Stop eerst maar eens met crocodile, aan de website www.picbasic.nl heb je meer.

Heb je al een programmer? (ik raad de pickit 2 aan)

En, begin met simpele PIC's een ledje te laten knipperen, PIC16F628a bijvoorbeeld. Lukt dat, dan kun je proberen een 18f te programmeren.

Een programmer heb ik, maar hij lijkt niet te werken, het zou ook de PIC of mijn PC kunnen zijn

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (66%)]

Op 22 april 2010 19:36:39 schreef Frederik T.:

en wat is de eenheid van de gemeten pulsbreedte (wat de 0 en 1 is weet ik ondertussen)

Dan hoop ik dat je vanaf de goede flank gaat meten ;)Maar ik had toch al verteld wat die eenheid van de pulsbreedte is? Wel alles lezen hoor!!
Wat voor kristal heb/wil je er aan hangen??? Dat is namelijk afhankelijk van hoe je de tijd gaat bepalen die de pulsin meet ;)
Dus nog maar weer een keer :

The units are dependant on the frequency of the crystal used. If a 4MHz crystal is used, then each unit is 10us, while a 20MHz crystal produces a unit length of 2us.

Als je nu een 4MHz kristal gebruikt, en je hebt b.v. 300 uit de pusin command mag je dus zeggen: 300 x 10uS = 3000 uS

Kleinere eenheden
Fac-
tor 	Naam 	     Symbool
10^3 	kiloseconde 	ks
10^0 	seconde 	s
10^-3 	milliseconde 	ms
10^-6 	microseconde 	µs
10^-9 	nanoseconde 	ns
10^-12 	picoseconde 	ps
10^-15 	femtoseconde 	fs
10^-18 	attoseconde 	as
10^-21 	zeptoseconde 	zs
10^-24 	yoctoseconde 	ys

oeps, erover gelezen
het eerste getal achter het pulsin commando is vanaf welke flank gemeten wordt, het tweede had te maken met de pooort (of net omgekeerd, maar dat kijk ik nog wel na)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (69%)]

Variable = PULSIN Pin , State

State - a constant (0 or 1) or name HIGH - LOW that specifies which edge must occur before beginning the measurement.

Nou moet het toch wel duidelijk zijn he??

inderdaad, dat bedoelde ik

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (85%)]

Op 23 april 2010 19:30:54 schreef Henry S.:
[...]
Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys ook nog eens.

Op 13 april 2010 22:22:53 schreef Frederik T.:
....

EDIT; ik heb lang moeten zoeken eer ik mijn topic terug gevonden had, is het de gewoonte hier dat topic's verplaatst worden zonder de topicstarter hier iets van te zeggen?

....

als ik iets vraag zijn ze niet te vinden, lees ik effe over een stukje tekst, dan zijn ze er meteen
als dit de mentaliteit hier is, zal je mij niet al te veel meer zien hier...

De modjes zijn hier om het forum netjes en beschaafd te houden. Je bent niet de eerste die er over valt, maar als je gebruik wilt maken van dit forum en de enorme kennis en ervaring van de leden, zul je dat moeten accepteren.

Daarbij, als je serieuze antwoorden wilt, zul je er zelf moeite voor moeten doen, en niet verwachten dat we je de docs van je ontwikkeltools gaan voorlezen.

begrijp ik wel, maar als ze eerst gewoon effe het topic verhuizen, en dan ook nadat ik dat gezegd had nog niks melden, en nu omdat ik effe een stuk tekst niet goed gelezen heb, meteen gaan reageren vind ik niet echt serieus

ik doe trouwens zoveel mogelijk moeite voor, maar van electronica heb ik nooit iets gezien in school (ik heb mechanica gevolgd) alles wat ik erover ken komt uit boeken en internet, en dat is niet zo veel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

Nee, het gaat waarschijnlijk om het onnodig quoten van berichten. Als je reageert op een bericht net er boven, dan hoef je helemaal niet te quoten.
Want nu doe je dat namelijk weer ;)

waarschijnlijk niet, in het bericht dat zij quotte van mij stond geen quote

Maar ging daar wel over! En over het verplaatsen van een topic: Dat hoeven we je niet te melden, dat zie je vanzelf.

http://www.circuitsonline.net/forum/faq even helemaal lezen? Dat is het enige stukje tekst waar je beter niet over heen kan lezen.

al effe geleden dat ik hier nog ben geweest
ik heb nog eens terug gekeken, maar ik heb maar 1 bericht kunnen vinden waarin ik quotte, en dat leek mij zeker niet onnodig of onnodig lang (toch voor het bericht dat ik de FAQ moest doorlezen)
en waarom dan net dat bericht gaan quoten bij die opmerking?

terug on-topic graag; ik had graag een werkende ontsteking gehad
Is er iemand niet te ver van hier (Ham, Belgie) die mij eens kan helpen met een programma op een PIC te zetten? (dat met die knipper leds uit dat PIC artikel) Er lijkt iets mis te zijn hier, maar ik weet niet goed wat. als ik het programma op de PIC wil schrijven, begint IC-PROG wel met burnen, maar het blijft daar gewoon hangen. Een foutmelding krijg ik ook niet, het programma loopt precies vast. ik heb het ondertussen al getest op 2 PC's, dus ik denk dat de programmer (bulgaars model van eBay), of de PIC (meegeleverd) niet werken
PDF van de PIC programmer;
https://docs.google.com/fileview?id=0B518MBSvhRaMYWExZWMzNTAtNGM2MC00M…

Dat de programmer niet werkt heeft niet zo zeer met de programmer te maken, maar met de poort die de programmeerspanning niet kan maken.
Schematechnisch komt deze programmer overeen met dat ding wat je hebt.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/142/computer-en-microcontro…
Een kleine aanpassing zou jouw programmer ook moeten laten werken.

Op 2 mei 2010 23:13:23 schreef Frederik T.:
al effe geleden dat ik hier nog ben geweest
ik heb nog eens terug gekeken, maar ik heb maar 1 bericht kunnen vinden waarin ik quotte, en dat leek mij zeker niet onnodig of onnodig lang (toch voor het bericht dat ik de FAQ moest doorlezen)

Je mag gerust quoten, maar dan wel als het nut heeft, en niet als de totale inhoud er een paar cm boven staat.

Kijk nog maar eens goed naar al je posts en let dan eens op

Bericht gewijzigd door Henry S. op 24 april 2010 12:54:00 (36%)

met variaties in tijd, datum, en percentage. Dat zijn posts die stuk voor stuk aangepast zijn omdat je het nodig vond om alles onnodig te quoten, ipv de beantwoorden link op te zoeken.

Dus daarom voortaan even wat beter opletten aub.

en waarom dan net dat bericht gaan quoten bij die opmerking?

Omdat je zelf aangaf iets niet gelezen te hebben :)

hmm, had nog niet gezien dat jij mijn berichten had aangepast, daarom dat het mij al raar begon te lijken
ik zal er voortaan beter op letten

hallo

ik volg dit topic niet maar ik kwam dit op internet tegen mischien heb je er wat aan.
AC-CDI based on ATMEL 90S1200

de pcb en software voor de chip staat allemaal op de site.

Hi Frederik,

Ik ben zelf ook geïnteresseerd in het maken van iets dergelijks. Heb zelf een Moto Guzzi waar al CDI's inzitten, maar ben er niet tevreden over.
Ik kan prima met PIC's en C overweg. Heb ook programmer en verschillende PIC's om mee te experimenteren. Ik heb niet zoveel verstand van de werking van CDI's en vervroegingshoeken e.d. Wil er wel graag meer over weten. Hoe kom jij bijvoorbeeld aan een goede vervroegingstabel voor jouw motor?

Willem

De enige echt vervroegingscurve bestaat niet, klaar.
Misschien raar dat ik dit zo schrijf, maar iedere motor is anders en dus kan men niet van één curve voor alle motoren spreken.
Om een goede curve voor jouw motor te maken is veel testwerk nodig.
Bij CDI's die je koopt of al op de motor zit zit een standaard / algemene curve die voldoet.
Een echte motor (guzzi) zet je niet zomaar even op de werkbank en daar maak je ook niet zomaar even een curve voor.
Meerdere cilinders wordt al helemaal moeilijk, vooral als je niet weet waar te beginnen.
Je zou eerst een uitdraai van de ontsteking moeten hebben zoals deze nu is en dan moet daar op verder gewerkt worden.
Bedenk wel dat als de curve echt niet goed is dat je makkelijk in 1 minuut de motor in elkaar kan draaien !

Bij modelbouwmotoren is het testen makkelijk omdat het kleine motoren zijn die je makkelijk even op een bokje kan zetten.
Is de curve niet goed, dan is er geen man over boord en het kan weinig of geen schade maken.

De vervroegingscurve heb ik afgeleid van de standaard ontsteking, en is nog niet helemaal juist. In het boek Two stroke tuning vna Graham Bell staat over ontsteking zeer interessante dingen. Een standaard motor kan wat ontsteking betreft wel wat hebben, zolang het niet te heet wordt
(komen nog wat sensoren enzo op)

Ik ben ook nog wat bezig geweest met PIC's, en het was inderdaad de programmer die niet werkte, ik heb op eBay een ICSP USB programmer gekocht (de componenten om de pic programmer van hier te maken waren niet veel goedkoper), en ondertussen is het al gelukt werkende programma's op de PIC te krijgen

Oke. Als je wat hulp nodig hebt of ondersteuning bij het programmeren van de PIC's dan hoor ik 't wel!

ik ben nu een paar dagen bezig geweest met PIC's en de uitleg op Picbasic.nl

omdat ik de juiste componenten nog niet heb, ben ik voorlopig opgehouden bij deel 3, de servo uit deel 8 heb ik wel al kunnen aansturen

ik gebruikt nu een 12f675, deze had ik nog. De servo is niet volledig te regelen met de potmeter, de servo draait mooi mee als de potmeter dichtgedraaid is tot ongeveer 1/3de van de potmeter, de servo is dan voor 2/3de van zijn bereik gedraaid. Als ik de potmeter verder opendraai, reageert de servo niet meer.
het programma dat ik hiervoor gebruik is gelijk aan dat van picbasic.nl, behalve de fuses
hier is het programma dat ik gebruik;

DEVICE 12f675                ;Gebruik een 16F628A type
CONFIG INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, MCLRE_OFF
ALL_DIGITAL TRUE              ;Alle ingangen digitaal

;Poortnamen
SYMBOL Motor        = PORTb.0 ;Poort waar de pulsjes voor de servo uitkomen
SYMBOL Potmeter     = PORTb.1 ;Hierop zit de potmeter om de servo te "sturen"

;Variabele declareren
DIM Positie         AS WORD   ;WORD(!) variabele bevat de positie van de motor-as

;        76543210
PORTb = %00000000             ;Maak alle poorten van PORTb laag

CLEAR                         ;Wis alle RAM geheugen

;Hoofdprogramma
WHILE 1 = 1                   ;Oneindige lus
  Positie = 700 + (5 * POT Potmeter, 140) ;Meet potmeter, reken om en geef aan 'Positie' 

SERVO Motor, Positie        ;Stuur 'Positie' pulsjes naar poort 'Motor'
  DELAYMS 10                  ;10mSec, de functie POT neemt namelijk ook 10mSec in 
WEND                          ;Terug naar WHILE

ik ben nu bezig met het commando pulsin. Het is de bedoeling dat de LED aanblijft, met een tijd afhankelijk van de tijd dat ik de drukknop indruk, maar dat gebeurd dus niet.
Als ik de schakeling aansluit op mijn voeding, begint de led te knipperen, hij wacht dus niet tot er een puls is. Als ik de schakelaar even indruk, is er geen verschil merkbaar, en knippert de led niet sneller of trager, maar als ik de schakelaar langer indruk, gaat de led gewoon mee branden, en blijft hij branden tot ik de schakelaar loslaat. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de pic blijft wachten op een puls, of hoort hij dit te doen, en is mijn programma fout?
hier het programma

device 12f675                 ;we gebruiken een 12f675 type
config INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, MCLRE_OFF
all_digital TRUE               ;alle ingangen digitaal

symbol led = portb.0          ;Op poort b.0 zit de LED aangesloten
symbol sensor  = portb.1      ;op poort b.1 zit de sensor

dim gemetenTijd as word       ;maak variabele met de naam 'gemetenTijd' aan

clear                         ;wis alle RAM geheugen

;Hoofdprogramma
WHILE 1 = 1                   ;oneindige lus. 
  gemetenTijd = pulsin sensor,0
  high  LED                   ; LED uitzetten
  DELAYMS gemetenTijd         ;Tijd dat LED aan is
  low  LED                    ;LED aanzetten
  DELAYMS 500                 ;Tijd dat LED uit is
WEND                          

end                           ;einde programma

toevallig kwam ik dit tegen, mischien kun je er iets mee : http://www.transmic.net/en/16628-v64.htm

hey jongens,

ik las toevallig dit topic en kreeg ook de zin wel om wat te proberen ik heb een golfje met een 1.8 longlife blok. volgensmij staat die onsteking echt heel laat.

maargoed. Wat ik ga doen? Ik ben redelijk eigenwijs dus ik ga eerst eens lekker meten aan dat krot. Volgend weekend sluit ik ff een AVR aan en ga ik even kijken naar de tijden en volgorde. die ga ik dan loggen via RS232 naar een PC.

meten tussen secundaire coil in de bobine en 4 bougiekabels (Dus via de verdeler) moet wel kunnen maarja dat kan alleen met een startende motor. Ik wil graag even proberen met een draaiende motor. Als iemand daar nog tips voor heeft: ik ben benieuwd.

Als ik dat gedaan heb neem ik 4 bobines die ik afzonderlijk kan bekrachtigen. Met een sensor aan de krukas wil ik in eerste instantie de oude situatie nabootsen, om vervolgens een tabel (of wieweet een algoritme) over de tijden heen te gooien. En de boel lekker net voor de pingelgrens af te stellen.

maargoed dit is voor latere zorg eerst maar eens kijken naar de auto zelf...