Hallo,

Ik heb hier een probleem met een schrikdraadapparaat. Het merk is Eider, en het type Matador.
Het probleem is, dat de uitgangsspanning niet hoger is dan 1,2 kV, terwijl dit (onbelast) ongeveer 9 kV zou moeten zijn.
Er bleken diverse onderdelen defect, 3 weerstanden waren oneindig en een condensator van 1 uF had nog maar een capaciteit van 278 pF.
Na het vervangen van de defecte onderdelen was de uitgangsspanning nog steeds maar 1,2 kV.

Voor een beeldvorming van de werking van het apparaat heb ik een schema getekend van het hoogspanningsdeel:

http://www.uploadarchief.net/files/download/afbeelding%200177777.jpg

De rood omcircelde onderdelen waren defect, verder heb ik vrijwel alle onderdelen los gemeten en de thyristor voor de zekerheid maar vervangen.
Ook de hoogspannings-condensatoren in het trafo-blok heb ik gemeten (2,2 nF - 12 kV), deze zijn alle 5 goed.
Als de puls-snelheid op z'n laagst ingesteld staat, is de uitgangsspanning 1,3 kV, maar meer valt er niet uit te halen.

De uitgangsspanning wordt gemeten met een daartoe bestemde digitale voltmeter, dus niet met een huis-tuin-en-keuken multimeter.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

De grote condensator(34uf) wil wel eens boosdoener zijn.Bij meting zijn ze goed, maar op hogere spanning gaan ze lekken, waardoor over de 2 serieweerstanden(1K2) te veel spanning komt te staan. Meet eens over die C hoe ver hij oplaadt tot de "tik" komt. Heb ook al weet van deels doorgslagen secundaire wikkeling van de hv trafo.

Ik denk dat de grote elko wel goed is, net voordat de "tik" komt, is de spanning over deze elko 595 tot 600 Volt. Als ik het apparaat uitschakel net voor de "tik", dan blijft deze spanning op de elko staan, na 5 minuten staat er nog ongeveer 570 Volt op.
De trafo is niet onderbroken, ohms meet ik primair ongeveer 1 Ohm en secundair 30,2 Ohm. De spanningspulsen op de primaire kant zijn 0,4 kV, gemeten met een digitale kV-meter.
Hij zou secundair inderdaad wel kunnen doorslaan, is er een mogelijkheid om dat te kunnen constateren? Optisch is er niets te zien omdat de trafo ingegoten is. Of is er een manier om dit soort trafo's op de een of andere manier goed te kunnen testen?

Als het een weekijzer trafo is, kan je een wisselspanning van ong 6v primair voeden. Meet de nullast stroom.Deze moet laag blijven(onder de 200mA). 32 Ohm sec. lijkt me te weinig.

Volgens mij is de tekening niet juist.
Moeten die 33ohm en die 1µF niet in serie staan?

Misschien heeft de 34µF/630V teweing energie, die bepaalt nl de stroomstoot door de Hsp-transfo.

Op 7 maart 2010 19:19:27 schreef MGP:
[.....] Misschien heeft de 34µF/630V teweing energie, die bepaalt nl de stroomstoot door de Hsp-transfo.

Als die condensator echt 34µF meet en echt tot 600 V geladen wordt, kan er niks fout mee zijn. De lading staat dan immers vast.
Wèl kan het zijn dat de weerstand ergens in het ontlaadcircuit te hoog is. Dan is de stroom te laag om een goeie puls in de zelfinductie te pompen.
Je zou de solderingen in het ontlaadcircuit kunnen nalopen....

Mij lijkt echter de suggestie van een lekke secundaire het mest plausibel.

Het schema vertoont volgens mij fouten, en dan is het moeilijk een juiste (afstands)diagnose te stellen.
Hoe kan hij met dergelijke componentenopstelling zo'n 600V meten.

@Tidak, wilde ik maar zeggen dat, indien hij alle componenten heeft uitgemeten dan is de transfo idd de schuldige.
Maar ik denk niet dat hij die 34µF heeft uitgemeten omdat de meeste hobbytoestellen maar tot 20µF gaan en dan nog....

Als hij over een digitale kV-hoogspanningsmeter beschikt, denk ik niet direct aan hobbytoestellen ;)
TS heeft correct gekeken naar de tijd datt de lading op de condensator behouden blijkft en die, lijkt mij lang zat.
Voor mij blijven alleen de impedantie van het ontlaadcircuit en de transformator over als schuldigen.
Dat het schema niet correct is geback-annoteerd, kun je met een beetje fantasie wel doorzien (zelfs geen glazen bol voor nodig ;) )
Zou je die trafo met een megger kunnen testen op doorslag? Of misschien een tesla-coil? Misschien fred101 z'n hoogspanningsvoeding???

Op 8 maart 2010 12:29:50 schreef Tidak Ada:
TS heeft correct gekeken naar de tijd datt de lading op de condensator behouden blijkft en die, lijkt mij lang zat.
...

Al eens op de tekening gekeken waar hij die gemeten heeft, hopelijk was het daar niet. :+

Nu ja, van hieruit is en blijft het moeilijk.

Mijn gokjes in volgorde...een ander component, de elko, de transfo...
Bij een ander component wil ik ook zeggen dat er bij sommige toestellen VDR's op de uitgang zitten.

Hoi,

Ik mis het belangrijkste in de schakeling namelijk het uitgangs circuit. Meestal staat er over de uitgang van de transformator een parallel condensator. Je moet dan denken in de buurt van 2n2 15 Kv.

Waar meet je de spanning mee ?

Iedereen bedankt voor het meedenken en voor de tips, top !!

De meter die ik hier gebruik kan hoogspanningspulsen meten tot 9,9 kV, het gaat hier dus niet om een hobby-metertje van de Zwarte Markt van een tientje...
Wat betreft het getekende schema: ik heb het nogmaals allemaal nagelopen en het schema klopt met de opstelling van de componenten op de print, dus ook de parallel-schakeling van de condensator van 1 uF met de weerstand van 33 Ohm. Al vraag ik mij ook af waarom die weerstand van 33 Ohm daar zit.
De elko van 34 uF is op capaciteit gemeten, (meter kan tot 20.000 uF, dus weer geen hobby-metertje) en deze is nog 35,5 uF.
En de spanning van 600 Volt is inderdaad gemeten op de kathode van de 1n5408, waarom niet? Het is de gelijkgerichte spanning die ook over de elko van 34 uF staat, en deze is dus gewoon meetbaar.
Verder zit er nergens een VDR in dit apparaat, of hij moet al bij de trafo ingegoten zitten.

@brabander: het uitgangscircuit bestaat uit de trafo, met over de uitgang inderdaad een 5-tal condensatoren van 2,2 nF/12 kV elk. Deze condensatoren zijn ook getest op capaciteit. Daarnaast heb ik deze condensatoren per stuk en per 2 teruggeplaatst en steeds na het insolderen de uitgaande spanning gemeten, om zo een eventueel doorslaande c uit te sluiten. Ook zonder succes, de spanning bleef in alle gevallen 1,2 kV.

Hoi,

Dan vrees ik dat je trafo defect is. Dit kan veroorzaakt worden door een vonkende afrastering. Of een slechte aarding.