Hoi, ik ben nieuw hier. Zelf niet echt direct een leek op gebied van electriciteit, maar pure electro is toch niet direct hetgeen ik een krak in ben. Maar ik ben wel enorm leergierig.
Nu goed, mijn vraag ->
Ik heb zo een stereo uit eind jaren 80, begin jaren 90. Een van die bakken waarmee je Run DMC op hun schouders zag zeulen. Deze werkt op 12volt (batterijen) of 230 met ingebouwde adapter. Radio ging echt hard
.
Aangezien de stereo vroeger achterin mijn kever lag had een draad gesoldeerd op de polen van de batterijen. Deze draad legde ik dan aan mijn 15 en mijn 31 van mijn wagen.
Nu was de stereo al heel even uit de kever en ik had weer zin hem erin te leggen. Handig niet, zo verwisselbaar.
In mijn haast heb ik per ongeluk de + en de - omgedraaid
.
Ik dacht ... wat mankeert er met die stereo ???
Tot ik het zag, hij heeft dus paar seconden verkeerd gelegen.
Toen ik hem juist aansloot speelde hij heel zachtjes en als ik het volume maar een beetje openzette kraakte hij direct. Alsof mijn boxen doorgeblazen zijn.
Boxen zijn het niet want die heb ik getest. Alles werkt eigenlijk nog prima, enkel het geluid kraakt en ik kan hem niet zelfs maar normaal laten spelen. Het moet dus ergens iets te maken hebben met de versterker ... wat kan er stuk zijn? Elco's zien er nog goed uit. Ik durf er nog niet aankomen om geen onnodige dingen te hoeven verwijderen.
Iemand een idee?
Alvast bedankt.
misschien diodes ed die opgeblazen zijn?
zekeringen?
post anders wat foto's dat is wat makkelijker 
moet je ze even uploaden op een site. (zoals imagesshack of photobucket)
en dan de links (evt met [img]"url"[/img] hier in het bericht zetten
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
Het is een Amstrad MCD-7
Hier de foto's. Ik heb alles mooi gedemonteerd en met rood aangeduid. Indien vragen, stel maar
.
Mvg
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (88%)]
Ik gok op een voorversterkertrap of eindtrap kapot.
Vandaar het zachte spelen .
Heb dit ook wel eens gehad met autoradio,s gehad .
Omdat de eigenaar dacht dat ie de zekering ongestraft kon verzwaren En dan nog eens verkeerd aansluiten 
Je eindtrappen zitten waarschijnlijk tegen zo'n koelblok aan. Schrijf eens de typenummers op van de IC's die daar tegenaan zitten.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 13 april 2010 23:58:18 schreef vandenabeele andries:
Ik heb alles mooi gedemonteerd en met rood aangeduid. Indien vragen, stel maar
Wheatstone?
Ja, van 230 wordt rechtstreeks naar een adapter gegaan. Deze gaat op zijn beurt met 12 volt wisselspanning naar de brug. De naam was Wheatstone dacht ik.
@necessaryevil3000: nummers zijn:
van die 2 kleintjes: NEC D882 & C1846-R
van die grote die recht onder de koeling ligt: LA4500 5L1 (deze is meer chipvorm dus ik denk aan mosfet)
Groeten
Jochem
Ah, wacht, je bedoelt een diodebrug/bruggelijkrichter (en met adapter bedoel je trafo). Misschien de aanduiding wheatstone in je tekening even weghalen, das een andere brug, die wordt voor weerstandsmetingen gebruikt.
De LA4500 is een versterker IC. "Doorpiepen" zal lastig worden, je kunt wel kijken of hij aan z'n in- en uitgangen nog fatsoenlijke signalen heeft.
De 2SD882 en 2SC1846 zijn allebei NPN-torren, die kun je wel doorpiepen.
Ha
. Whoops. Ja ik wist het niet zeker, dacht dat het zo noemde.
Btw, wat bedoel je met doorpiepen? Ik heb hier wel een meter die dat kan meten maar heb dat nog nooit gedaan.
Greetz
Jochem
Doorpiepen doel ik eigenlijk op een simpele meting met je multimeter Haal de transistor eruit en meet hem door op de diodestand. Een kleine zoektocht hier op het forum leert me dat ik dat niet eens zelf meer uit hoef te leggen.
Meten in de schakeling gaat fout, de omliggende componenten zullen je resultaten verstoren.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Meet de voedingsspanning op de uitgangspin van het eindversterker IC eens. Deze moet ongeveer de halve voedingsspanning bedragen.
Kijk eens waarheen de draden van je speaker(s) gaan. Wellicht een IC of een set vermogentransistoren. In het geval van een IC google je het nummer en dan vind je meestal een datasheet waarop de benodigde spanningen en de aansluitingen en dergelijke staan. Kan je gaan meten.
Kijk goed naar alle elco's (dus die cilindervormige condensatoren waarop ergens een - of + aangeduid staat). Die moeten normaal mooi cilindervormig zijn en mogen geen uitstulpingen vertonen, zeker niet aan de bovenkant. Als je er eentje ziet die uit z'n vel gesprongen is dan weet je al in welke omgeving het probleem zich voorgedaan heeft. Het is niet gezegd dat het opgelost is met het vervangen van die elco maar het kan...
Op 15 april 2010 12:58:48 schreef vandenabeele andries:
Ja, van 230 wordt rechtstreeks naar een adapter gegaan. Deze gaat op zijn beurt met 12 volt wisselspanning naar de brug. De naam was Wheatstone dacht ik.
nope, Graetz brug, maar noem het maar bruggelijkrichter.
Ja mannen, goe nieuws. Ik heb die hoofd IC besteld en vervangen en hij speelt weer. Wel een zekering doorgebrand wegens een domme interne kortsluiting maar het was dus idd die IC LA4500.
Nu dit gedaan is begin ik aan mijn halfautomaat.
Mvg en allemaal hartelijk bedankt