ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Okay ik ben maar wat gaan zoeken over hoe dit werkt.
In het engels heet het een synchronous salient pole induction motor of synchronous reluctance motor.
vrijvertaald : synchrone uitstekende pool inductie motor of synchrone reluctantie motor.
Hier wordt de werking uitgelegd door een moteren fabrikant
Wat er ongeveer beschreven is:
De motor start op als een gewone inductie motor. Eenmaal op snelheid draait hij synchroon als reluctantie motor.
Andere motor fabrikant
"Synchronous speed is achieved as the salient poles lock-in-step with magnetic poles of the rotating stator field and cause the stator to run at the same speed as the rotating field","Stator windings are similar to squirrel cage induction motors."
Op de foto is te zien dat de rotor een vlakje heeft zoals ik bij mijn motor heb gemaakt.
Nog wat uitleg over de werking
Waar het als ik het wel heb op neer komt is dat de uitstekende polen van de rotor gegrepen worden door het magnetisch veld van het draaiveld. De magnetische flux heeft zo minder weerstand dan dat het door de vlakjes onstane luchtspleten moet. De normale werking van de inductie motor zoals jullie beschreven hebben zorgt dan niet meer voor het vermogen.
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
bij een synchrone motor is het rotorveld onafhankelijk van het statorveld, je moet deze apart bekrachtigen
bij een assynchrone wordt het rotorveld opgewekt door het statorveld door inductie
ArjanEmm
Hey robbyb. Wat wil je gaan doen met die dioden ?
Ik heb nog steeds een berg ga5005's liggen. Het zijn 6 kv 200 ma dioden. Je kan er wel wat van me kopen voor weinig, of ruilen voor iets leuks.
Bij zelf maken moet je ze flink overdimensioneren. Als je meer amperage wil is het wel de moeite waard, 1A 20 kv dioden zijn al erg duur...
Nog een laatste ding over die motor :
Deze pdf is in het nederlands, ook onder andere over dit type motor
twee citaatjes :
6.3 Synchrone motor
Er bestaan tal van uitvoeringen van synchrone motoren, elk geschikt voor een specifieke toepassing.
Er wordt een beperkt overzicht gegeven. Grote motoren worden elektrisch bekrachtigd. Motoren
voor kleinere vermogens worden uitgerust met permanente magneten of hebben zelfs helemaal geen
bekrachtigingssysteem.6.3.2.2 Reluctantiemotoren
a) Reluctantiemotor
Bij een reluctantiemotor is de luchtspleetlengte niet constant over de omtrek. Zelfs zonder
bekrachtiging levert de machine een koppel, vermits de magnetisch anisotrope rotor
(figuur 6.8) zich probeert te oriënteren, zodanig de magnetische energie minimaal wordt. Dit koppel
noemt men het reluctantiekoppel. Voor het starten bezit deze motor een rotorkooi. Hij komt op
toeren zoals een inductiemotor.
In figuur 6.8 zie je een afbeelding en doorsnede van de rotor. Dat is duidelijk een kooirotor met twee vlakjes...
Voor de duidelijkheid, heel hoofdstuk 6.3 gaat over synchrone motoren
Bobbyb
hallo
Ik wil ze voor 80kv (bobine) dus dan heb ik wel erg veel nodig.
Maar war moeten ze kosten.?
Maar dat flink overdimensioneren?
Geld dat voor spanning of stroom?
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Op 10 mei 2004 21:49:52 schreef fry:
Okay ik ben maar wat gaan zoeken over hoe dit werkt.
Je hebt gelijk dat is idd een synchronemotor met kooianker
Ik had er nog nooit van gehoord
Respect zoals jij dat gemaakt hebt van een asynchrone kooianker.
ArjanEmm
Bedankt, dat had ik nodig k.p.meinesz 
Mmm. voor een bobine zou ik denk ik voor die 8418's gaan.
Ik denk niet dat je ooit meer dan 3 ma uit die bobine krijgt.
Het probleem bij in serie zetten van dioden is dat ze allemaal net anders zijn. Het voltage verdeelt zich niet netjes over de dioden. Vaak wordt dit opgelost door hoog omige weerstanden over de dioden te zetten.
Verder als er eentje het begeeft sluit deze meestal kort waardoor er weer meer spanning over rest komt te staan. Kan een kettingreactie opleveren.
Weerstanden voor 22kv zijn ook een probleem
Als ik jouw was zou ik 10 van die 8418's in serie zetten. Dan heb je een lekkere overkill.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik veel verhalen gelezen heb van mensen die bobines hebben proberen gelijkterichten, wat meestal leidde tot veel waardeloos silicium.
Lastig dus.
Voor die dioden wil ik verzendkosten en iets van 50 cent ofzo.
ArjanEmm
bobbyb
Lees deze thread eens, gaat over het zelf maken van hv dioden.
En ook over het gelijkrichten van bobines (ignitioncoils).
Volgens 1 poster (extreme electronics, werkt als ik het wel heb voor een hoogspanningslaboratorium) is de by8400 serie erg geschikt om in serie te zetten omdat ze het voltage netjes verdelen. Weerstanden en dergelijke zijn niet perse nodig.
ArjanEmm
Ik ben gister wezen shoppen voor onderdelen voor tesla2.
Ik heb twee zieke trafo's gekocht. Het zijn olie gevulde Saratoga industries 6kV 500mA trafo's. Dat is 3kVA !!!
Ze hebben een middentak, maar ik heb ze in serie gezet zonder problemen met de isolatie. Dat geeft samen 12kV 500mA 6kVA 
Die dingen wegen zo'n 35-40 kg. Dat is een schatting maar uit ervaring weet ik dat ik liever met een zak betonmortel rondloop dan met deze dingen.
Ook nog een 25A variac gekocht om ze te temmen.
De primaire kant is 117V, in serie zetten werkt niet. Het voltage over de twee verschilt dan veel teveel. Blijkbaar verschillen ze toch behoorlijk ondanks dat de opschriften het zelfde zijn. De primaire moeten dus parallel. Nu nog zoeken naar een enorme 230-115v trafo of nog zo'n dikke variac. Dat zal wel lukken denk ik.
Het blikje hertog jan is om een idee van de grote te geven. 
edit: er stond 6000 kV, is een beetje overdreven 
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
je kunt toch gewoon 16amp van een groep trekken, en als je een ouderwetse stoppen kast hebt dan kun je nog flink pieken ook (bij de goede stoppen 25A tot een halfuur)
nogmaals, www.bika.nl maakt GOEDE trafo's van elk voltage/amperage op bestelling. ik vrees alleen de prijs. ik woon op een kilometer afstand, dus ik zou een order kunnen afhalen. misschien een idee?
transfo's kunnen je toch altijd in parallel zetten
-ze moeten zelfde spanning hebben
-zelfde frequentie
-zelfde fase volgorde(L en N niet verwisselen)
Heb ik toch in school geleerd.
Op 16 mei 2004 19:04:26 schreef ledlover:
kan, maar dan loopt het verbruik te hoog op.
in bedrijven word het toegepast om totaal vermogen (de stroom) te kunnen verhogen (goedkoper dan 1 grote nieuwe transfo kope)
ArjanEmm
Het volle vermogen van de trafo's heb ik niet nodig, bovendien gaat die variac het ook niet echt leuk vinden.
Bij vol vermogen trekken ze 28 A als cosinus phi 1 is. Dat laatste is zeker niet het geval.
Al je de weerstand meet (niet impedantie) van de secondaire van een 50mA 12kv nst dan zit je meestal op 10k a 20kOhm
Alle secondaire wikkelingen van deze trafo's zijn samen 250 Ohm ! Die draad moet echt DIK zijn. Ik denk dat ze voor kortere tijd nog wel een stuk meer als 500ma kunnen leveren.
De nieuwe tesla krijgt waarschijnlijk een 36nF condensator.
De sparkgap wordt maximaal 200 bps. Daar is 250ma bij 12kV al genoeg voor. Dan trekken ze dus 14 ampere. Mocht een gewone stop het niet trekken dan is er wel een vrije groep waar ik een 25A in kan zetten.
Ledlover. Die 230-110v 200 VA is net gnoeg om de trafo's onbelast te voeden
Ze trekken samen dan al bijna 100VA
Op die site van bika staat een formulier om een offerte aan tevragen. Ik zal dat eens proberen. Een offerte voor een eenfase 15kv 4kVA trafo ofzo. Ik ben bang dat je echt gaat huilen als je de prijs hoort.
Teslaman. Ik heb ze gekocht van iemand die net zoals jij op mijn advertentie op marktplaats heeft gereageerd. Hij had er maar twee. Hij heeft nog wel een enorme 5 kv trafo. Maar 5kV is erg weinig voor een tesla. Hij is ook niet echt goedkoop...
Bobbyb
hallo
Thx fry voor je antwoord
Ik heb inmiddels 20kv diode de by8420.
Nu ben ik deze aan het proberen maar het lijkt niet te werken.
Ik heb een vonk generator uit een cv ketel die als ik het meet maximaal 3cm overbrugt tussen puntjes. Het ding is 1.7 va. Ik vermoet dc hij genereert 2 maal per seconde een vonk deze frequentie verandert niet als je de draden dichter bij elkaar of van elkaar af doet.
Ik heb eerst een van die diode geprobeerd maar die is vermoedelijk nu stuk omdat zover ik weet die 3cm vonk een spanning van 30kv betekend.
Ik heb nu 5 van die diode in serie en nog krijg ik vonken het maakt niet uit hoe ik de voeding draden hou hij blijft vonken.
Ik heb die diode in de olie liggen diamant zonnebloem frituurvet misschien kan dit niet???
Meten aan de dioden heb ik geprobeerd maar mijn multimeter geeft bij geen van de diodes een waarden.
ArjanEmm
Ik zou niet weten hoe die vonk generator werkt. Het lijkt me in ieder geval geen condensator die langzaam wordt opgeladen. Dan zou de ontladings frequentie toenemen als je de elektroden dichter bij elkaar brengt.
Een goede kans dat die enkele stuk is, 3cm is aardig veel.
Meten is wat lastig. De Vf ( de beroemde 0.7 volt bij veel diodes) is bij deze diodes 88V !
Je zou dus een 100 volt (of meer) gelijkspanningsvoeding moeten hebben en dan de drop meten:
|------>|------|
-
--- 100v Voltmeter
|______________|
De diode in de sper richting moet 0 volt geven en omgedraait 12 V (100-88)
Het vet zou moeten werken. Test het eens. Kijk of je een vonk krijgt als je het bakje vet in serie zet met de vonkgenrator en de elektroden als je begrijpt wat ik bedoel. Misschien zit er water in het vet ofzoiets.
Edit : Die 88 volt kan nogal afwijken. Ik las net in de datasheet dat dat bij 100 mA is ?? Dat terwijl de maximale constante stroom 3 ma is, rare jongens bij phillips. Als ik het goed heb zal de drop lager zijn als je het meet zoals ik zei.
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
Bobbyb
hallo
Ik meet 10V drop
er gaar 102V in en ik meet 92 uit.
en die ene die 30kv kreeg doet het gewoon nog!!!
edit: 92V, 82V is fout
[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]
ArjanEmm
Niet slecht 
3 cm is toch echt minimaal 30kv, vaak meer.
Onder in die datasheet staat een grafiekje met drop vs stroom die loopt. 10 V kan wel kloppen.
maar eh, 102-82 is toch 20 ?
Bobbyb
hallo
?????
Ik probeer een flyback aan de praat te krijgen en nu merk ik dat ik met de vermoedelijk primaire winding 0.9 ohm van die flyback een dikke flamboog maak en hou.
De winding staat in serie met mijn voeding en als ik kortsluiting maak krijg ik dus die flamboog.
Het is geen hoog spanning en veel vermogen ook niet echt 50 watt 25V 2A.
Het lijkt heel erg op een flamboog die je ook krijgt als je last.
Ik denk zelf dat dit door induktie komt???
Wat denken jullie en is dit effect bekend
ArjanEmm
Wat voor voeding gebruikje ?
Wisselspanning, hoog of laag frequent ?
En waarom denk je dat het geen hoogspanning is ? met 25 v en 2 A kun je geen vlamboog trekken.
In principe kan een inductie piek een vonk laten overslaan, die vervolgens door een laagvoltage en veel amperage in stand wordt gehouden. Maar 25 v en 2 A , het lijkt me sterk.
Bobbyb
hallo
Het is mijn lab voeding dus gewoon dc en ik heb hem nu op max 5 ampère staan dat is het limiet van mij voeding.
Maar bij 2 doet hij het ook gewoon.
hier wat schade
een vlamboog die hou ik 5 seconde lang.
een vlam
na gloeien van m4 bout
het schema
en die flyback word niet erg warm
[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]