Hallo,
Recent heb ik een Technics Stereo DC Control Amplifier SU-A6 gekregen van een vriend van mij.
Er zitten meerdere ingangssignalen op, namelijk phono, tuner, aux, tape 1 and tape 2.
Bij het aansluiten voor de boxen heb ik 2 mogelijkheden, namelijk DC en normal.
Als ik een line-signaal aansluit van vb mijn ipod of een cd-spelertje op aux, dan klinkt mijn uitgangssignaal wanneer de boxen aangesloten zijn op "normal" zeer zwak en zonder bas, sluit ik deze aan op DC dan klinkt het signaal veel zwaarder, gaat het wel luider maar dan klinkt het of ik al mijn bassen erdoor blaas zonder dat de boxen zeer luid staan.
De andere signalen gaan wat luider, maar hebben dezelfde resultaten.
Ik heb al reeds gekeken achter elektrische schema's maar heb nog niet direct iets tegengekomen.
Ik vermoed dan ook dat mijn ingangssignaal wordt afgevlakt voor het versterkt wordt, is er een mogelijkheid om dit op te lossen?
Bastiaan
Grappig dat je op zoek gaat naar schema's terwijl je niet eens door hebt dat dit en PRE amplifier is, dus een voor-versterker voor een eindtrap.
Waar sluit je de speakers op aan? op de Tulp-uitgangen?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
'Tis inderdaad een voorversterker. Er ging geen belletje rinkelen bij het ontbreken van luidsprekeraansluitingen?
Ik had idd de speakers op de Tulp-uitgangen aangesloten.
Is er een mogelijkheid om van de voorversterker een versterker in 1 geheel te maken?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het ontbreken van luidsprekeraansluitingen had inderdaad toch wel een belletje moeten laten rinkelen...
Wat dacht je; we zullen ze zo maar eens ergens insteken?
Het ombouwen van een voorversterker naar een eindversterker kan wel, maar lijkt me niet erg aan te bevelen.
(Je kunt een fiets ook ombouwen naar een brommer, maar er zullen er niet veel zijn die daaraan beginnen...)
Fuzzbass
Niet zonder hem grondig te verbouwen. En dat is zonde van zo'n mooi voorversterkertje.
Ik zou een losse stereo eindtrap kopen/bouwen en die gewoon erop aansluiten zoals het bedoeld is.
bedoel je de voorversterker ombouwen tot normale versterker? of in dezelfde kast een eindversterker inbouwen?
ik denk dat beide lastig worden.
De voorversterker wil aan de uitgangen graag hoge impedanties (speakers zijn juist heel laag, enkele ohms). Daarom vervormt het geluid ook, de voorversterker raakt 'overstuurd'. Een voorversterker is niet gebouwd om vermogens te leveren.
Daarom komen hoge tonen ook beter door als lage, een tweeter hoeft amper lucht etc te verplaatsen om een hard geluid te creeren, een subwoofer moet daarentegen een hele berg lucht (en speaker) verplaatsen om eenzelfde harde toon te krijgen.
om er een 'bruikbare' versterker van te maken zul je een eindversterker nodig hebben. Deze kun je zelf maken. Maar of het in dezelfde kast past vraag ik me af. sowieso al kwa ruimte, maar ook de voeding en eventuele koeling zal er niet op berekend zijn.
En dan zul je ook andere aansluitingen moeten maken, gezien tulp stekkers en kabels volgens mij niet geschikt zijn voor vermogenssignalen (dat wat uit je eindversterker komt)
Tulp is bij mijn weten eigenlijk nooit gebruikt voor speakeraansluitingen. Meestal is het gewoon draad dat je dmv klemmen bevestigd. Bij wat duurdere systemen zie je speakon (duur) en ik heb ook wel eens 6.3mm jacks gezien (nee het waren geen actieve speakers).
ik ben het wel een keer tegengekomen, dat was op mijn computer speakerset. daar moet ik alle satelliet speakers aansluiten op de sub dmv tulp stekkers. Dat blijf ik raar (ongewoon) vinden, al hoeven satelliet speakers amper vermogen te hebben.
edit:
te laat.
Nadeel van een lang verhaal typen is dat anderen je voor zijn 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik vermoed dat DC wil zeggen dat dat een DC gekoppeld signaal is. Er staat ten minste condensatorloze koppeling. Dus je hebt geluk dat je boxen het nog doen omdat je dan dus DC op je boxen zet. Maar ik ben geen audio man dus ik weet niet wat men met bepaalde termen bedoeld. Net als RF is dat een wereld op zichzelf, alleen schijnen audio apparaten af en toe aan natuurwetten van een andere planeet te voldoen 
http://audio-database.com/TechnicsPanasonic/amp/su-a6-e.html
Hier staan de specs. De uitgang is 2 ohm als ik het goed lees.
Edit: je hebt het schema dus ook het manual...
Op 8 mei 2010 09:33:14 schreef fred101:
Ik vermoed dat DC wil zeggen dat dat een DC gekoppeld signaal is. Er staat ten minste condensatorloze koppeling. Dus je hebt geluk dat je boxen het nog doen omdat je dan dus DC op je boxen zet.
Dat betekend niet dat er ook een DC spanning uitkomt!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Daarom zeg ik ook dat ik het niet zeker weet. In RF is een DC gekoppelde versterker er een waarbij je een DC+AC signaal aanbied.
Fuzzbass
In de audio is dat phantom power. DC gekoppeld wil zeggen dat de frequentieoverdracht begint bij 0 Hz (= DC).
Dank voor alle antwoorden, ik heb ondertussen al heel wat bijgeleerd over versterkers.
Ik ga eventueel kijken om een versterker te maken, die ik dan in een externe bak steek. Indien ik het doe post ik zeker nog de link waarvan ik het schemaatje heb gehaald.
Hier zou je eens mee kunnen beginnen : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/3/audio/10-watt-versterker.… , voor stereo natuurlijk 2x maken.
Ik heb vandaag een oud microketentje opengesmeten en zag daar een poweramp in zitten. Deze heb ik eruit gehaald en daarvan heb ik de datasheet opgezocht.
De datasheet kan je terugvinden op http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/toshiba/1146.pdf.
In de datasheet zit ook op pagina 3 een testschema, wat ik zou maken.
Hierbij 2 vraagjes, hoeveel watt zou ik hieruit krijgen en is de condensator van 0,15µF nodig? (+ wat is het nut van deze condensator, ik vermoed dat dit een laagdoorlaatfilter is)
Volgens de datasheet maximaal 4,6W bij 10% vervorming in 4 ohm belasting.
Bij normaal gebruik 2,5W uitgangsvermogen en dat is de vervorming nog behoorlijk.
Als je perse zelf wilt bouwen is een Gain Clone wellicht iets.