Nieuwe eindamps; zekeringen blijven springen

Hallo;
Ik heb een vreemd probleem. Onlangs kwam ik er achter dat de volumepot van mijn actieve sub van mijn Harman festival 80 set los zat. Ook de Din plug (=audio input 5.1)had losse contacten.
Doorsolderen en vastzetten was geen probleem.
Na het in elkaar zetten had ik helemaal geen geluid meer.

Uiteraard eerst gekeken of ik geen eilandjes had gekoppeld bij het doorsolderen maar helaas was dat niet het geval.
De 2 zekeringen van de voeding van de subwoofer amp en 2 van de 4 eindtorren (2x2 paralel)waren defect.

Nieuwe besteld, gemonteerd.... Torren blijven goed...de gelijkrichter ook... de zekeringen (T6,3 A)blijven springen. Geen sluiting te meten naar aarde of van + nr -.
Megaohms hebben we het over. De woofers (2 paralel) zijn 4 ohm per stuk en meten goed. (Deze heb ik trouwens meteen vervangen omdat de conusrand verteerd was)Ook zonder de woofers springen de zekeringen. Andere kanalen van de ingebouwde versterker(s) werken nog wel goed. Elko's staan niet bol. Geen sluiting te meten op de voorversterker torren/fets.
Zodra ik de voeding er op zet, duurt het 3 sec en dan geven de subs 1 dreun. Daarna liggen de twee zekeringen er weer uit. Zwart.
Zo'n klein printje (10x20cm)en toch kan ik het niet vinden.
Misschien dat ik er thuis even een foto van maak.
Iemand een idee?

Versterker met storing nooit speakers op aansluiten,da's de manier om je speakers te beschadigen,finaal omzeep te helpen in een fractie van een seconde.
Dat de zekeringen eruit knallen,duid toch op defecte transistors/mosfets in de eindtrapppen.

Dus daar als eerste naar kijken,is dat het niet,alle andere halfgeleiders nameten.Dit alles dus van de print gesoldeerd.

Indien daar voldoende kennis en kunde voor is,voor er straks nog meer onverhoopt defect gaat

[Bericht gewijzigd door Akino op (11%)]

heb je een schema van de versterker?
zo nee: probeer die op te zoeken
zo ja: probeer te ontdekken waar je fout zou kunnen zitten,
doormiddel van rekenen en meten.

idd wat Akino zegt,
vaak is het als je zekeringen er uit springen dat je eindtrap er uit ligt meet die eens door zoek datasheets op en blijf vragen stellen:P

en versterker aansluiten met lamp in serie met primair,je kunt dan metingen uitvoeren zonder dat alles gelijk weer kapot gaat.

gr, weetal

Zoals Akino al zegt, nooit je speakers aansluiten!
Om toch te kunnen testen, neem een goedkoop speakertje met een weerstand van b.v 100 Ohm in serie.

Je kunt dan horen of er een beetje geluid uit komt en ook de DC spanning op de uitgang meten.

Stelletje frotters ;) Helemaal niets aansluiten op een defecte eindtrap. Buiten het feit dat je je speakers kapot kunt maken heeft het geen meerwaarde of je kunt controleren of de eindtrap nog geluid geeft of niet (wss niet). Je kunt het beste de eindtrap niet meer inschakelen en gewoon componenten gaan uitmeten en controleren op slechte contacten/printbanen die door zijn/bias potmeter die verrot is etc. En vergeet idd die lamp niet.

Overigens valt het me wel op dat steeds vaker mensen die een schroevendraaier kunnen hanteren (zeg niet dat dit het geval is bij de TS) denken hun versterkers en andere apparatuur plotsklaps te kunnen repareren. Er is absoluut niets mis mee om zelf op ontdekking te gaan, maar voor je aan je eigen spullen begint, kun je beter gaan oefenen op (sloop)apparatuur van bv de vlooienmarkt of kringloop. Met alle respect, als je er geen verstand van hebt weg laten brengen. De kans dat je zelf iets sloopt is gewoon velen malen groter dan een succesverhaal. Ik krijg steeds vaker apparatuur ter reparatie aangeboden waaruit blijkt dat iemand het zelf wel even dacht op te lossen met als gevolg dat er veel meer is beschadigd, vaak genoeg onherstelbaar. Daarnaast is goed gereedschap, kennis hiervan en kennis van de materie een must. Een distributieriem van een auto leg je er ook niet even op nadat je een lampje in koplamp hebt vervangen.

Dank jullie voor alle snelle reacties.
Even ter verduidelijking; testen heb ik met de oude speakers gedaan.
Maar ik zal zeker niet met de nieuwe subs gaan testen; goed tip!
Mijn achtergrond is MTS elektrotechniek in de richting elektronica.
Ik heb 4 jaar ervaring op de reparatieafdeling van een grote elektronikaketen. (Zal geen reclame maken)
Hier heb ik TV's, midisets, VCR's, DVDspelers en wasmachines gerepareerd. Bij Dirksen heb ik nog geen pittige cursus televisietechniek gevolgd. Momenteel werk ik meer dan 5 jaar op de analyserafdeling van de BP. Ook hier komen elektronica en analytisch denken regelmatig terug.
@DJohnny: Ik begrijp je reactie maar deze is voor mij zeker niet vn toepassing.
Nu de techniek;
De eindtorren zijn A1941 en C5198....Maarreh nu ik zo nog eens zit te kijken zie ik dat ik er 3x de 5198 in heb gezet en 1x de 1941.
Ou dat doet zeer. (Schaam schaam) Ok lach maar; die heb ik verdiend. ha ha. Niet goed opgelet.
2 be continued

Zo Vincent,

Voortaan je werkblad opruimen, en niet aan 3 projecten tegelijk werken.;-)

Gr.
Peter.

Op 16 april 2010 00:29:23 schreef DJohnny:
Stelletje frotters ;) ......... .

En toen hing m'n monitor vol koffie ;)

Goed uit elkaar halen en maar half in elkaar,dat was moeilijk te raden.

Zo Vincent,

Voortaan je werkblad opruimen, en niet aan 3 projecten tegelijk werken.

Gr.
Peter.

Ha ha ha. Nou eigenlijk ben ik momenteelmet 5 projecten bezig.
(Schoorsteen dichtmetselen, bureau schilderen, Subje fixen, Internet op laptop fixen en muziekmix in elkaar flansen.)
Ok. De sub doet...ow deed het weer. 5 minuten ging het goed en toen had ik weer feestverlichting uit de zekeringen.
De eindtorren meten nu tussen de 30 en de 40 Ohm.

Hmm. hoe kom ik aan een schema voor dat beestje?

en versterker aansluiten met lamp in serie met primair,je kunt dan metingen uitvoeren zonder dat alles gelijk weer kapot gaat.

gr, weetal

Waar kan ik aan meten om te zien of het goed gaat?

transitor meten op weerstand?Ik doe het altijd met de diode stand van de mulitmeter (voor ik een peak tester had,maar TO3 doe ik vaak nog met diode test)
Meter op diodestande en ff door piepen(onthou) Biepen

Base emmiter BE mag een kant op geleiden.(zoals diode)
base-collector BC mag maar een kant op geleiden (Idem)
collector-emitter CE mag niet geleiden

du in totaal 6 keer meten,en je meter mag maar 2 keer Biep zeggen met de B van BE en BC

De gloeilamp van 100 0f 150 watt in serie,Bij inschakelen,als ie fel brand is er mis,en als ie eerst heel even fel brand en daarna flets dan is het (meestal) goed .

voor je er een speaker aan durft te hangen,meten op DC spanning op de uitgang en even aan de scoop hangen om te kijken of alles wel goed eruit ziet.

[Bericht gewijzigd door Akino op (11%)]

Bij eindtrappen op een asymmetrische voeding hoort de spanning op het emitterknooppunt der eindtorren op ongeveer de halve voedingspanning te liggen en by eindtrappen met een symmetrische voeding moet de spanning op het knooppunt ongeveer 0 V bedragen t.o.v. de massa.

Heel verstandig is het om alle eind- en stuurtorren in je versterker te gaan vervangen.

Allen; Heel erg bedankt voor alle reacties.
Jij ook mc6800 voor het schema. Daar kwam ik zeker verder mee.
Gisteren heb ik de foutgeplaatste tor vervangen voor een goede.
Dit speelde 5 minuten best aardig. (op de oude speakers uiteraard)
Toen klapte de zekeringen weer. Zou dit kunnen zijn omdat deze oude speakers geen weerstand meer voelen van de conusring? (=weggerot)
Voor de zekerheid heb ik de bias maar flink omlaag gezet.
Dan maar rustig opregelen. Bleek dat de kant waar de verkeerde tor heeft gezeten er uit lag. Misschien dat de verkeerde tor de andere heeft beschadigd bij het spelen. Het is een symmetrische voeding. Toch speelde het even.

Ik heb gisteren nieuwe torren besteld. Ook maar gelijk de voorversterkers besteld en heb ze zojuist ontvangen en vervangen. Dat is erg snel zeg.
Binnenkort even voorzichtig uitproberen.
Nu eerst even wat andere klussen afhandelen...

als je deze test had uitgevoerd met lamp in serie waren die torren nu nog heel!

gr, weetal

Ik weet t. Ik ben eigenwijs. Maar je hebt gelijk. Dat maakt ons toch ook een beetje he?
Maarreh. Er staat 40 volt per kant op de voeding.
Die lamp (die ik overigens niet eens heb / kan kopen) kan dan toch nooit fel branden als deze bedooeld is voor 230?
Kan een 60 Watter ook?

Bedoel je met 'primair' dat ik heb a/d primaire spoel v/d trafo moet hangen? (Aan de 230 in serie met de amp dus?)

Gr Vincent

aan de 240VAC kant,op een ader van het netsnoer,dus veloop maken met 2 stekkers (een vrouwtje en een mannetje).

En voor de laaste keer,nooit testen met een speaker,ook geen oude,ook geen versleten,gewoon niet doen.

ik heb het vermoeden dat je woofer gaar is en door de verlaagde impedantie is de versterker gewoon overbelast , klopt de waarde in ohms die achterop de laagunit staat wel met wat je nog meet ? 4ohm of 8ohm bijv .

Ja deze waarde klopt. Beide woofers zijn 4 Ohm.
Dat verloopje ga ik zeker maken. Altijd handig bij andere reparaties.
Maar nogmaals; Kan een 60 watter ook?
Enne... Hoe weet ik nou of hij het doet als er geen waffer aan hangt?
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Dat waardeer ik echt.

met een voltmeter op ac zou bij testen ook ac gemeten moeten worden , is dit dc dan is er een defect... een weerstand ertussen van 8ohm is dan ook goed als belasting .

Dat moet met mijn 'vloekje' wel lukken.
Die weerstand van 8 Ohm zal dan wel een flink vermogen moeten kunnen dissieperen of zie ik dat verkeerd?
Hoe dan ook. Morgenavond ga ik verder spelen met het beestje.
gr. Vincent

Ik heb voor testdoeleinden een plankje gemaakt met twee dubbele stopcontacten. Deze staan in serie. Op de ene sluit je je apparaat aan, op de ander heb ik twee lampen met snoerschakelaars. Deze staan dus parallel. Er zitten twee lampen in, eentje van 4 en eentje van 60 Watt.
Door slim schakelen kan ik dus 40, 60 en 100 W in serie met de te testen versterker schakelen. Daarvan blijven bij problemen de interne zekeringen altijd heel. De serielampen gaan alleen heel fel branden.
Nu kun je wel gaan meten in de versterker hoewel de spanningen niet zullen kloppen. Maar je kunt wel de boosdoeners aanwijzen.
Instabiele bias kun je ook makkelijk opsporen bij spelende versterkers. De lamp flakkert dan op en neer. Al metende kun je bij het defecte onderdeel aankomen.
Zo vond ik een thermische diode die ook op het koelblok naast de eindtorren zat. Na wat opwarmen gaf deze de geest waardoor de versterker wegliep met medeneming van de eindtorren.
Dankzij de serielampen kon ik dat mooi opzoeken. Anders was ik er niet achtergekomen, want in koude toestand meette die diode correct door.
Zo'n schakelplankje hoort in iedere werkplaats thuis.
Een variac werkt hier NIET goed! Deze blijft bij kortsluiting gewoon krachtig doorpompen en gaat de boel alsnog stuk.

Op 20 april 2010 11:26:18 schreef sterremuur:
[...]
Een variac werkt hier NIET goed! Deze blijft bij kortsluiting gewoon krachtig doorpompen en gaat de boel alsnog stuk.

Je kunt zefls je Variac slopen. stel je voor dat je net als ik een 5A variac hebt en door de kortsluiting zou je nu ineens 7A trekken, terwijl er 8A zekeringen inzitten. Het is hypothetisch, maar neit uitgesloten. JE variac zou er dus aan kunnen gaan!! Bovendien is het idee van een variac met een SMPS al een beetje vreemd

@sterremuur
Dat vind ik een hele goede. Ga ik ook maken.
Wat betreft de subwoofer... Deze werkt weer en heeft gisteren de hele dag staan spelen.
Ik had hem eerst een duurtest met lamp in serie gegeven en een weerstand ivp speaker. Na twee uur vond ik hettijd om voorzichtig de gok te wagen met een speaker. Geen problemen... Dan de volgende speaker er bij...Ook geen problemen... Mooi, dichtbouwen dat spul!

@Henk;
Ik had al een variac aangeboden gekregen van een collega.
In deze versterker zit nog gewoon een dikke trafo; het is geen geschakelde voeding.

Mijn conclusies:
De eerste keer had ik ohms de torren gemeten. Op die manier leek het alsof er maar twee defect waren. Ik ging er vanuit dat ze alleen bij een volle sluiting defect waren. FOUT. Deze twee torren had ik (uit zuinigheid) vervangen en zijn gelijk gesloopt door de andere twee torren. Ook omdat ik geen lamp in serie had.

De tweede keer: Weer geen lamp in serie maar wel alle 4 de eindtorren vervangen. Helaas 1 van het verkeerde type vervangen.
(Was al laat he dan krijg je dat. lol)

De derde keer: Alle eindtorren en de 2 voorversterkers vervangen.
Lamptest met succes gedaan. Duurtest gegeven. Bias op de versterkerprint dicht gezet. Langzaam opgeschroefd.
Probleem opgelost. Totdat de buren kwamen klagen wegens overlast.
(geintje)

Mensen; bedankt voor alle steun in deze moeilijke dagen.
Al met al is het weer een leerzame klus geweest.

slotje.

Gr. Vincent