Ik ben bezig met het in elkaar steken van een aanhanger die ook een 12V spanningsbron nodig heeft, hiervoor zou ik graag 3 accu's gebruiken.
Om te voorkomen dat er grote stromen tussen de afzonderlijke accu's gaan lopen (accu's worden bij elkaar gezocht en zijn dus hoogstwaarschijnlijk niet van zelfde merk, type en conditie. Om dit te voorkomen zou ik tussen de accu's en de afnemers een diodebrug willen zetten, zodat de accu's nooit geladen kunnen worden vanuit dit circuit. (De lader heeft zijn eigen aansluiting op de accu).
Kant en klare diodebruggen met dit doeleinde zijn prijzig, en daarom ben ik op zoek gegaan naar alternatieve:
Nu heb ik op ebay een 3 fase gelijkrichter gevonden, die 100A aan zou moeten kunnen (Linkje!)).
Nu mijn daadwerkelijke vraag:
Is het mogelijk de diodes uit deze gelijkrichter te gebruiken om de accu's gescheiden parallel te hangen, dit door de accu's aan de fase aansluitingen te hangen en de afnemers op de + zijde van de gelijkrichter aan te sluiten, waarbij de - ongebruikt blijft?
Ik ben hierbij vooral onzeker of de diodes afzonderlijk 100A, of dat de gehele gelijkrichter 100A aan kan, waarbij iedere fase rond de 34A zou leveren en de diodes hierop gekozen zijn.
Geen idee of ik dit in het juiste categorie heb geplaatst aangezien de vraag zelf waarschijnlijk in een andere categorie plaats hoort, misschien dat deze nog verplaats kan worden door een aardig modje?
Er zijn in de 8AF zerie 50A schottky diodes te koop voor ongeveer 4,95 per stuk. Met drie van die dingen op die drie accu's kan je dan al 150A uit de accu's trekken zonder dat er kruistromen gaan lopen.
Zorg er wel voor dat je bedrading dik genoeg is.
Kijk eens naar de 8AF1NPP. Ik heb ze zelf gebruikt bij een zonne energie systeem met verschillende battery-banks waarbij geen kruistromen mochten lopen.
Vergeet alle TO behuizingen. Je wilt continue hoge stroom kunnen verwerken met goede dikke kabel aansluit mogelijkheden.
[Bericht gewijzigd door Giox op (36%)]
Op 27 mei 2010 16:59:47 schreef Giox:
Er zijn in de 8N zerie 50A schottky diodes te koop voor ongeveer 4,95 per stuk. Met drie van die dingen op die drie accu's kan je dan al 150A uit de accu's trekken zonder dat er kruistromen gaan lopen.Zorg er wel voor dat je bedrading dik genoeg is.
Heb je misschien een linkje naar een leverancier? Ik heb al vaker geprobeerd deze diodes tegen een dergelijke prijs te krijgen, maar dit is me tot op heden nog nooit gelukt.
Kan ik er in die situatie vanuit gaan dat uit iedere accu een gelijk aantal Amps wordt getrokken? Dit aangezien ze zijn gescheiden met diodes en afzonderlijk worden opgeladen. Ik dacht dat in zo'n geval de accu die het volste is het meeste gaat proberen te leveren?
De draden worden gezekerd afzondelijker op het max. aantal amps wat de kabel kan trekken bij de accu (hoogstwaarschijnlijk bekabeling gebruikt in auto's voor versterkers te voeden), en verzameld op een solide stuk metaal, waarna deze wordt gedeeld in de afnemers die allen een draad krijgen die het max. aantal amps dat de verbruiker kan afnemen aankan.
Edit: Sorry ik had je edit nog niet gelezen, volgende keer toch maar even F5 alvorens te posten. Ik ga hier even op zoeken
Tegenwoordig zijn er diodes te verkrijgen met heel lage Uf en daarmee dus weinig spanningsverlies.
Deze bijvoorbeeld:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=6…
Op 27 mei 2010 16:59:47 schreef Giox:
Er zijn in de 8AF zerie 50A schottky diodes te koop voor ongeveer 4,95 per stuk. Met drie van die dingen op die drie accu's kan je dan al 150A uit de accu's trekken zonder dat er kruistromen gaan lopen.Zorg er wel voor dat je bedrading dik genoeg is.
Kijk eens naar de 8AF1NPP. Ik heb ze zelf gebruikt bij een zonne energie systeem met verschillende battery-banks waarbij geen kruistromen mochten lopen.
Vergeet alle TO behuizingen. Je wilt continue hoge stroom kunnen verwerken met goede dikke kabel aansluit mogelijkheden.
3 maal deze (linkje) zou dus voldoende moeten zijn?
Op 27 mei 2010 17:28:05 schreef Zonnepaneeltje:
Tegenwoordig zijn er diodes te verkrijgen met heel lage Uf en daarmee dus weinig spanningsverlies.
Deze bijvoorbeeld:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=6…
Deze zitten in een TO behuizing, volgens Giox (en hier ga ik in mee) minder geschikt om dikke draden aan te bevestigen. Dus wellicht toch een minder goede keuze, of deze moeten ook in een andere package komen, maar dit heb ik niet kunnen vinden.
Ik heb trouwens ook nog deze gevonden, lijken me ook geschikt voor het monteren van dikke kabels en het zouden 50A schottky zijn. In de datasheet staat echter dat eht om skottky rectifiers gaat, ik weet of en hoe deze verschillen van normale skottky diodes?
De volste accu zal inderdaad als eerste de stroom gaan leveren, maar door de spanningsval zullen direct de andere accu's bijleveren.
Die link bij Conrad zijn inderdaad de diodes die ik bedoel.
De laatste die je aanwijst zijn ook goed te bevestigen, maar ik weet niet wat de Forward Voltage drop is (Vf). Bij die ik zelf aangaf lag het rond de 0,4V bij gemiddeld gebruik (20A).
Veel succes!