SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je kunt gewoon een PIC nemen in plaats van een AVR, en het ombouwen van de code zou niet al te moeilijk moeten zijn.
De analoge versie kan dus wel met een 3W powerled, als je voor de linker transistor maar een type neemt in een TO220 behuizing, met een klein koelblokje. Het is niet erg efficiënt, en je moet de warmte wel kwijt kunnen, maar ik denk dat dat voor jouw toepassing niet zoveel uitmaakt.
Overigens is 3W erg veel hoor, daar kun je op vol vermogen niet recht in kijken.
Had het even druk maar vandaag weer verder.
weet je zeker dat het de linker transistor (PNP) is die ik voor een TO220 moet vervangen?
Ik ben een leek maar het lijkt er mij op dat de rechter (NPN) transistor de stroom aan de LED moet geven en die zou dan toch voor een zwaardere moeten worden vervangen?
is overigens een BD241C oke?

het geheel zou er dus zou uit moeten zien?
[Bericht gewijzigd door rudiman op (10%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Links, rechts... blijf moeilijk...
Je hebt helemaal gelijk, de rechter (NPN) transistor moet je vervangen door een type dat beter gekoeld kan worden.
Een BC241C lijkt me goed. Ik denk dat je de schakeling dan wel met 9V of zo moet voeden, aangezien je 1.4V verliest over die transistor, en over de powerled ook wat meer dan over een gewone LED.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
nou, ik heb even op de freesbank een printje gefreesd, en wat denk je?
Hij werkt
normaal gesproken als ik iets bouw met electronica dan bromt het of rookt het .. en soms beide 
De led blijft wel lang na gloeien, en fade behoorlijk traag. De transistor BC241 word niet warm. Dus denk dat een koelplaatje niet nodig is. Voed de print nu met een 9 volts batterij.
Zou de power led ook voor een ledstrip kunnen vervangen of trekt dat nog veel meer?
In ieder geval reuze bedankt allen.
EDIT: zie overigens dat het een BD241C is weet niet wat de verschillen zijn maar wellicht verklaart het het niet warm worden?
Nog iets: Als je bij het aan sluiten van de batterij per ongeluk de de plus tegen de min houd en andersom blaas je dan de schakeling op? Neem aan dat ik dat met 2 diodes kan beveiligen?
Een aan uit schakelaar is die nodig of loopt er geen lekstroom als er niet gespeeld word?
[Bericht gewijzigd door rudiman op (17%)]
SparkyGSX
Ik ben blij dat het werkt! Zou het een leuk / goed idee zijn om een artikeltje bij die schakeling te schrijven, en hem onder de schakelingen te zetten? Veel mensen vinden het effect wel leuk, geloof ik; iedereen aan wie ik mijn testmodel heb laten zien wel, in ieder geval.
Ik heb het ruststroom verbruik nooit gemeten, maar ik denk dat die wel mee valt.
De snelheid van het faden kun je veranderen door de condensator groter of kleiner te maken. Met een kleinere condensator wordt hij ook wel gevoeliger, en gaat het faden sneller. Eventueel kun je nog een weerstandje parallel zetten met de condensator, als je niet wilt dat hij gevoeliger wordt, maar wel sneller uit gaat.
Die andere transistor verklaart niet waarom deze niet warm wordt. Het vermogen dat we hadden uitgerekend, was wel echt worst-case, dus waarbij je continue op het ding tikt, zodanig dat de LED altijd op halve kracht brandt.
Wat het wel verklaart, is een kleine blunder van ondergetekende; ik ben in die berekening de weerstand vergeten. De weerstand zal dus niet zo warm worden als ik daar berekend had.
Ik denk niet dat de schakeling stuk zal gaan als je de batterij verkeerd om aansluit; beide transistors staan dan te sperren, en die kunnen die spanning wel aan.
Heb je specificaties van die LED strip? Spanningsval, maximale stroom, eventuele weerstanden in serie, etc.
Heb er gister avond mee zitten spelen en er zijn wel wat verbeteringen te bedenken.
Ten eerste de gevoeligheid, als je op de piezo slaat werkt het perfect.
plak je de piezo onder een plank en sla je op de plank dan heb je een hamer nodig om de led te doen branden. er zou eigenlijk speciaal voor die toepassing een extra versterking van het piezo signaal moeten plaats vinden. Hoe weet ik niet maar ik verwacht dat er nog ergens een transistor in de schakeling moet komen
Die de extreme gevoeligheid moet mogelijk maken.
De tweede verbetering is volgens mij een stuk lastiger.Je zou namelijk de boven en onder drempel moet kunnen instellen. Je stelt dan in hoe zacht je moet slaan om de led een heel klein beetje te laten oplichten en hoe hard je moet slaan om de led maximaal te laten branden.
Verder vroeg ik me af als ik de 3 watt led voor 3 x 1 watt leds vervang, ik deze dan parallel of in serie moet zetten en (in parallel mode) of elke led dan ook een weerstand moet hebben?
Kortom ik sta te popelen om versie 2.0 te maken 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 31 januari 2010 10:19:08 schreef rudiman:
De tweede verbetering is volgens mij een stuk lastiger.Je zou namelijk de boven en onder drempel moet kunnen instellen. Je stelt dan in hoe zacht je moet slaan om de led een heel klein beetje te laten oplichten en hoe hard je moet slaan om de led maximaal te laten branden.
Hmm... Volgens mij wordt het weer analoog vs. digitaal
Dit valt namelijk best in een attiny te gooien, maar of SparkyGSX in dezelfde tijd de betrokken natuurwetten kan temmen?
Jammer dat mijn ene breadbord vol staat, mijn andere in Delft ligt, mijn projectenlijst inmiddels het A4 overschrijdt en onze grote vriend Dick Best met vakantie is...was Anders gooide ik weer even een attiny, een piezo en een led op m'n broodplankje en ging wat prutsen...
Heb inmiddels de condensator vervangen voor een 1uf (was 4.7uf) het faden is nu perfect!
Nu dus nog een aanpassing om de super gevoeligheid mee te realiseren.
Zou het handigst zijn al ik die met een schakelaar kan activeren.
Voor een hogere gevoeligheid kun je eens proberen de PNP te vervangen door een darlington transistor.
Mogelijk kun je dan door te spelen met de R die aan de basis hangt de gevoeligheid beinvloeden.
Oke door een darington te gebruiken krijg ik dus een veel grotere versterking. Nu wil ik wel dat deze optie uitsckakelbaar is. Daarom dacht ik zelf dus om een extra transistor erin te zetten welke met een schakelaar geactiveerd kan worden.
Maar helaas heb ik niet genoeg kaas van de materie gegeten om te bedenken (berekenen) welke typenummer ik nodig heb.
SparkyGSX
Precies, dat weerstandje is wel belangrijk voor de gevoeligheid. Je kunt er nog een transistortje bij zetten om er een darlington van te maken, maar een van de factoren die nu de beperkte gevoeligheid bepaald, is het feit dat je 0.6V nodig hebt om de transistor open te krijgen, terwijl dat bij een darlington alweer 1.2V is. Een Szikai opstelling heeft dat probleem niet.
Een andere aanpassing, eventueel in combinatie met een extra transistortje, is de transistor een kleine bias spanning te geven, zodat deze met een kleinere spanning van de piezo al in geleiding gaat. Je zou een extra weerstandje vanaf de basis van de transistor naar de ground kunnen proberen. Daarmee wordt de schakeling wel afhankelijk van de voedingsspanning, daarom had ik dat zelf niet gedaan. Bij een voedingsspanning van 9V en een potmeter van 100k over de piezo, zou je op ( ( 9 / 0.6 ) - 1 ) * 75000 (driekwart uitslag potmeter) ~= 1 megaohm uitkomen.
Om het weer onafhankelijk te maken van de voedingsspanning, zou je met een weerstandje en een zenerdiode een vaste spanning van de voedingsspanning af kunnen trekken.
Een andere optie is de bovenkant van de piezo aan een spanningdeler met 2 weerstanden (of een potmeter), of een weerstand en een normale diode te hangen, zodat je deze een stukje naar beneden kant brengen, en daarmee minder spanning van de piezo nodig hebt om de transistor in geleiding te krijgen.
Het zou natuurlijk ook met een opamp kunnen, maar ik vind het juist een sport om alleen primitieve componenten te gebruiken, en geen IC's, dat maakt het hele circuit juist zo elegant.
dus: probeer eens een diode vanaf de + via een weerstandje (vrij groot, meer dan 20k of zo) naar de ground te zetten, en de bovenkant van de piezo aan dat knooppunt te maken. Ik ben nu niet thuis, en ik weet ook niet precies waar mijn exemplaar gebleven is, dus ik kan nu niets testen.
@SparkyGSX
Ik begrijp een beetje wat je bedoeld, maar zou je dat kunnen tekenen?
Een op-ampje gebruiken lijkt me geen enkel bezwaar. Ben niet zo gehecht aan de elegantie van het circuit
Gaat er mij om dat het goed werkt al loopt ie op diesel 
SparkyGSX
Dat kan ik nu even niet, aangezien ik niet thuis ben. Ik zal proberen redelijk binnenkort mijn exemplaar op te zoeken en een paar dingen uit te proberen.
Wat is bedoel is het volgende: een normale diode met anode aan de +, en aan de kathode (kant met het streepje) een weerstand van 27k of zo (is niet kritisch) naar de ground. Aan de kathode van die diode hang je de kant van de piezo die nu aan de + zit. Laat die potmeter maar over de piezo staan, dus ook losmaken van de + en aan dat knooppunt maken.
Lucky Luke
Ik gebruik het nu zonder opamp en het werkt zoals bedoeld 
De opamp is in mijn situatie (nog) niet nodig.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 23 januari 2010 20:17:50 schreef SparkyGSX:
Ik betwijfel of je met een klein piezo element genoeg spanning op kunt wekken op een neon lampje aan te krijgen, als je er alleen op "tikt".
Werkt prima, ik lever een pakketje onderdelen voor het boek "electronica voor dummies", en daar zit precies die proef in. Wat wel opvalt is dat als ik een tik op het piezoplaatje heb gegeven ik daarna een tik op de andere kant moet geven, anders werkt het veel slechter.
SparkyGSX
Wat heb je nu precies gedaan? De piezo via een diode aan de + gehangen, of heb je iets anders gedaan om de gevoeligheid te verbeteren?
Ik heb niets veranderd, de piezo in de drum is gevoelig genoeg. Alleen voor andere toepassingen zoals onder een tafel
zou de gevoeligheid 10x hoger moeten worden denk ik.
Ben overgigens nog op zoek naar een manier om het triggersignaal om te zetten naar midi, helaas vind ik op internet alleen erg ingewikkelde en uitgebreide toepassingen. Ik wil nl maar 1 of twee trigger signalen omzetten naar midi nioten ( plus aanslag gevoeligheid) maar alles wat ik vind gaat om 10tallen signalen.
Lucky Luke
Op 19 februari 2010 09:25:31 schreef Wouter van Ooijen:
[...]Werkt prima, ik lever een pakketje onderdelen voor het boek "electronica voor dummies", en daar zit precies die proef in. Wat wel opvalt is dat als ik een tik op het piezoplaatje heb gegeven ik daarna een tik op de andere kant moet geven, anders werkt het veel slechter.
Zo'n piezoplaatje werkt als 'n condensator, misschien is er nog iets van restlading oid...
Als ik er een tik op geef, en ik sluit dan de aansluitdraden kort, dan hoor ik ook een klein tikje (misschien staat die proef ook wel in dat boek?).
Maar dat 'n neonlampje oplicht... 80V oid... Slik... ik hang zo'n piezo gewoon vrolijk aan een adc van een uc... (weliswaar met een zenertje erover...)
(EDIT: net geprobeert, met een buzzertje lukt 't me niet, met een los plaatje nog niet geprobeert, met een piezo ontsteker een flinke flits (maar die trekt ook een vonk van meer dan 1CM...)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (11%)]
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 19 februari 2010 21:31:33 schreef Lucky luke:
[...]
(EDIT: net geprobeert, met een buzzertje lukt 't me niet, met een los plaatje nog niet geprobeert,
Ooit gebruikte ik buzzers-zonder-electronica die dan eerste gesloopt moesten worden om het plaatje er uit te halen. werkte rpima, maar je moet het plaatje er natuurijk wel uithalen!