Hallo,
Ik ben bezig met het bouwen voor een eigen kalibratie-instrument, maar ik stuit op een paar problemen. 1 daarvan is hoe ik het beste de vermogens op kan wekken ( p = u x i ) en kan meten.
Ik begin met een netstroom van 230V/25A met een trafo zet ik het om naar 690V. Die moet ik kunnen verdeln naar 230V/16A en naar 460V/80A zodat ik 2 meetwaardes heb van 3680W ( 230 x 16 ) en 32200W ( 460 x 80 ). Ik heb al het materiaal tot mijn beschikking, maar ik heb geen idee hoe ik het in een schema moet zetten.
Met vriendelijke groet,
Geert Hofman.
T'is nog vroeg maar ik heb toch al koffie gedronken en een stuk gefietst. Ik ben dus goed wakker,maar van jouw verhaal begrijp ik helemaal niets.
Als je vermogen wilt opwekken heb je een generator nodig,of je haalt het uit het stopkontakt,dan wekt het energiebedrijf het op.
En dan waar gaat al dat opgewekte vermogen naartoe? zijn er verbruikers?of is het er eentje?
Je zal toch een duidelijker verhaal moeten schrijven,zo kunnen we je niet helpen.
Was het maar waar! Dan zou je gratis vermogen krijgen. Je bedoelt vast iets anders.
Als een tekening te moeilijk is, zou je dan eens kunnen beschrijven wat je wilt gaan maken en wat je ermee gaat doen?
En dan dus niet alleen zeggen "vermogensmetingen calibreren", maar hoe je dat gaat doen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik ben toch wel heel benieuwd wat je wil maken en waarvoor. 36800W als referentie is nog al erg heftig (Als het al mogelijk zou zijn) , ben je op zolder een deeltjes versneller aan het bouwen ? 
Het je er aan gedacht dat je, om een calibrator te calibreren, je een calibrator of ijkbron nodig hebt ?
Ik vermoed dat je een kilowattmeter wil calibreren.
Die kilowattmeter heeft spanning en stroom nodig en vermenigvuldigt dat zelf uit naar een vermogen.
De benodigde spanningen heb je zelf gemaakt dmv een 230V naar 690V transformator met aftakkingen en/of spanningsdeler (3 gloeilampen?). Nu de benodigde stromen.
Je hebt nodig een stroom van 80 of 100A. Deze kan je verkrijgen door 230V omlaag te transformeren naar laten we zeggen ca 6V. De secundaire stroom wordt dan max 100A en de primaire stroom wordt dan 2 of 2,5A. De te calibreren kilowattmeter voedt je met een spanning van 230V of 460V vanuit de spanningstransformator en met de stroom van 80 tot 100A vanuit de stroomtransformator. De kilowattmeter "denkt" dat hij een stroom te verwerken krijgt van 100A bij 460V en geeft een vermogen aan van 46kVA. Het wekelijke vermogen wat verstookt wordt is 2,5A x 230V =575VA.
Voor je testopstelling dien je het geheel te voorzien van regelweerstanden om de spanning van de spanningstransformator te variëren en de stroom van de stroomtransformator te variëren, een gecalibreerde cosinusφ-meter, een gecalibreerde voltmeter en een gecalibreerde amperemeter.
Kan je wat met bovenstaand verhaaltje?