Hoi !
Ik heb een aantal weken geleden een splinternieuwe Zibro luchtdroger gekocht via Marktplaats; deze heeft een aantal weken perfect gewerkt tot gisteren.... de luchtvochtigheid blijft stijgen terwijl de lucht droger aanstaat.
Ik heb het apparaat open gemaakt om te kijken of ik een defect kon vinden, ik merkte hierbij dat de compressor pomp behoorlijk warm was (net wel / niet vast te pakken).
Op de pomp zitten 2 blokjes welke afzonderlijk van de pomp kunnen worden genomen. Het onderste blokje (waar de blauwe draad op zit) zit op 2 pinnetjes uit de pomp aangesloten.
Het bovenste blokje (rode draad) zit op 1 pinnetje aangesloten.
Het bovenste blokje klikt hard als ik de stekker in het stopcontact steek. De pomp begint te draaien aangezien ik een lichte trilling voel en ik nadien gas hoor borrelen.
Na +/- 10 seconden klikt dit blokje weer waardoor de pomp stopt (lichte trilling stopt). Na +/- 1 minuut klikt dit blokje nogmaals om vervolgens na 10 seconden weer uit te schakelen. Dit proces blijft zich constant herhalen.
Wat zou dit kunnen zijn?
als die nieuw was, niet zelf open maken maar garantie claimen ?
maar comprossor lijkt ten einde, de clixon merkt dat de boel te heet word en schakeld de compressort uit. na een periode van afkoelen begint er weer een nieuwe poging enz. enz.
Hij is nieuw uit een gesealde doos gekomen; maar wel van Marktplaats. Garantie claimen lijkt me dan erg lastig ?
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Nee, want tenzij aangegeven moet diegene je een werkend product verkopen.
Misschien verkeerd behandeld bij postoffice?
Ohw, verkeerd gelezen.
hij heeft wel gewerkt. Hij zou je gewoon garantie moeten kunnen geven, als dat niet al zelf van de fabrikant afkomt.
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (38%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Roland, als hij van de vrachtwagen gevallen is verwondert het mij niet echt dat hij nu niet meer werkt...
Kan ik de clixon tijdelijk doorlussen om te kijken of deze niet defect is? Ik merkte vanochtend namelijk dat deze na het inschakelen al na 5 seconden klikte; binnen 5 seconden kun je toch niet al een oververhitte motor hebben?
Ik neem aan dat ik de clixon kan vervangen met een draadje tussen de rode draad en het pinnetje dat uit de pomp komt?
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Néééé!!!
Een clixon (simpel bimetaal) beveiligt niet tegen een oververhitte motor maar wel tegen een te langdurige hoge stroom door de motorwikkelingen.
Het klikkend blokje bij het starten is het startrelais.
Tijdens het starten (motor niet draaiend) bedraagt de stroom door de motorwikkeling meerdere maal de nominale stroom.
Hierdoor komt het startrelais op (de relaisspoel staat in serie met de motorwikkeling) en activeert de startwikkeling (die fysisch 90° verschoven is t.o.v. de gewone motorwikkeling).
Zodra de motor draait valt de opgenomen stroom terug tot de nominale waarde en valt ook het startrelais af (de startwikkeling is dan weer losgekoppeld).
Indien om één of andere reden (geblokkeerde of stroefdraaiende compressor, motorwikkeling (gedeeltelijk) in kortsluiting) de opgenomen stroom te hoog blijft onderbreekt het clixon de stroomtoevoer naar de motor om de motorwikkelingen tegen doorbranden te beschermen.
Dit herhaalt zich, na afkoeling van het clixon, ongeveer om de minuut zoals je zelf hebt kunnen vaststellen en is de reden dat de compressor begint heet te lopen.
Kortsluiten van het clixon zal alleen tot het resultaat leiden dat de motorwikkelingen doorbranden.
Vermits je specifieert dat je gas hoort borrelen vermoed ik dat de compressor wel degelijk start en draait.
Indien het startrelais echter blijft 'plakken' blijft de startwikkeling onder spanning en zal het clixon ook ingrijpen.
Indien het startrelais niet de oorzaak is vrees ik dat er een mechanisch probleem is, of een elektrisch probleem met de motorwikkeling(en) en is het einde oefening.
Rustig
Ik ga echt niet in het wilde weg wat doen.
Kan ik meten of het startrelais blijft plakken? Er zit maar 1 draad op aangesloten....
Het lijkt er inderdaad op dat de pomp draait, er zijn ook geen bromgeluiden oid hoorbaar. De leiding uit de pomp wordt ook een beetje koud.
De pomp wordt warm, maar ook niet kokend heet.
Turbokeu
Golden Member
Het startrelais is op twee pinnen van de compressor bevestigd (op de derde (gemeenschappelijke tussen de twee wikkelingen) pin is het clixon bevestigd).
Eén van de twee pinnen waarop het startrelais bevestigd is is de motorwikkeling, de andere pin is de startwikkeling.
In rust is de motorwikkeling via de spoel van het startrelais continu verbonden met de enkele draad die je al aangeeft.
De startwikkeling wordt geactiveerd door kortsluiten van de twee pinnen op het startrelais via een kontakt in het relais.
Het verbreken van het kontakt tussen motor-en startwikkeling na het starten gebeurt puur door de zwaartekracht (gewicht van de ijzerkern in het startrelais).
Indien je het startrelais doormeet, in dezelfde stand als gemonteerd op de compressor, moet je een verbinding meten tussen de aansluitdraad en één van de twee kontakten.
Als je het startrelais fysisch op zijn kop draait moet je verbinding meten tussen de drie aansluitingen van het startrelais.
Let op, dit is puur een go/nogo test en garandeert niet dat het startrelais in de praktijk normaal werkt.
I.i.g. moet je fysisch de kern horen èn voelen vallen elke keer als je het startrelais draait.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik heb wel gehad dat het startrelais af en toe bleef plakken en dan ging er ook de clixon uit . dus het startrelais kan al het probleem zijn , dus als de motor aanloopt en de voeding van het startrelais afnemen op dat moment dan zou hij blijven lopen en gaat de klixon niet eruit en is de motor goed . dan zou een startreais vervangen zat zijn .
Tussen de neutral en motorwikkeling meet ik 30 ohm
Tussen de neutral en startwikkeling meet ik 25 ohm
(het kan zijn dat ik de 2 wikkelingen door elkaar heen haal)
Er bestaat een permanente verbinding tussen de fase en de starwikkeling (die van 25 ohm), ongeacht hoe ik het blokje beweeg. Tussen de fase en motorwikkeling is geen enkele verbinding, ongeacht hoe ik het blokje beweeg.
Ik heb dit blokje opengemaakt en zie dat het binnenwerk defect is! Er zit een schijfje in ter grootte van een 10-cent muntstuk waar een hele hap uit is, is dit een PTC?
De gegevens die op het blokje staan:
"muRata"
"330MD"
"2M46"
Het blokje ruikt ook penetrant naar een soort koolborstel lucht.
Zou dit blokje nog ergens los te bestellen zijn?
testman
het kan best te krijgen zijn , mar dan wel een universeel ding wrs .
in een oude tv zit ook zo'n ding voor de degauss aan te sturen , maar die zal niet dezelfde waarde zijn .
je zal het typenr van het ding en de motor eens moeten meenemen naar een onderdelenboer voor witgoed , zo'n winkeltje met totaan de balie onderdelen . daar weten ze wel of er een vervanger is . een oude koelkast kan ook het ding bevatten maar dan wel een vrij nieuwe koelkast .
Kan iemand mij nog uitsluitsel geven over wat de standaard en start wikkeling is?
Is de 25ohm wikkeling voor het starten?
testman
de hoofdwikkeling zit rechtstreeks aan de 230v en de aanloopwikkeling zit via de ptc en gaat uit als de motor eenmaal loopt .