Oke, ik snap wat je bedoelt, maar mijn probeel is vooral dat ik totaal niet weet hoe ik dit in VB kan doen, ik heb geen ervaring met programmeren (wel scripten, maarja).

dan zou ik ook lekker met een 'echte' taal beginnen ipv basic. ben daar 13 jaar geleden in begonnen (erg he, zo oud ben ik nog niet eens :P), en je leert er nare gewoontes van. variabelen halverwege je programma declareren enzo. een string als integer behandelen en daarna vrolijk weer als string gebruiken.

met die nieuwste VB's is het wat beter, maar omdat ik geen .net fan ben ben ik er niet zo in meegegaan. geef mij maar delphi.

maar goed, zoek eens of VB.net ook een XOR functie heeft. kan het hier even niet controleren, ben niet thuis.

dan sla je de waarde van de poort op in form1.tag.
vervolgens zeg je bij button 1:
form1.tag = form1.tag XOR 1
call portout(&h378,form1.tag)

en bij button 2:
form1.tag = form1.tag XOR 2
call portout(&h378,form1.tag)

@progger. Echte taal .. iets zoals ADA en Fortran en stoten we meteen door naar PL/1 ? Je gaat je wel een big-iron machine zoals een Cray of IBM moeten kopen dan..

taal maakt niks uit. pak hetgeen je het meeste ligt. in visual studio is er gene onderscheid meer tussen CB C C# ironpython en weetikvele wat. Alles wordt naar CLR gemapt en door de JIT gesnokt.

Delphi .. nu brolland failliet is is die toekomst heeeel onzeker.

enfin we wijken af.

wat is dat geknoei met tags ? als je het over de kunde van programmeren hebt ... that's NOT how to do it.

hang een tag vast aan elk van je knoppen. de eerste knop krijgt 1 , de tweede 2 de derde 3 enzovoort

dan assigneer je de clickhandler aan elk van deze knoppen met een assign

sub clickhandler(sender as object) handles button1.click , button2.click , button3.click ...
    static x as integer
    dim mask as integer
    mask = 1 << sender.tag
    if (x and mask) then
       x = x and not(mask)
    else
       x = x  or mask
    end if
    ' en hier vlam je hat naar de poort
end sub