Hallo,
Ik heb een klein vraagje voor jullie.
Een jaar geleden is er bij mijn versterker een lampje gesprongen van de verlichting van de VU-meter's. Ik heb dit toen opgelost door de defecte lamp eruit te halen en de pennen waar de lamp zat gewoon door te verbinden (lampjes staan in serie; per vu meter 5 lampjes).
(ene kant brande daardoor iets minder fel maar daar kon ik mee leven).
Heb het lampje ergens gelegd met het gedacht van :"als er nog een lamp springt" heb ik direct het model liggen als voorbeeld.
Nu, 2j later vind ik dit dus niet meer terug natuurlijk!!!
Kan er mij iemand zeggen of je die lampjes in een gewone ekektronica zaak vindt of moet je ervoor naar de winkel (waar ik versterker over 15j gekocht heb).
Het zijn dunne buisjes (+/- 3mm dik en 1.5 a 2 cm lang) met langs de uiteinden een draadaansluiting
Zijn dit dure lanmjes?
Hieronder de manual:
http://users.telenet.be/rudy.cleymans/hfe_technics_se-a900s_service.pd…
Kijk op pagina 22.
Bedankt voor de hulp.
Het zijn 8V 100mA lampjes, type XAMR131. Op eBay staan ze te koop.
Een vervanger voor dit soort lampjes is in de betere electronica zaak wel te verkrijgen.
Heb eens bij een Yamaha zo'n kerstboom vervangen. Lampjes waren iets van €1,= per stuk.
Als je een vervangend lampje gebruikt dan wel gelijk allemaal vervangen om verschillen in helderheid te voorkomen.
Je zou kunnen overwegen om de lampjes te vervangen door led's met voorschakelweerstand(en) en eventuele gelijkrichtschakeling (als de lampjes gevoed worden door wisselspanning).
Voordeel:
De led's hebben het eeuwige leven.
Nadelen:
Extra werk, kosten, kleur licht enz.
8VAC lampjes kun je kopen in de bouwmarkt, dit zijn bel-trafo lampjes en moet je zelf voorzien van een draadje en zolderen.
Maar misschien is het formaat te groot, dit zijn namelijk normale C5W auto lampjes met 8VAC.
Ik kan zo voor je navragen wat die dingen kosten bij technics.
Heb deze in mijn versterker ook al vaker vervangen. Heb de SE-A1000m2 van Technics met idem VU meters. Haalde ze gewoon bij Stuut en Bruin in Den Haag. Kan je ook bellen en bestellen en laten bezorgen. Ik heb ze hier al vaker besteld.
Groeten Rick...
XAMR131 zijn deze:
http://www.electronicrepair.org.uk/osCommerce/product_info.php?product…
[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (17%)]