free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
ik heb ooit met zo een 'macintosch' yokogawa gespeeld. ( zo ene die hoger is dan hij breed is. ziet eruit als ene original mac computer. was in 2003 of 2004.) ze zijn ( waren in die tijd. weet niet hoe het nu staat) beperkt in memory depth. maar ze hebben wel vele kanalen.
yokogawas met 8 of 16 analoge kanalen bestaan. geen enkel ander merk heeft dat.
die dingen zijn niet mis. yokogawa maakt goede apparatuur. ik heb ervaring met hun bench multimeters. die zijn op het zelfde niveau als ene keithley 2002 of ene 34401 van hp.
@freddy: low cost machienes hebben nu eenmaal software beperkingen.
De hardware is voor de meeste machienes identiek tegenwoordig. men geeft je gewoon unlock keys. ( meer memory nodig ? key intikken. extended math library? key intikken.
een scoop tegenwoordig is een a/d met een ingsscaler en een geweldige klets geheugen. de rest is software op ene pc.( eventueel onderstuend door zware coprocessoren zoals in de agilents.)
NNog eens : je krijgt waar je voor betaald. Die rigol en 1000 familie van agilent dienen niet war jij de scoop voor wilt gebruiken.
Als je powermetingen wilt doen heb je deftige stroomtangen nodig. (hall based zodat je dc en ac kan doen)
Dergelijke tang kost al meer dan de scoop zelf in het geval van een rigol.... je vist in een verkeerde klasse. als je echt deftig wilt meten zul je tang moeten kopen die bij jouw machiene past zodat ze haar voeding uit de scoop kan halen, en de scoop ook de calibratiecurve uit de rom kan lezen. deftige tangen hebben bandpass / gain curves opgeslagen in een memory. de scoop kan die uitlezen en dus het signaal compenseren.
Nu is het aantal keren dat een doorsnee gebruiker je een scoop gebruikt om vermogenmetingen te doen op 1 hand te tellen in zijn leven. ( behalve als dat je ding is natuurlijk , maar dan zit je weer in de verkeerde categorie te vissen)
ik heb nog nooit ene vermogenmeting gedaan met een scoop. Het meeste zijn spanningsmetingen. en stroommetingen via een tang.
Dingen die belangrijk zijn : deskewing tussne kanalen , gelijkloop van kanalen ( als je geen geld hebt om echte diff probes te kopen kan je op die manier het frontend van de scoop gebruiken )
Bandbreedte, samplerate en memory.
Het is allemaal heel erg applicatiegebonden. Die rigols zijn all round troubleshooting scopes. Dat zijn GEEN MEETapparaten. ja je kan daar spanningen mee meten en tijden meten en golfvormen bekijken.
Maar als het echt accuraat moet : verkeerde categorie.
Vergelijk :
De meeste voltmeters hebben een diode brug gelijkrichter. wortel twee . blabla en we zwikken 220v op het display. slimmere hebben een opamp gelijkrichter (ideale diode) zodat ze ook millivolt ac correct meten. maar als je daar ene niet sinussignaal doorjast ben je ver van je bed. maar dat zal de elektrieker met zijn hungchang worst wezen. Die als blij als hij kan zien of het 110 220 of 380 is en als de zekering nog ok is. het ding kost 10 euro en werkt.
Koop je ene fluke dan zit er een RMS omzetter in. die dingen zijn meestal rond een analog devices chip gemaakt. dat is RMS tot ene bepaalde frequentie en kan AC + Dc maar dat is nog steeds geen true RMS ..dat true RMS binnen bepaalde grenzen. Als je echt RMS wilt meten heb je een thermische omzetter nodig. Maar je kijkt tegen meettijden van minuten aan... Dat ding meet de temeperatuur van een belastingsweerstand. je te meten signaal gaat erdoor en men meet de temperatuur. je laat afkoelen. nu gaat er referentiespanning op. een regelaar stelt die zo in totdat dezelfde temperatuur bekomen wordt. Dat en ALLEEN dat is echte RMS meting. Ik ken welgeteld 1 toestel die dat kan (een keithley). Misschien ook een 3458 ... maar je wilt niet weten wat die meter kost. (je kan hem trouwens alle 6 maand laten calibreren , hij moet 24/7 onder stroom staan in een kamer op constante temperatuur.. dat ding heeft 9 digits ... als je niest in zijn richting terwijl hij op zijn laagste stand staat gaat ie in overload ..) daar heeft ide elektricien niks aan dus.
Je kan niet verwachten dat dat goedkoop spul high end metingen kan doen. Al die toestellen zijn all round troubleshooters.
Sommige mensen debuggen door overal printf statements te plakken en over 9600 baud dat te loggen... maar probeer dat niet om een algoritme te debuggen wat een inverse pendulum moet sturen... Je hebt iets anders nodig dan.
Dus, voor jouw vermogenmetingen : je lecroy is ideaal. Eendert welke deftige tek of agilent kan dat ook. Combineer dat met de juiste probes en je zit gebeiteld.
Als ik de spinup moet opmeten van een drive moet ik ook niet afkomen met eendert welke scoop. Als er geen 16megabyte in zit per kanaal kan je niks ... Je moet 2 secondne loggen aan vol gas. Ik wil minstens 8 aan megasample per seconde capturen. de maximum chop frequentie is 400 Khz... dat is dan nog maar 20x oversamplen maar voldoende om de golfvorm mooi te zien, of er ringing op zit waar en hoe groot die is. trager lukt niet. ik heb gene behoefte aan een scoop die 20gs/s kan. ik heb memory nodig. Toen ik nog preamps deed was het omgekeerd. Memory diepte was irrelevant. Bandbreedte ! die preamps doen 30Khz tot 4Ghz op hun sokken... als je geen scoop hebt die 20Gs/s realtime doet moest je niet afkomen.
Op 9 februari 2010 17:40:59 schreef free_electron:
500 euro ... pen en papier ? tis toch voor het werk ? die trekt dat af van zijn belastingen en stopt dat in onkosten. dus wat is het probleemagilent machiene kopen en niet meer omkijken ( of een rigol kopen ).
Ja, je hebt gelijk, maar ik zal niet moeten afkomen met een scoop van 1000+ €. Mijn baas zal dan zeggen, voor die paar keer per jaar dat je dat maar gebruikt.. (We doen hier zo'n 1 project per 2 jaar en dan repair enz; dus niet constant bezig met elecotronica)
Anyway, ik heb hier eens gekeken; welk model uit de ds1000 reeks is aan te raden?
http://www.rigolna.com/products_ds1000.aspx
Op 9 februari 2010 21:58:41 schreef Freddy:
Sine, ik volg je niet. Welk brak type moet ik gehad hebben? En wie heeft met welke skin waarvan gespeeld? Kortom: waar gaat dit over?
Leesfoutje van mijn kant, ik ging hier op af :
Tevens vond ik dat de bediening en helderheid van de menuopties dermate slecht dat ik nooit voor een Rigol zou kiezen.
En helderheid heeft twee betekenissen, eentje daarvan is optisch, ik dacht dus dat je de scope in handen gehad had.
Maar uit jouw ervaring zou je dus ook gewoon kunnen concluderen dat rigol gewoon geen handleiding kan schrijven, of in ieder geval geen handleiding die door ons westerlingen duidelijk gevonden wordt.
Ik vind het in ieder geval een beetje kort door de bocht een apparaat een prul te noemen zonder er ooit eentje echt van dichtbij gezien te hebben, de interface is meer dan duidelijk genoeg. Zo duidelijk dat ik de hele manual nooit heb hoeven bekijken.
Nu is dit uiteraard een ander apparaat dan een lecroy met een straat waarde van een aardige auto, maar zoals free al zegt je krijgt waarvoor je betaald.
En bij die rigols krijg je erg veel scope voor weinig.
Nu zal mij menig een beetje biased zijn, ik heb zelf een DS1052E.
Wat ik wel mis zijn dingen als digital phosphor, daarvoor staat de analoge kist er nog steeds naast.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hoe interessant de vergelijking ook mag zijn. Gezien het budget van de TS denk ik dat hij niet veel keus heeft. Daar koop je geen Agilent of Lecroy voor.
Ik heb een Rigol 100MHz en voor mij als hobby-bob een leuk ding. Ik heb zelfs geen ruzie met de menu's.
Free schreef over de 3458, ik was benieuwd naar wat dat was en wat schets mijn verbazig: het is een Fluke die de HP3458 heet.
Nu heb ik een HP-3490A true rms meter (volgens het manual tenminste) dus ook HP34xx, is die Fluke een HP in Fluke jasje ?
Ik heb zelf een tweetal jaren geleden ook zitten rondkijken naar een goede digitale scoop. Maar ik moet zeggen dat ik telkens nogal teleurgesteld was. Al die goedkopere modellen, zelfs van Tek en Agilent, hebben nogal een lage resolutie display (meestal kwart VGA) en kennen ook geen grijswaarden (of DPO in Tek termen). Dat maakt dat je zelfs op een simpele analoge scoop een veel beter plaatje krijgt. Zo een digitale scoop is wel een mooie aanvulling als je al een analoge scoop hebt. Of als je voornamelijk digitaal werk doet, dan kan ik me wel voorstellen dat zo een rigol achtig ding voldoende is. Maar voor bijvoorbeeld audio werk zou ik er echt geen willen. Teveel details verdrinken in de ruwe pixels naar mijn gevoel. Bijvoorbeeld een lichtjes afgeplatte sinus, dat valt op een analoge scoop meteen op terwijl ik er op zo een kwart VGA scherm veel meer moeite mee had om dat nog te zien. Kan natuurlijk ook aan mij liggen 
Anders wordt het als je naar de duurdere modellen gaat. Ik heb het geluk dat ik uiteindelijk een Agilent DSO5014A heb kunnen aanschaffen. Dat is het kleinste model uit hun "middenklasse" reeks scoops (die nog zonder windows draaien). Dat ding heeft een XGA display met grijswaarden. Dat geeft een plaatje dat een analoge scoop zonder meer kan evenaren. En ook de bediening verloopt even soepel (waarmee ik bedoel dat de scoop ook onmiddellijk reageert als je aan een knop draait). Maar dan zit je echt wel in een hoger budget (>3000 euro).
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 10 februari 2010 10:44:52 schreef fred101:
Hoe interessant de vergelijking ook mag zijn. Gezien het budget van de TS denk ik dat hij niet veel keus heeft. Daar koop je geen Agilent of Lecroy voor.Ik heb een Rigol 100MHz en voor mij als hobby-bob een leuk ding. Ik heb zelfs geen ruzie met de menu's.
Free schreef over de 3458, ik was benieuwd naar wat dat was en wat schets mijn verbazig: het is een Fluke die de HP3458 heet.
Nu heb ik een HP-3490A true rms meter (volgens het manual tenminste) dus ook HP34xx, is die Fluke een HP in Fluke jasje ?
juist. Agilent verkoopt hem nog steeds als 3485 ook. het toestel is gemaakt door HP. in samenwerking met fluke is er een variant ( de HFL) die andere software heeft en kan aangestuurd worden door een fluke calibrator. De fluke calibrator( referentie spanning en stroombron , samen met de 3458 wordt in zowat elk meetlabo gebruikt om andere toestellen te ijken. Er is namelijk niks beter ...
http://www.home.agilent.com/agilent/product.jspx?cc=US&lc=eng&…
voor ene slordige 8000 euro heb je hem ... dan nog geklimatiseerde kamer installeren en je kan hem gebruiken 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Fluke is toch wat vroeger Philips was ? Dan is dit de overgrootvader van die Fluke calibrator die jij noemt. Die past dan mooi bij de deze voorvader van die HP/fluke 3458 
Moet 't perse nieuw, of mag het ook een tweedehandsje zijn? In geval van het laatste: kijk eens naar de HP54501A/HP545xxA serie op ebay.
free_electron
Silicon Member
54501 is een digitizing scope. daar kan je alleen repetitieve signalen mee bekijken. die dingen zijn oud. ( soms zijn ze nuttig , maar niet als troubleshooter scoop ... )