Hallo,
Zoals het nu lijkt zou ik graag in de zomervakantie graag een gitaarversterker willen bouwen...
ik heb een aantal topics op het forum al bekeken en daar wordt ik niet veel wijzer van .. 
kan ik hiervoor de onder SCHAKELINGEN benoemde versterkers gebruiken, want ik zie overal in de topics staan dat mensen iet zeuren over eindtrap etc.
Is dat nodig? Zo ja.. Wat is dat dan..?
Ik ben nieuw in de wereld van versterkers bouwen... studeer wel HBO Elektrotechniek, dus elektrotechnische termen zijn geen probleem...
Groetjes en Alvast bedankt....
Edit: is een luidspreker met een bandbreedte van 100 Hz - 20kHz goed want volgens mij heeft een gitaar een bandbreedte van 50 Hz - 15 kHz weet dit niet zeker..
[Bericht gewijzigd door Iggzor op (13%)]
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Een gitaarversterker is qua functionele blokken niets bijzonders.
Een voorversterker, toonregeling en eindversterker plus natuurlijk de voeding is alles. Verder uiteraard een stevige luidspreker in een knap kastje.
Eerste vraag: waarvoor ga je hem gebruiken.
Thuis, dan is een "kleintje", 1 kanaal, 20-30 Watt, voldoende. Speaker van 10-12 inch.
Oefenhok: 2 kanalen voorversterker, 50 Watt, speaker 1 of 2 keer 12 inch.
Podium: 2 kanalen voorversterker, 50-100 Watt, 2-4 keer 12 inch.
Veel gitaristen hebben een "hekel" aan transistorbakken en geven de voorkeur aan een buizenbak, maar dat is niet zomaar iets om als eerste project zelf te bouwen. Bovendien zitten in veel populaire gitaarversterkers, en dan met name de comobo's, sowieso IC's en powerblokjes.
Ik heb zelf goede ervaringen met ILP/Amplimo blokken. Die kun je ook 2e hands redelijk krijgen en ze werken probleemloos.
De voorversterker is een kwestie van smaak. Een gain regeling, een 3-voudige toonregeling en een volume is wel nodig.
Verder kun je natuurlijk een overdrive inbouwen.
Voor de speakers kan ik je aanraden voor een "echte" gitaar speaker te gaan. 15 KHz is zeer ruim, zo ver gaat een gitaar niet. Kijk hier maar eens http://professional.celestion.com/guitar/index.asp.
Verder kan ik je aanraden het forum van http://www.gitaarmarkt.nl/ te bekijken, daar zitten ook heel wat zelfbouwers. Laat je echter niet afschrikken door de ongelooflijke buizenbakken die die jongens en meisjes in elkaar zetten.
Hier kun je overigens ook onderdelen kopen, net als op Marktplaats (maar daar zijn het vaak volledige producten).
Een buizenversterker klinkt sowieso best, maar zowel financieel als technisch is er wel een drempel. Solid State versterkers leiden nogal eens tot teleurstellingen, maar zijn leuk als beginproject.
Nu moet ik wel zeggen: Sessionette maakte destijds best goeie versterkertjes met TL072s in de voorversterking en een aparte eindversterkermodule. Je moet eens zoeken op "award-session" (.com of .co.uk of zo), daar vind je dacht ik ook de schema's terug. Deze lijken me niet zo extreem moeilijk om na te bouwen, en de klank is echt wel goed.
Lees dan meteen even de (soms pseudo-)technische artikels op die site dan begrijp je meteen wat er nog allemaal belangrijk is. Speakerkeuze is zoiets. Neem er alleszins eentje met een vrij stijve ophanging, een gitaarsignaal is geen hifi...
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Leuke link inderdaad (http://www.award-session.com/index.html). In de SG75 kan dus inderdaad een ILP/Amplimo HY200/248 zitten. Jammer dat in sommige van die schema's (RG30, 60 SB100) het type van de eindtorren nauwelijks is te lezen.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Zoals gezegd, zet niet te hoog in, ook al ben een HBO opleiding aan het volgen.
Wat ik zou doen, is een TDA7294 of een LM3875 (zoek op "gain clone") eindtrap maken, die is lekker simpel en geeft bakken met vermogen.
Voorversterker: ik persoonlijk zou een eenvoudige gitaarprocessor kant-en-klaar kopen. Bijvoorbeeld de Zoom G2. Wat daar allemaal in zit, is niet te geloven, en voor een prijs die nog minder te geloven is. De geluidskwaliteit is ook niet te geloven. Ik heb zelf, als live bassist, de Zoom B2.1u gebruikt. Op het podium geeft het ding gewoon perfect geluid. Kan op batterijen of adapter, USB aan boord (ook voeding kan met USB), echt perfect.
Speaker: neem een speaker van een goed merk, en pak er één die speciaal voor gitaar is maakt. 12 inch is de meest gangbare maat.
Kast: van 12 mm MDF maken, en met zwarte stof en metalen hoeken afwerken.
@hadv: bepaalde modellen eindtorren zijn niet meer te verkrijgen (waren geloof ik japanse types).
Bij die versterkertjes zitten voorversterker- en eindversterkertrap volledig gescheiden dus kan je in feite de voorversterker van de Sessionette nabouwen en een eindversterker van Velleman kopen, vermogen naar wens. Die 70W van zo 'n sessionette is echt wel al stevig...
Let op met Amplimo eindtrappen,deze zijn niet beveiligt,bij het defekt raken ervan,krijg je een gelijkspanning op je speaker uitgang te staan ,dus een aparte DC beveiling met relais is wel zo verstandig,anders is ook je dure speaker zo gemold.
bedankt voor de vele reacties... ik zal mezelf ff duidelijk maken...
ik wil eerst beginnen met transistor versterkertje.. als dat slaagt mss een buizen maar eerst dit ff voor elkaar krijgen...
als ik het een beetje begrijp is dus de voorversterker gwoon een beetje regelingen zoals ontstoren, trebble-basregelignen en dergelijke..
de eindtrap wat moet ik daar onder verstaan? normaal versterkerschakeling met een paar instellings weerstanden en luidspreker op uitgang?
bestaat er dan ook iets als tussenstap?
De eindtrap is de verstekertrap die helemaal aan het einde van de versterker zit. Daarna komen er geen trappen meer, alleen nog de luidsprekeraansluiting; het is dus de laatste versterkertrap.
Hij moet al het vermogen leveren dat naar de luidspreker gaat.
ok
bedankt dus samengevat
voorversterker : toonregelingen, gain, etc.
eindversterker : werkelijke versterker
Ja, zo wordt dat meestal wel gebruikt.
De voorversterker 'vormt' het geluid naar smaak en maakt het niveau geschikt voor de eindversterker.
De eindversterker maakt het vermogen.
En de laatste trap in de eindversterker heet eindtrap.
Hey,
Hardstikke bedankt voor jullie tijd, informatie en dergelijke.. ik ben aardig veel geholpe hiermee.. ik zal als ik het daadwerkelijk heb gebouwd wel wat foto's, schakelingen, geluidssamples neerzetten. zodat jullie kunnen horen en zien waar jullie aan meegeholpen hebben!
Groeten!