Best,
Ik moet voor school een Velleman kit solderen en de werking bespreken.
Ik heb echter een probleem ik weet niet hoe ik de werking van de Velleman MK112 moet uitleggen. zou hier iemand kunne bij helpen?
hier is de handleiding + schema : http://www.velleman.eu/downloads/0/manual_mk112.pdf
alvast bedankt
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Hmmm iets meer eigen inbreng zou handig zijn.....
Hoe moeten wij weten wat voor soort kit het is ?
En wat heb je zelf al bedacht ?
Succes...
Ik heb al geprobeerd maar er zit een IC in maar hoe weet ik hoe die werkt of wat die doet?
hier is de handleiding + schema
http://www.velleman.eu/downloads/0/manual_mk112.pdf
dit is een beetje zoals het spel "simon" met spel laat enkele tonen op een bepaalde volgorde horen en jij moet het nadoen door de knoppen in te drukken.
ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid gegeven heeft
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Oftewel: vraag je docent of het ook de bedoeling is het programma te analyseren en hoe je dan aan de sourcecode komt. Ik neem aan dat het niet zo is dat je de handleiding van 'vriendje simon' moet gaan schrijven.
Als je alleen de elektronica moet verklaren valt er weinig op weg te helpen, want het zijn een paar druktoetsen, ledjes en een buzzer.
Wat voor opleiding doe je?
ja ik moet het Elektronisch gedeelde bespreken van wat doen de diode's , transistor , IC enzo... kan je mij hierbij helpen a.u.b? ik volg 6de jaar elektrische installatie technieken
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (57%)]
Als je in het 6de zit, zou je in grote lijnen toch al moeten weten wat de verschillende onderdelen doen.
Heb je al eens gebruik gemaakt van google?
Om je op weg te helpen:
Met Google zoeken op “diode”
Met Google zoeken op “transistor”
Met Google zoeken op “weerstand”
Met Google zoeken op “condensator”
Met Google zoeken op “ic”
Met Google zoeken op “schakelaar”
ja ik wel hoe elke component apart werkt maar niet de bespreking van het specifiek schema
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (69%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Zo'n klein schema, met zo weinig onderdelen, geen enkele ingewikkelde of ongebruikelijke constructie, en toch kun je zelf helemaal niets bedenken?
Begin gewoon stukken van het schema (zeg, de linker en rechter helft apart) te bekijken, bespreek wat ze doen, en wat de functie van elk onderdeeltje is.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (35%)]
Op 2 juni 2010 18:52:49 schreef Celtic18:
ja ik wel hoe elke component apart werkt maar niet de bespreking van het specifiek schema
Ga maar eens wat proberen.
6e jaar en nog niet verder dan dit... succes met 'doppen'.
Als je weet wat elk onderdeel afzonderlijk doet, en je kent de eigenschappen kom je al een heel eind.
Om je even op weg te helpen: helemaal links in het schema heb je een weerstand R1, led LD1, en een drukknop SW1 in serie. Wat doet de stroom als de drukknop staat zoals ze getekend is, en wat doet de stroom al je deze indrukt? Wat gebeurd er met de led?
benleentje
Golden Member
Ik heb het gevonden hier op de volgende site een compleet schema van wat er allemaal in de chip zit. Het is echt ongelofelijk dat ze dat er allemaal in krijgen. JE zou haast denken dat kan niet op 3 AA batterijen.
http://www.ereplacementparts.com/diamond-mk112-wet-cutting-tile-saw-pa…
en dan ziet men ook nog kans dat hierop te implementeren
Etched PIC12C508A
In close up
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (24%)]
Jochem
@benleentje:
en dan microchip bellen dat G8 niet meer draait, of ze een nieuwe kunnen opsturen.
Mooi, dan ben je al een eind op weg.
Er wordt wat gekkigheid gemaakt, maar laat ik er nog even vanuit gaan dat je wel WILT.
Als je inderdaad alle componenten kent en de werking kan beschrijven dan kunnen de volgende vragen geen probleem opleveren. Beantwoord ze hier op het forum met de nummers ervoor. Wees volledig. Als je iets niet (precies) weet, zet dat er dan bij dat specifieke nummer bij. Beschrijf ALTIJD het deel dat je WEL weet.
Bijvoorbeeld voor vraag 11 zou je antwoord kunnen zijn: dit is een schakelaar. Als je hem indrukt geleidt hij stroom. Als hij niet ingedrukt is is er geen geleiding.
Dit lijkt wat overdreven, maar als jou antwoorden compleet zijn kan ik je ook stap voor stap helpen omdat ik zie waar het nog goed gaat en waar niet.
Als je inzet toont help ik je verder, zo niet dan is het snel afgelopen. Ik steek hier tijd in, dan jij ook.
Daar gaan we.
Vraag 1:

1a) Hoe heet dit onderdeel en wat doet het?
1b) Waar staat AA voor en waarom staat er 3x voor?
1c) Kun je iets zeggen over parallel of serieschakeling?
1d) Kun je iets zeggen over de spanning?
Vraag 2:
2a) Hoe heet onderdeel D1 en wat doet het?
2b) Wat doet bovenstaande schakeling, dus de combinatie van D1 en E1?
2c) In welke richting loopt de stroom in deze schakeling?
Vraag 3:
3a) Hoe heet onderdeel C1 en wat doet het?
3b) Wat doet bovenstaande schakeling, dus de combinatie van D1 en E1 en C1?
3c) Wat is de spanning over E1?
3d) Wat is de spanning over C1?
3e) Wat gebeurt er met de spanning over C1 als de spanning over E1 (kortstondig) lager wordt?
Vraag 4:
4a) Hoe heet dit onderdeel?
4b) Wat doet dit onderdeel als het net bij de fabrikant (Microchip) vandaan komt?
4c) Wat doet dit onderdeel als het bij Velleman vandaan komt? Waarom is dat anders dan bij vraag 4b?
4d) Waar dienen de diverse pinnen voor? Beschrijf per pin (1 t/m 8) de functie van die pin. Hiervoor kun je een datasheet opzoeken op internet.
De datasheet beschrijft alleen wat de algemene functie is van de pinnen, dus nog niet wat ze doen als ze bij Velleman vandaan komen.
We gaan ons later de verdere werking van het onderdeel afvragen.
Vraag 5:
5a) Waarom moeten deze onderdelen op deze manier aan elkaar gemaakt worden? Gebruik je eerdere antwoord op vraag 3e in dit antwoord.
Vraag 6:
6a) Hoe heet dit onderdeel en wat doet het?
Vraag 7:
7a) Hoe heet dit onderdeel en wat doet het?
7b) Hoe noemen we de 3 pootjes van dit onderdeel (links=..?, boven=..?, onder=..?)?
7c) Beschrijf de functie van elk pootje.
Vraag 8:
8a) Hoe heet dit onderdeel en wat doet het?
Vraag 9:
9a) Waarom hebben we T1 nodig in deze deelschakeling?
9b) Waarom moet R7 opgenomen worden in de schakeling?
9c) Waarom moet R6 opgenomen worden in de schakeling?
9d) Wat gebeurt er als we links (via R6) spanning op de transistor zetten? Beschrijf dit stap voor stap.
Vraag 10:
10a) Hoe heet onderdeel D2 en wat doet het?
10b) Loopt er stroom door D2 als er links op R6 spanning wordt aangeboden?
10c) Loopt er stroom door D2 als er links op R6 geen spanning wordt aangeboden?
10d) Waarom hebben we D2 dan nodig?
Vraag 11:
11a) Hoe heet dit onderdeel en wat doet het?
Vraag 12:
12a) Hoe heet dit onderdeel en wat doet het?
Vraag 13:
13a) Wat gebeurt er met LD1 als SW1 niet ingedrukt is?
13b) Wat gebeurt er met LD1 als SW1 wel ingedrukt is?
13c) Wat is de spanning (ten opzichte van GND) op punt 1 als SW1 niet ingedrukt is?
13d) Wat is de spanning (ten opzichte van GND) op punt 1 als SW1 wel ingedrukt is?
13e) Wat gebeurt er met LD1 als SW1 niet ingedrukt is, maar we zelf punt 1 aan GND zouden knopen?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
100 bonuspunten voor jochem....
Wat gaaf dat je er idd. zoveel werk van gemaakt hebt om het stap voor stap uit te werken (je kan altijd nog leraar worden lol)
Jammer dat de TS, niet meer van zich laat horen.
Of en we hebben stille hoop is hij bezig de vragen uit te werken.
Nixk-89
Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!
Hulde aan Jochem! Ik vind dat je bij vraag 10 ook erbij hebt kunnen zetten: Waarom is het beter om een 1N4148 toepassen in plaats van de genoemde 1N4007?
Jochem verdient inderdaad een eervolle vermelding. Hebben we een middel om zijn werk te bewaren voor de eeuwigheid?
Of, euh, Jochem, is een pintje ook goed? Graag gegund, hoor, zeg maar waar en wanneer!
Jochem
Waar en wanneer? Nou, hier op m'n werk graag en wel nu 
Maar het werk bewaren voor de eeuwigheid heeft niet zoveel zin, het gaat heel specifiek om TS z'n schoolopdracht. Misschien dat Velleman nog een les-kist in elkaar wil steken? 
Op 5 juni 2010 20:37:04 schreef Nixk-89:
Hulde aan Jochem! Ik vind dat je bij vraag 10 ook erbij hebt kunnen zetten: Waarom is het beter om een 1N4148 toepassen in plaats van de genoemde 1N4007?
Ik denk niet dat het (in dit stadium) nuttig is om extra bonusvragen te gaan stellen. Ik heb zelfs even enkele elementaire vragen op de reservebank gezet in afwachting van de antwoorden van TS. Maar misschien kun je deze vraag zelf alvast beantwoorden? Ik weet namelijk niet waar je hier op doelt, de gebruikte 1N4007 lijkt me prima geschikt.
@andere reacties: Ja, het lijkt er een beetje op dat TS liever een kant-en-klaar antwoord had gehad. Jammer, want met de (toch vrij simpele) antwoorden op de gestelde vragen had hij het verslag bijna af gehad. Zelfs de deelschema's had hij kunnen copy-pasten. Enkel de uitbreiding van vraag 4 (s/w) en het aansturen en uitlezen van LEDs en schakelaars met de uC misten nog.
Maar je weet nooit, misschien verschijnt hij hier vandaag nog op miraculeuze wijze met een stel antwoorden...
Helaas een Hit-and-run... Jammer Jochem.
Slotje dan maar.
Edit: Naar aanleiding van een emailtje van Jochem houden we het topic nog even open. Voorlopig wordt alleen een reaktie van de TS op prijs gesteld!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (57%)]