wie kent ze niet kunstofmatjes in een afstandbediening.
Na verloop van tijd gaan ze soms haperen zo ook in mijn muziek keyboard .Wie heeft er goede resultaten met het schoonmaken van deze dingen? GJG
Laatst een afstandsbediening die vol zat met plakkerige zooi weer als nieuw gemaakt.
Correct me if i'm wrong:
1) voeding eraf/batterijen eruit.
2) 'Matje' zoals jij het noemt uit het apparaat halen, en goed schoonmaken met/in schoon, heet water. Ik deed dat gewoon in het water, kan volgens mij geen kwaad omdat er geen elektronica in zit.
3) Een vaatdoekje of een dergelijk doekje ook natmaken met heet water, erg goed uitwringen en de contactoppervlakjes op de print goed afnemen totdat deze schoon zijn.
4) Erg belangrijk, het zaakje goed laten drogen!
5) Na een dag, of liever 2 dagen, de boel weer in elkaar schroeven.
En voila, 't is weer als nieuw:)
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
in het water mag wat afwasmiddel,ontvet beter,daarna goed spoelen en drogen.
het printje reinigen met videospray en wattenstaafjes.
gr, weetal
[Bericht gewijzigd door weetal op (24%)]
Thevel
Golden Member
Op het matje is onder de toetsen een geleidende laag aangebracht welke vaak is weggesleten.
Schoonmaken heeft dus geen zin.
Vroeger was er spul op de markt waarmee je handmatig een nieuwe geleidende laag aangebracht kon worden.
Ik weet niet meer hoe het spul heet en nog te koop is, google kan misschien helpen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Dat zal soms misschien wel voorkomen, maar alle apparatuur waar ik tot nu toe de bekende matjes van gereinigd heb waren simpelweg smerig: afstandsbedieningen spannen daarbij de kroon, maar ik zou niet gek opkijken als de 'vuildichtheid' bij keyboards van tegenwoordig ook niet zo geweldig meer is.
Bij ernstige gevallen gebruik ik vaak wat alcohol: voor de rest het al genoemde badje met wat sop.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 15 april 2010 23:41:12 schreef thevel: Ik weet niet meer hoe het spul heet en nog te koop is, google kan misschien helpen.
Is hier al eens genoemd:
Kontakt en KF leveren grafietspray. Eigenlijk om beeldbuizen opnieuw te sprayen, maar schijnt ook hier toepasbaar te zijn....
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 16 april 2010 02:24:33 schreef weardguy:
...simpelweg smerig: afstandsbedieningen spannen daarbij de kroon
Je kunt best gelijk hebben hoor, maar eigenlijk is het niet zo heel waarschijnlijk dat dat vuil onder het matje terecht komt. Dat matje zit nogal vlak op de pcb waardoor vuil nauwelijks kans krijgt om daaronder te komen. Meeste vuil zit er bovenop.
nee, ik dacht ook altijd dat die dingen dropen van de cola.
met een warm sopjes dreft krijg je 90% weer aan de praat.
Maar volgens de expers blijkt het geen cola te zijn maar gewoon huid vetten , die door het matje heen dringen.
thuis heb ik er geen last van, maar op het bugalowpark waar in gewerkt heb wel, dat was lopende banj werk, en toch ook veel cola 
als de pad's echt versleten zijn wil tijdelijk opschilderen met een zacht (H? B?) potlood uitkomst bieden.
en waarom weet ik niet , maar vuil komt overal, zeker waar je het niet wilt, of de meeste schade veroorzaakt. Murphy ?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
B potlood is zacht. Je hebt daar gradaties in, dan staat er een cijfer voor. 2B is zachter dan B, 6B nog zachter en 12B nóg zachter. Weet niet wat het zachtste potlood is wat er bestaat, denk dat het ergens bij 12 wel ophoud.
H is hard, hoe hoger het getal voor de H hoe harder.
Ik heb hier ook een afstandsbediening met versleten matje, heb er aluminiumfolie op geprobeerd te lijmen, maar lijm hecht niet op het rubber/siliconen whatever dat matje van gemaakt is. En een B potlood werkt niet... Er moet hier ergens een 6B liggen...
(O, en even voor ik tekenopdrachten krijg, ik ben niet de artistieke persoon in dit huishouden, afgezien van printplaatjes ontwerpen)
Erelce
**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
Graphit 33 van Kontakt Chemie
als je zoekt op dit forum onder graphit topicstarter MAH zul je het één en ander vinden.
Op 16 april 2010 21:14:36 schreef flipflop:
Meeste vuil zit er bovenop.
En er in, het matje neemt ook vetten en zuren op.
Soms is het ook niet het gebrek aan contact, maar juist ongewenst contact.
Contact chemie heeft nog meer mooie bussen naast graphite zoals die voor reiniging van PCB's waarbij je direct een beschermlaagje krijgt tegen oxidatie, corrosie en dergelijke. Zo hebben we ondertussen al heel wat afstandsbedieningen en thermostaten tot leven gewekt.
Een aantal maanden geleden begon de AB van schotel moeilijk te doen.
Knoppen werkte vertraagd en sommige kwamen niet gelijk terug.
Lastig met zappen.
Meegenomen naar de electronica shop waar ik vaak kom.
Moest de ab openbreken, waardeloos dat sommige niet open kunnen, zitten dicht geklikt.
Dus bij het openmaken gaan er een paar haakjes stuk, ook al doe je het nog zo voorzichtig.
Als hij open moet zul je wat gepast geweld moeten gebruiken.
Het matje was een smerige vieze pikbende.
Kreeg je gelijk te horen dat er met limo etc. geknoeid is.
Nou echt niet, er komt bij mij geen drank in de buurt van AB's en toetsenbord.
Dus er zit geen druppel vocht van drank in.
En transparatievocht lijkt mij ook niet kloppen omdat ik de ab zelden of nooit in de hand heb.
Ligt nl boven computer toetsenbord voor mij en druk zo de knoppen in zonder het apparaat in de hand te houden.
Doe ik al jaren zo.
Ik geef gewoon de schuld aan de weekmakers in die matjes.
Matje met gewoon een afwassopje schoongemaakt en een dag laten drogen.
Hij heeft het printplaatje met schuimreiniger (voor electronica) ingespoten een een minuut of 5 laten inweken.
Daarna schoonvegen.
Volgende dag heb ik het weer in elkaar geklikt - blijft redelijk zitten die 2 helften - en hij werkte weer als nieuw.
Nu heeft de andere ab, zelfde model maar van 2e ontvanger, die wordt wel in de hand gehouden bij gebruik, maar let op: deze wordt NOOIT gebruikt.
Mijn vrouw is niet zo'n schotel kijken, dus als ie eens 3x per jaar wordt gebruikt is het nog veel ook.
Voor de rest ligt hij altijd in de kast.
Maar toch doet deze het ook niet meer, of heeeeellll traaag.
Zal hem eens openmaken van de week, zal wel hetzelfde euvel zijn.
Uiteraard geen lekkende batterijen en ze zijn net nieuw.
ik heb alleen geen schuim reiniger, moet ik maar ergens kopen denk ik.
schuim reiniger? waarvoor, een sopje dreft of biotex is voldoende, desnoods doe je het met SODA 
zelfs een vaatwas middel, das super reiniger !!! , des noods gooi je heb gewoon is de vaatwasser, gewoon goed laten drogen, en met een nagel borstel kom je goed tussen de knopen zonder snel iets te beschagigen.
af en toe wil een resonator het begeven , met name als ze eens hard (of vaak) gevallen zijn, maar da's ook voor een paar euro simpel op te lossen, verder ben ik nog zelden echt defecte AB's tegen gekomen.
flink schoonmaken, en evt de versleten kontacten repareren, testen kun je met een digitalecamera doen, kijk met het camera toestel naar de LED, of glaasje aan de voorkant van de AB, druk nu op veschillende druk knoppen op de AB, je moet nu een lampje zien knipperen. zie je niks dan deugt er iets niet, tin op de LED wil ook wel een los zitten, even hes solderen en klaar.
zie je wel de LED, dan alle knoppen proberen, die niet werken nader onderzoeken
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (74%)]
Schuimreiniger voor het schoonmaken van de printplaat, daar waar het matje tegen de contacten-kant komt.
Die aanraakpunten moet je niet beschadigen.
vandaar.
print kan gewoon ook met een sopje, pertinax niet zijk-nat maken, en vooral langzaam en lang laten drogen !
lijft geen schuurmiddelen gebruiken, en zekr geen "contactpray" dan kun je hem naar een paar weken zeker weg smijten. Contact spray moet je na gebruik goed verwijderen !!
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (45%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 1 mei 2010 22:31:37 schreef shiptronic:{....} zelfs een vaatwas middel, das super reiniger !!! , [.....]
Pas op met geparfumeerde afwasmiddelen en zéker met middelen, die 'handbeschermers' bevatten! Deze bevatten meestal lanoline (wolvet = haarvet) en dat moet je bnu net niet hebben. Ook parfums bevatten (etherische) oliën, met hetzelfde effect.
Contactspray is daar inderdaad niet geschikt voor, dat is meer voor (mechanische) schakelaars.
Kan het schuim zo even niet vinden, zal eens vragen aan winkelier welke hij gebruikt.
Hij doet dit al zoveel jaar bij klanten, want het is een veel voorkomend probleem.
Uiteraard ook veel met wel vloeistoffen van buiten af.
idd , gewoon SUNLIGHT :
daarom ook dreft of SODA, een vaatwasmiddel lost perfect organisch vet op, das nou vaak net hier het probleem 
zoetigheid lost in water meestal wel op, een (oude) tandenborstel vericht ook wonderen
Tidak Ada
Op 1 mei 2010 22:58:35 schreef shiptronic: daarom ook dreft of SODA,
Helaas bevat ook Dreft lanoline....
Een industriëel wetting agent (dat is de werkzame stof in alle synthetische 'zepen') staat bekend onder de naam Teepol®.
Als je nog ergens een 'natmaker' zoals die bij het ontwikkelen van films werd gebruikt (om kalkvlekken te vermijden) heb je ook iets geods te pakken. Misschien bestaat Amoloco (Fotochemicaliën voor de amateur) nog.
weetal
nog nooit problemen gehad met afwasmiddel,alle ab hiermee behandeld werken allen zoals ze moeten werken,klanten komen niet hiervoor terug!
gr, weetal
En waar maakt Weetal de printen mee schoon van de ab?
Conrad zegt dat je daar het beste - Contact 60 plus - voor kunt gebruiken.
Ben ik niet zo voor, is mij te olieachtig, meer een roestoplosser.
Schuim lijkt mij beter, maar ben er nog niet achter welke het is.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Voor de PCB lijkt me contactWL zeer geschikt. Da's een prima ontvetter dat geen residu achterlaat. Contact60 bevat inderdaad olie en is ook veel te agressief, tenzij je het weer schoonmaakt met WL.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Contact 60 is in principe oliezuur in een oplosmiddel. Niet geschikt voor dit soort werk dus. Contact WL is een oplosmiddel, en dan moet je geluk hebben dat het geen dingen oplost die niet opgelost hadden mogen worden. Ik zou het op water en zeep houden.
weetal