Luitjes,

Hallo ben nieuw hier & tegelijk al een lastige vraag .

Wil m'n eigen destillatie toren gaan bouwen (kleintje 15-30 Ltr) en dus het Temp profiel uitzetten in een grafiek en Loggen is altijd mooier dan zelf beetje op een temp-meter gaan zitten staren

Liefst een drukmeting er ook bij, maar goed eerst simpel beginnen....
Voor de bouw ben'k niet bang alleen die HW & SW ben'k nie zo'n kei in.

Zoek een oplossing om 4 tot 5 Externe!(liever meer)Temperatuur senoren aan te sluiten die moeten kunnen meten tussen 20 en 125 graden ongeveer hoor als de nauwkeurigheid maar Goed is (weet niet wat er mogenlijk is liefst beneden de 0,5%)

Bedoeling is deze signalen om te zetten in een grafiek en op te slaan, hoeft niet mooi als't maar handig en praktisch is.

Ook prijsje moet leuk zijn, mag geen honderden euries kosten.

Liefst ook een aan/uit signaal uitsturend.

Heeft iemand hier eens wat gefixt met dit soort Meet & Regel signalen en/of een makkelijk VB proggie erbij ofzo...
Of een linkie alle info is welkom.

Alle info/tips/links is welkom

Iig alvast bedankt.

een DS18s20 met mlog ofzo die slaat de temp op als csv bestand die je kunt uitlezen in excel.
http://www.geocities.com/kiwi_36_nz/tlog/mlog.htm

[Bericht gewijzigd door Gerwin op ]

Op 7 mei 2004 12:39:14 schreef Gerwin:
een DS18s20 met mlog ofzo die slaat de temp op als csv bestand die je kunt uitlezen in excel.
http://www.geocities.com/kiwi_36_nz/tlog/mlog.htm

ja ik heb al samples besteld :P, moet alleen de interface nog ff in elkaar bakken...

en dan de software nog eens ff fixen, nou ja komt wel iig in exel kan je ze al inlezen perfect...

heb al paar mooie proggies gezien, zou je die gegevens ook makkelijk in VB kunnen inporteren en in een ploatje erbij zetten???

grootse plannen met de stokerij (superkleine opbrengst) :P

[offtopic]heb je dan een artikel waar instaat? of doe je gewoon wijn destileren[/offtopic]

Anders moet je op zoek gaan naar hoe je een 1 wire interface kan uitlezen met VB

Op 7 mei 2004 13:21:27 schreef Gerwin:
[offtopic]heb je dan een artikel waar instaat? of doe je gewoon wijn destileren[/offtopic]

Anders moet je op zoek gaan naar hoe je een 1 wire interface kan uitlezen met VB

Ga eerst de interface bouwen en kijken of ik het met een kant en klaar proggie aan de gang krijg...

Enne denk dat het een standaar gist destilleer wordt, minste kans op methylalcohol, en dan zelf maar bijmengen met recepties...

maarre ik heb weer wat in m'n hoofd dus dat bouwen kan wel een paar maandjes duren, moet ook eerst plek regelen (lees eigen huis) :P

Maxim heeft een leuk Ictje. Sluit er een knoopcel op aan en je kunt hem een hele lange tijd temperaturen laten loggen. Via de RS-232 poort kun je hem uitlezen, software daarvoor staat ook op hun site meen ik. Het grotere broertje van dat ICtje kan nog 4 extra analoge ingangen uitlezen (daar kun je dus ook temperatuursensoren aan knopen). Ik weet het typenr. van deze IC's niet meer, maar in de elektuur van ongeveer een half jaar geleden stond het IC beschreven. op www.maximic.com moet je hem ook kunnen vinden, ergens bij voorbeeldschakelingen heb ik hem zien staan.

Op 9 mei 2004 13:59:49 schreef No_Brain:
Maxim heeft een leuk Ictje. Sluit er een knoopcel op aan en je kunt hem een hele lange tijd temperaturen laten loggen. Via de RS-232 poort kun je hem uitlezen, software daarvoor staat ook op hun site meen ik. Het grotere broertje van dat ICtje kan nog 4 extra analoge ingangen uitlezen (daar kun je dus ook temperatuursensoren aan knopen). Ik weet het typenr. van deze IC's niet meer, maar in de elektuur van ongeveer een half jaar geleden stond het IC beschreven. op www.maximic.com moet je hem ook kunnen vinden, ergens bij voorbeeldschakelingen heb ik hem zien staan.

Heb je toevallig dat artikel nog, klinkt intressant...

Ben zover dat ik twee schema's heb gevonden, nu zou ik alleen graag het verschil willen weten tussen de onderstaande 2....wat is beter...

als ik mag gokken, gok ik dat 1 Met parastic power is en de ander Niet....

http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/110520041703171.jpg

volgens mij moet 1wire altijd met parrasite power, althans dat was het idee er achter, 1wire van 1draad (en een gnd) om de zaak te laten werken (ik moet het rs232 ding eens, ik heb nog wat dingen ervoor (relias units en diverse andere 1wire ic's uit mijn eindwerkstuk)

alleen bij het tweede schema word er ook nog een aparte 5 volt lijn naar buiten gevoerd

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]

dus als ik het goed begrijp, kan je zo andere 1-wire componenten aan de interface hangen...

en met een aparte 5 VOLTS lijn is het toch geen parastic power meer...

Ik vind dat belangrijk omdat boven de 100 C de sensoren meer kunnen verbruiken en de Lijnspanning daalt alsdus Dallas.

en ik ga op 1-2 sensoren waarschijnlijk op de 110 C zitten, vandaar

Op 9 mei 2004 15:13:30 schreef Cynik:
[...]
Heb je toevallig dat artikel nog, klinkt intressant...

Kan hem zo snel niet terug vinden, maar je moet eens bij appnotes kijken op de maxim site. En volgensmij was het typenummer al genoemd in deze discussie.

ja je heb van allerlei 1-wire ic's. naar mijn weten heb je altijd parrasite power, maar wellicht kun je bij diverse ic's ook nog een aparte voeding gebruiken.

als je goed naar de schema's kijkt zijn ze identiek op de componetne die aan de VCC-lijn vast zitten na.

bij gebruik van een externe voeding lijkt het me alleen verstandiger om een externe voeding te gebruiken, ik zal eens nakijken hoe wij dat in der tijd gedaan hadden.

Op 12 mei 2004 16:51:05 schreef Jan klaasen:
bij gebruik van een externe voeding lijkt het me alleen verstandiger om een externe voeding te gebruiken, ik zal eens nakijken hoe wij dat in der tijd gedaan hadden.

Graag, ik wil namelijk wel een goede nauwkeurige meting hebben ivm de kookpunten van verschillende vloeistoffen vast te stellen :)

en als je dan ook nog een NOOB schematje heb voor deze NOOB...helemaal :}

Ga morgen iig de spullen halen voor de huidige schema's, zal toch maar paar knaken kosten :)

Ik heb hier de files niet maar ik ben er bijna zerker van dat wij een exteren voeding hadden opgenomen voor de diverse electronica.

Let op tijdens onze testen bleek dat 1-wier ten eerste vrij ESD gevoelig was, en dat de simpele rs232 interface niet zo stabiel / krachtig was. bij veel nodus of langere kabel lengte (binnen de specs natuurlijk) hadden we welleens problemen. We hebben dit echter niet nader onderzocht. Het was weer eens werken tegen de klok en alles werkte voor de presentatie dus de punten waren binnen en het papiertje ook.

[offtopic]Ik heb er nog wel wat van liggen michien leuk voor de HEB, eens kijken of ik het nog aan de praat kan krijgen een ergens een laptop kan lenen tegen die tijd[/offtopic]

Electro Static Discharge

statische elektriciteit opgebouwd in diverse matterialen (mensen) kan zich ontladen via elektronica, en dan gaat het stuk. google er eens op

Is dat niet te voorkomen met goede kabel twisted en een goede mantel

is wel belangrijk want de kolom zou van koper zijn...geleid lekker :)

ESD heeft vooral te maken met als je ze ongeraard vastpakt met je handen, en of ontladingen via andere materialen
kijk hier eens: http://home.hetnet.nl/~bijl-fvd/wat%20is%20esd.html

Materialen die niet geleidend zijn kunnen ESD veroorzaken. Dus je koperen pijp doet geen kwaad!

Het komt er gewoon op neer dat je een ic niet in alle gevallen met je vingers vast moet pakken. Ik werk regelmatig met elektronica en mijn ervaring is dat het met ESD problemen nogal mee valt, dus je hoeft er niet bang voor te zijn!.

Nu alleen nog die DS18S20 sensoren te pakken zien te krijgen, die krengen zijn bijna overal uitverkocht!

www.rsonline.nl heeft ze op voorraad. Ze leveren alleen aan bedrijven.

Op 14 mei 2004 18:22:08 schreef No_Brain:
www.rsonline.nl heeft ze op voorraad. Ze leveren alleen aan bedrijven.

Tsja das ook geen optie voor mij dus.