elkaar leggen.
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (36%)]
Op 9 januari 2010 20:56:32 schreef Hugo Welther:
LED displays uit wekker radio's zijn 7 segment displays.
Wordt wat lastig om daar bepaalde letters op te kijgen.
[afbeelding]
De A en de R wordt het zelfde, de N wordt ook wat lastig.Je kunt natuurlijk een alfnummeriek display scoren. Dan wordt het wat makkelijker om letter te maken.
Is het niet handiger de letters uit een stuk MDF te zagen, stuk plexiglas ervoor en een lamp(je) er achter?
Je kunt ze ook nog etsen uit een stuk printplaat met een lamp(je) erachter.
Mij leek het juist makkelijker gewoon een alfnummeriek display te scoren, dan hoef ik niet zo moeilijk te doen om een mooi resultaat te krijgen.
Op 9 januari 2010 20:58:30 schreef klein is fijn:
Of nog makkelijker, even een sheet door de laserprinter halen, die achter een stuk rood plexiglas plakken en klaar. Desnoods de sheet nog wat lichtdichter maken met inkt zoals beschreven op de PICbasic site, of gewoon twee sheets op elkaar leggen.
Dat is ook nog een goed idee, was ik nog niet op gekomen. Moet ik wel nog denken over de afwerking aan de voorkant. Zou eventueel hetzelfde aan de voorkant kunnen plakken in het zwart.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]
klein is fijn
Moderator
Waarom zou je dat doen? Zo kan je de voorkant een strakke plaat plexi houden. De letters zie je pas als het licht erachter aan gaat.
Kevinoud
Een zak tuinaarde opescheuren
offtopic: ik wilde nog een keer een groot logo maken voor de bar die we met een groep hebben gemaakt het logo nu is wit erop geschilderd (met een papieren mal).
Dit wou ik in plexi maken (lichtjes indremelfrezen) maar dat plexi op die site die hierboven staat is smerig duur
50x 100
40 euro voor 6 mm vind ik nou niet echt grappig meer
kan dan nog 3mm leds nemen met 4 mm plaat das nog redelijk te doen.
En daarbij het logo is dan eerder iets van 150x75cm
zal dr niks goedkopers zijn voor zulke dingen ?
klein is fijn
Moderator
Op 15 januari 2010 15:38:16 schreef Kevinoud:
50x 100
40 euro voor 6 mm vind ik nou niet echt grappig meer
Plexi is duur, 40 euro voor een een halve vierkante meter plexiglas van 6mm is een nette prijs.