Hallo allen,

Ik heb een probleem met een Philips Ambi Light. Elke keer als deze wordt aangezet begint hij te tikken, maar gaan niet meer aan. Het probleem is een relais is inmiddels vastgesteld....

Nu heb ik weinig verstand van televisies, maar door het getik werd het probleem snel getraceerd. Het is een Omron Relais 5VDC, maar daar schijnenen er heel wat van te zijn. Moet dus eerst uitzoeken wat voor één het exact is. Is er zoiets als een serienummer waar je duidelijk aan kunt zien welke je moet hebben.

Ik vroeg me af hoe je zo'n relais kan vervangen. Ik ben dan wel niet zo handig, maar mijn pa is dat wel, nou ja met V8 motoren dan. Televisies is an another ball game ook voor hem. Is er ergens een handleiding of iets te vinden hoe je dit kan doen ?

Groeten,

Chris

Als je het mij vraagt is er een reden dat dat relais tikt.
Dat hij tikt zou je denken dat ie nog wel schakelt.

Waarschijnlijk een defect in de voeding van de tv waardoor dat relais gaat tikken.

relais lijkt me niet het probleem, de spoel is in idergeavl nog goed, de kontacten kan je door meten.

Lijkt meer een probleem van de sturing , veoorzaakt door een steeds opnieuw startende voeding.

Verder heeft een TV meestal een typenummer. Weet je hoeveel verschillende ambilight modellen er zijn?

Word je daar ook zo moe van, mensen hebben een probleem met hun apparaat en denken dat dat het enigste op de wereld is en verlangen dan op hun klacht "hij doet ut nie" gelijk een diagnose van onze glazen bol. En als klap op de vuurpijl: "wakosta?"

Op 25 april 2010 17:31:10 schreef McDuff:
En als klap op de vuurpijl: "wakosta?"

Meestal vind men dat te veel !

dit is zo'n relais wat last heeft van die tijd van de maand ofwel stemmingswisselingen .......

Dank voor alle reacties...

Quote "McduffWord je daar ook zo moe van, mensen hebben een probleem met hun apparaat en denken dat dat het enigste op de wereld is en verlangen dan op hun klacht "hij doet ut nie" gelijk een diagnose van onze glazen bol. En als klap op de vuurpijl: "wakosta?"

Om op de reactie van Mcduff te reageren. "Televisie is open geweest, diagonose gesteld, ... we zien letterlijk dat het relais blijft hangen.

Mijn vraag is hoe je een relais kunt vervangen... Neem aan dat deze gesoldeerd zijn op de plaat. Hoe kun je deze er veilig af halen...en weer monteren.

Mijn dank is groot,

Chris

@ Chriz76: Je geeft nog steeds geen antwoord op de vraag welk typenummer het is... Jouw tv is niet het enige type ambi-light tv op deze aardbol.

Het zou zomaar kunnen dat een van de TV-herstellers hier op het forum bij het noemen van het typenummer meteen weet wat er aan schort.

Om op jouw vraag terug te komen: als iets gesoldeerd zit, dan soldeer je dat onderdeel los, en vervang je het door eenzelfde exemplaar: vergis je alleen niet in het feit dat het wel hetzelfde type moet zijn: de pootjes moeten op dezelfde plek zitten, maar het niewue relais moet fysiek ook niet groter zijn dan het oude, want dat past hoogstwaarschijnlijk niet.

Openhalen en zien dat het relais blijft hangen/tikken
is nog geen diagnose;
dat is wel erg kort door de bocht en betreft ook het doel van mijn relaas.
Want verder wordt er niet vermeld wat er gemeten is en waaraan.
Natuurlijk kan het relais vervangen worden op de gok dat dat het probleem is, maar weet U dat zeker?
Nou ik in ieder geval niet.
Het relais vervangen zal, als U met een soldeerbout om kunt gaan, wel lukken.
Maar voordat U begint denk even om het volgende :
A. Televisie loskoppelen van het lichtnet.
B. Bij een met beeldbuis uitgeruste TV de beeldbuis hoogspanning ontladen (meer dan 15 kVolt.
C. De hoogspanning van de voeding ontladen.(kan ook een paar honderd volt zijn.
Hoe dat allemaal moet?
Kijk, daarvoor zijn nou monteurs/reparateurs uitgevonden die ervoor heben geleerd en in de praktijk jarenlang ervaring hebben op moeten doen.

Er ZIJN daadwerkelijk Philips TV's geweest waar het relais wel inkwam maar geen goed contact maakte... Maar 10 tegen 1 dat dat niet het geval is hier. Als de TS er overtuigd van is dat dat wel het geval is, zal hij ons er ook van moeten overtuigen. Maar aangezien hij na duidelijke vraag weigert een typenummer te verstrekken, zal zelfs het vinden van een passend relais onmogelijk zijn. Voor mij dus topic afgelopen.

Ik denk gelijk aan Ambi light eerste toestel de 9966 met een soortgelijke voeding als in de FM reeks.
Ook weer dezelfde mankementen DE ELCO,s van 100 uf en 47 uf :)
vervang ook 4 keer 10 nf in de pre conditioner.
Is het geen 9966 dan zou een type plus chassis wel zo makkelijk zijn inderdaad

Wederom dank voor jullie reacties....

Van het typenummer daar slaat TV Don de spijker op zijn kop. Ik heb inderdaad het eerste toestel van de Ambilight serie de 9966.

Quote Mcduff"Hoe dat allemaal moet?
Kijk, daarvoor zijn nou monteurs/reparateurs uitgevonden die ervoor heben geleerd en in de praktijk jarenlang ervaring hebben op moeten doen.

Kijk ik zou er zelf niet aan beginnen, maar mijn pa is al 40 jaar monteur zij het op een ander gebied. Hij kan bij wijze van spreken een V8 met zijn ogen dicht uit elkaar halen en in elkaar zetten. Hij kan solderen, lassen weet ik veel allemaal. Hij is wat voorzichtiger met een televisie, omdat hij die nog nooit hoeven repareren..., maar moet lukken lijkt me !

Thanks again,

Chris

Dus iedereen die bij Philips werkt is ook in staat om fouten in TV's te herstellen? :)

Zoals TV Don al aangeeft hebben deze toestellen meer last van rotte elco's , ff een middagje elco's vervangen en het toestel zal het naar alle waarschijnlijkheid weer lange tijd doen.

En zorg dat je goede elco's gebruikt.

Op 25 april 2010 18:42:54 schreef Chriz76:
... we zien letterlijk dat het relais blijft hangen.

Je hebt de spoelspanning gemeten, deze viel weg (van 5 naar 0 volt) en tegelijk zag je dat het contact aangetrokken bleef?

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=18…

er staan meerder soorten op zijn site

Op 26 april 2010 13:15:31 schreef joopv:
[...]Je hebt de spoelspanning gemeten, deze viel weg (van 5 naar 0 volt) en tegelijk zag je dat het contact aangetrokken bleef?

niet goed gelezen Joop, de spoelspanning hebben ze afgelezen van het relais, maar je hebt wel gelijk het verhaal rammeld.

eerst horen ze het relais tikken (dus spoel en aansturing werken), daarna blijft hij hangen ?

de rest van de opmerkingen worden genegeerd, ik had al gevraagt de schakelcontacten door te meten.

blijft nog steeds lijken op een voeding die steeds opniuew probeerd op te starten, het is me niet duidelijk ( ook niet naar nogmaals de start post te lezen) of de hele TV het niet doed, of alleen de ambilight.

als het om allen de ambilicht gaat, kan het ook een beveilig zijn die inkomt.

Ik denk dat Don het gewoon bij het rechte eind heeft.

Hij heeft het inderdaad wel vaak bij het rechte eind :)

ijk ik zou er zelf niet aan beginnen, maar mijn pa is al 40 jaar monteur zij het op een ander gebied. Hij kan bij wijze van spreken een V8 met zijn ogen dicht uit elkaar halen en in elkaar zetten.

Schoenmaker blijf bij je leest ...

Hello again,

Bij deze de beschrijving van het probleem...

Ik heb dus een Ambi Light 9966 .... De ambi lichten zelf zijn niet het probleem. De televisie begon met soms wel en niet aan te gaan, vervolgens begon deze te tikken...Ook liep het beeld weleens vast zoals een computer een freeze frame kan hebben...

Het tikken ging steeds sneller; it went crazy zeg maar. Tv open gemaakt..kon duidelijk traceren waar het geluid vandaan kwam. Huls van Omron relais afgehaald en zag het mechanisme letterlijk als een gek tekeer gaan...Het werd steeds erger en nu blijft het mechanisme hangen of werkt soms helemaal niet meer...

Wat ik al zei mijn pa is redelijk handig met V8 motoren en elekronica in grote boten, maar dit heeft hij nog nooit gedaan. Hij bedraad alle elektonica in die boten; maar geloof niet dat hij dit aandurft. Zal wel weer wat gaan kosten...vraag me af of er ook andere bedrijven dan Philips dit goed kunnen maken.

Ik denk inderdaad dat TV Don het bij het juist eind kan hebben. Kan Mijn dank is groot,

Chris

Op 26 april 2010 23:35:59 schreef Chriz76:
Huls van Omron relais afgehaald en zag het mechanisme letterlijk als een gek tekeer gaan...

Zie het als een les: er is 'iets' dat het relais aanstuurt waardoor het zo extreem staat te klapperen: het relais vervangen heeft dus geen zin...

We hebben het hier over een gevolg, dan komt de vraag wat is de oorzaak. Een auto raakt uit de koers door een klapband, dan komt de vraag waardoor kwam die klapband. Deze problemen komen uit de voeding waardoor het relais staat te klapperen. Zo'n voeding repareren is niet te doen voor iemand zonder ervaring, gegarandeerd dat het fout gaat en dan is het definitief over en uit!

Groetjes Hans.

Het tikken ging steeds sneller;

Elco's dus ;)

@ Chriz76: sja, ook ik heb automotoren uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet omdat er een onderdeel kaduuk was en die werkten weer perfect maar dat is een kwestie van wat kennis, handigheid en inzicht, dat houdt niet in dat ik dan een op dit gebied een ervaren automonteur ben.
Bij electronica komt er nog meer bij kijken dan alleen audio/ visueel te constateren dat er een defect aanwezig is; audio/
visuele inspectie is maar een gedeelte van de diagnosestelling.
Vandaar ook mijn stelling: "electronika is niet eigenwijs, mensen die het niet kennen vaak wel".
Het is geheel niet mijn bedoeling geweest de kennis van Chris z'n vader in twijfel te trekken en hij zou eventueel een bekende standaardklacht op aanwijzingen van de CO-ers misschien kunnen verhelpen, maar ga niet beweren dat je de conclusie al getrokken hebt zonder verdere kennis van zaken want dat is boven je stand leven door een aanname.
Succes met de tv en ik hoop dat het lukt.
Mac.