Hallo,
Zoals het nu lijkt zou ik graag in de zomervakantie graag een gitaarversterker willen bouwen...
ik heb een aantal topics op het forum al bekeken en daar wordt ik niet veel wijzer van .. 
kan ik hiervoor de onder SCHAKELINGEN benoemde versterkers gebruiken, want ik zie overal in de topics staan dat mensen iet zeuren over eindtrap etc.
Is dat nodig? Zo ja.. Wat is dat dan..?
Ik ben nieuw in de wereld van versterkers bouwen... studeer wel HBO Elektrotechniek, dus elektrotechnische termen zijn geen probleem...
Groetjes en Alvast bedankt....
Edit: is een luidspreker met een bandbreedte van 100 Hz - 20kHz goed want volgens mij heeft een gitaar een bandbreedte van 50 Hz - 15 kHz weet dit niet zeker..
[Bericht gewijzigd door Iggzor op (13%)]
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Een gitaarversterker is qua functionele blokken niets bijzonders.
Een voorversterker, toonregeling en eindversterker plus natuurlijk de voeding is alles. Verder uiteraard een stevige luidspreker in een knap kastje.
Eerste vraag: waarvoor ga je hem gebruiken.
Thuis, dan is een "kleintje", 1 kanaal, 20-30 Watt, voldoende. Speaker van 10-12 inch.
Oefenhok: 2 kanalen voorversterker, 50 Watt, speaker 1 of 2 keer 12 inch.
Podium: 2 kanalen voorversterker, 50-100 Watt, 2-4 keer 12 inch.
Veel gitaristen hebben een "hekel" aan transistorbakken en geven de voorkeur aan een buizenbak, maar dat is niet zomaar iets om als eerste project zelf te bouwen. Bovendien zitten in veel populaire gitaarversterkers, en dan met name de comobo's, sowieso IC's en powerblokjes.
Ik heb zelf goede ervaringen met ILP/Amplimo blokken. Die kun je ook 2e hands redelijk krijgen en ze werken probleemloos.
De voorversterker is een kwestie van smaak. Een gain regeling, een 3-voudige toonregeling en een volume is wel nodig.
Verder kun je natuurlijk een overdrive inbouwen.