zit te denken om een hobby project op mijn auto te gooien
zag namelijk op www.top-cool.nl dat je peltier element voor de verwarming en verkoeling kunt gebruiken
nu heb ik even gekeken en gevraagd bij hun
hun zeggen dat 4 a 5 tct modules genoeg zouden moeten zijn
de stroom gaat dan wel naar 140A (*14volt = bijna 2KW koelvermogen)
maar dat is op te lossen door dynamo te vervangen voor een 260A dynamo te gebruiken

nu moet ik een simpele temperatuurregelaar maken
simpel met warm en koud functie meer niet
eventueel met verschillende temperatuur weergavens
( radiateur temp, kachelradiateur temp, buitenlucht temp, binnenlucht temp)
bij behaalde temperatuur moet de stroom omlaag gaan dit eventueel ook in de schakeling zetten

om de totaal 20tec elementen verschillende manieren aan en uit te zetten om bepaalde temperatuur te krijgen gaat denk ik weer te ver
maar als binnen temperatuur behaalt is wel de 140A verminderd wordt om brandstof een beetje te besparen
had uitgerekend dat het ongeveer 5pk tot 8pk extra kost om dynamo rond te krijgen en met airco dit ongeveer gelijk lag

het mooie is dat dashboard er nu niet uit hoeft om airco te monteren maar wel de gewenste werking
moet nog met ene van topcool bellen want dit heeft het al gedaan
wil weten hoeveel tct uit heeft gebruikt en wat de temperaturen zijn
oftewel als het beter of net zo goed werkt als airco

om airco bij mijn auto in te bouwen ben ik totaal meer dan 2500kwijd
met deze airco kom ik totaal uit op ongeveer 1800euro (en dat is ruim gerekend)
simpel gezegd met alle voordelen en nadelen klinkt het wel het beste
voordeel
- kachelradiateur wordt gebruikt voor koeling, hierdoor hoefd dashboard er niet uit
- geen bewegende componenten (2 flowmotors voor koelvloeistof rond te pompen)
- hoeft nooit meer koudmiddel gevuld te worden
- direct af te lezen of er koelvloeistof bij moet
- gaan 2 keer zo lang mee als de auto zelf
- bij defect valt het mee qua kosten om het te maken (compressor en vullen met arbeid ben je al duurder uit dan 5 tct te nemen)
- moet de airco beter werken kun je een extra tct bij nemen
of de radiateur vergroten zodat deze beter koelt)

nadeel
- hoge amperage die gevraagd wordt (opgelost)
- door amperage zou bij meerdere tct een grote dynamo op moeten ( opgelost)
- test fase ( wordt opgelost door goed bij betreffende persoon te informeren)
- je gaat toch iets anders doen wat de fabrikant heeft bedacht
alleen zien of het effectiev is en hoe en wat kom je toch bij de nadeel punt hierboven

veel tekst
maar een beetje info over de plannen die er gaan komen is denk ik niet verkeerd
kort de vraag:
wie weet een toepasbare schakeling om de 5 tct modules te schakelen met temperatuur regeling (schakelaar voor warm en koud)

biok voorbaat dank (met name om alles te lezen en over de spelfouten te lezen lol)

voor het overzichtelijk te houden zou ik het niet boven erbij zetten maar hier apart
http://electronics-diy.com/pic_temperature_meter.php
deze kan mooi 2 temperaturen weergeven
echter fahrenheid moet weg en moet binnen en buiten als tekst weergegeven worden
verder schakelaar om te schakelen tussen binnen/buiten en koude slang/warme slang (met tekst wijziging)
verder zag ik
http://electronics-diy.com/schematics/PIC_LCD_Temperature_Meter_with_T…
deze heeft dus ook een mogelijkheid om temperatuur in te stellen en direct ook te regelen

dus eigenlijk moeten deze twee schakelingen tot 1 worden gewerkt met alle voordelen erbij
ik weet dat het een pic geval is
dus moet geprogrammeerd worden
helaas nooit gedaan en weet dus niet hoe het moet
verder het programma wat er voor nodig is weet ik ook niet

hier dus ook extra info

tenzij het mogelijk is om volledig annaloog te blijven
dat omdat je iets meer weet

tenzij dit bovengenoemde in een klein formaat al bestaat

140A (*14volt = bijna 2KW koelvermogen)

Dat klopt niet. Dat is het opgenomen vermogen. Het koelvermogen is veel lager.
(Door het bedroevend slechte rendement van Peltier elementen, hooguit zo'n 10%)
Het koelvermogen is dus zo'n 200W...
Een conventionele airco is veel efficienter.

Die 5 TECs schakelen voor temperatuurregeling is letterlijk een fluitje van een cent, maar jammer genoeg gaat je idee nooit of te nimmer werken om de redenen hierboven vermeld.

Koelcapaciteit is veel en veel te weinig. Je gaat wel 5 tot 10kBTU koelcapaciteit nodig hebben om je auto te koelen (wat, neem ik aan, de bedoeling is).

Met je voorgestelde TECs, die gesteld een 2kW verbruiken, kom je in het beste geval aan ongeveer 500BTU koelcapaciteit, 1/10e van wat je minimaal nodig hebt. Inderdaad, met 50% alternatorrendement, komt dat overeen met een pk van 7 of zo.

Dus zou je er nu 50TECs in steken, dan kan je wel aan 5000 BTU aka een flauw briesje op een hete dag komen, maar je gaat een heel stel alternatoren nodig hebben (wil je die trouwens aandrijven met een riempje? Gaat van goede huize moeten komen) en gaat je een 70-tal pk aan motorvermogen vragen. Je mag wel rekenen op een heel aantal extra L/100km verbruik.

Dat is gesteld dat je weg zou weten met de enorme hoeveelheid opgewekte hitte, een 20kW rechtstreeks van de TECs, en een 20kW van de alternatoren. Om die 20kW te koelen bij traag of stilstaand verkeer, heb je al een gigantische warmtewisselaar (radiator) nodig, met een bijbehorende ventilator. Groter dan die van de motor, zonder twijfel. Want, TECs werken niet goed als het temperatuursdifferentieel groot is. Dus je "koelwater" moet feitelijk op buitentemperatuur blijven om maar een beetje koelkapaciteit over te houden.

Wil je 10kBTU koelcapaciteit, zit je ver boven de 100pk benodigd motorvermogen, en de radiator ga je bij Caterpillar moeten halen.

Als ik van jou was, zou ik toch maar bij de dealer of op de sloop een passend kompressorsysteempje gaan zoeken.

Toch een goed initiatief, maar de fysica wil niet mee deze keer.

dan moet ik toch dit weekend maar met betreffende bedrijf over hebben dit om de volgende rede
http://www.top-cool.nl/downloads/datasheets/Datasheet%20TCT-4%20PP-07A…
hier in zeggen ze met een vermogen van 300watt heb je een koelvermogen van 300watt dat wil zeggen een COP van 100%
dan zou ik dus geloven dat het wel rendabel is

als jullie gelijk hebben dan wordt het na de zomer maar voor 3000euro een airco systeem ingebouwd als de bovengenoemde gegevens kloppen dan snap je dat het bovenste wordt, althans een logischere keus

Dat is bij 0 graden temperatuur verschil.
Alleen heb je daar niets aan. Bij 30 graden verschil is het koelvermogen een stuk minder. Zie de laatste grafiek.

Ik weet niet hoe die COP factor berekend wordt, maar volgens hun opgave heeft een 20W Peltier een COP van 270%...
Dat houdt in dat bij 20W opname er 55W aan koude wordt opgewekt???

ik weet ook niet hoe ze het doen met die cop
ik denk dat bij de genoemde data sheet
ze na een tijd een tempertuurverschil krijgen van 50graden
de module zal dan 300watt aan vermogen overbrengen
dus koelvermogen
echter wordt er gezegt dat 90% naar de hitte gaat en 10% voor de koeling komt
dus dan zal de cop eerder 10% moeten zijn

vandaar dat ik zeg dat ik het niet weet hoe het precies werkt

edit:

@bert_mc
het zijn 5 TCT met elk 4 tecs dus totaal 20 tec's
weet niet of dat iets uit maakt maar het is dat je het wee

tevens
@ arco
hoe ze cop berekenen weet ik niet aar ga je de tec (zitten 4 op) op verschillende manieren aansluiten parrallel en/of serie
dan gaat cop gek genoeg omhoog

[Bericht gewijzigd door trucker0werner op (28%)]

Bij 50 graden verschil heeft hij geen koelvermorgen volgens de grafiek. Al het vermogen dat er in gaat zal er dan aan warmte uitkomen.

@arco, ja dat kan. Er wordt 55W aan warmte getransporteerd, en je hoeft daarvoor maar 20W aan energie aan te leveren.

Het is echter ZEER verdacht dat het rendement van de verschillende configuraties zo ver uit mekaar loopt. Als je van een serie-schakeling naar een parallel schakeling gaat, verandert normaliter wel het voltage waarop de boel werkt, maar niet de efficientie.

Slecht idee.

Je gaat je verwarmingsradiator gebruiken om te koelen. Die verwarmingsradiator zit over het algemeen in de middenconsole van de auto, binnen dus. Daar ga je dus een ENORME hoeveelheid condens krijgen die allemaal in je hoogpolig loopt.

Vergis je niet in de hoeveelheden. Mijn auto staat na een lange rit in de zomer behoorlijk te druppen. Tijdens het rijden drupt ie uiteraard ook maar dan merk je het niet.

De bak met je verwarming heeft geen voorziening om dit water af te voeren behalve door de kieren in je tapijtje.

Op 4 juni 2010 08:06:07 schreef rew:
@arco, ja dat kan. Er wordt 55W aan warmte getransporteerd, en je hoeft daarvoor maar 20W aan energie aan te leveren.

Het is echter ZEER verdacht dat het rendement van de verschillende configuraties zo ver uit mekaar loopt. Als je van een serie-schakeling naar een parallel schakeling gaat, verandert normaliter wel het voltage waarop de boel werkt, maar niet de efficientie.

Ze gaan uit van een vaste spanning in A&B van 15,6 volt en 24 volt bij C&D.
Door ze in serie of parallel veranderd dus het voltage over de peltier elementen en daar mee ook het opgenomen vermogen. Dit geven ze ook aan: 280 - 175 - 70 - 20 watt.
Hoe efficient een peltier werkt is afhankelijk van het vermogen dat je er in stopt maar ook van bv het temperatuur verschil tussen warm en koud.

Stel ik heb een BLDC motor. Die heeft als koperdraad drie strengen parallel. Nu neem ik die er uit, en gebruik hetzelfde draad, maar gebruik het niet parallel. De KV verandert nu: die wordt 3x lager. Ik krijg hetzelfde vermogen bij een 3x lagere stroom, bij een 3x hogere spanning, hetzelfde rendement en hetzelfde toerental.

Als je een specifieke toepassing hebt: "ik moet bij XX volt.... " dan kan het zijn dat serie of parallel echt beter is, maar een serieuze maat voor de efficientie van je component hoort niet te veranderen door hem in serie of parallel te zetten.

Het is dus verdacht: Ze hebben een foute meting bedacht, of ze begrijpen hun eigen spul niet.

In theorie is het toch zo dat je met 10W aan vermogen 100W aan warmte van 300K (koude kant) naar 330K (warme kant) kan transporteren? Dat wordt een rendement van 1000% genoemd in deze rekenmethoden. Als er nu nog 10W nodig is om electrische weerstand te transporteren, zakt het rendement naar ruwweg 500%. Maar die warmte moet ook afgevoerd worden. Zo kan je verder rekenen.

Die 1000% is het theoretisch maximaal haalbare. Dat zou je 100% rendement moeten noemen, maar dat is nu eenmaal niet zo.

Maar goed. Als je peltiers hebt die de helft van het electrish vermogen in warmte omzetten voordat ze het electrisch vermogen als warmte pomp kunnen inzetten, dan blijf je ongeacht of ze in serie of parallel staan toch gewoon 50% van het maximale theoretische rendement halen?

Zeer slecht iedee, je gaat er meer dan 3KW in stoppen (260A dynamo) voor zo'n 200W koelvermogen. Een grote afrader dus. Wil wel eens weten hoe ze daar aankomen.

Op 4 juni 2010 09:55:10 schreef rew:
Stel ik heb een BLDC motor. Die heeft als koperdraad drie strengen parallel. Nu neem ik die er uit, en gebruik hetzelfde draad, maar gebruik het niet parallel. De KV verandert nu: die wordt 3x lager. Ik krijg hetzelfde vermogen bij een 3x lagere stroom, bij een 3x hogere spanning, hetzelfde rendement en hetzelfde toerental.

Als je een specifieke toepassing hebt: "ik moet bij XX volt.... " dan kan het zijn dat serie of parallel echt beter is, maar een serieuze maat voor de efficientie van je component hoort niet te veranderen door hem in serie of parallel te zetten.

Serie of parallel maakt natuurlijk geen verschil voor de efficientie. Het peltier element kan niet zien of hij in serie staat of niet. Wat wel uitmaakt bij peltier elementen is het vermogen dat je er in stopt. Meer vermogen betekent meer koel capaciteit maar ook een lager rendement.
Indien je met een vaste voedings spanning werkt is het vermogen dat peltier element opneemt wel weer afhankelijk van serie of parallel schakelen.
En vergelijking van een BLDC motor met een peltier element gaat erg ingewikkeld worden dan moet je ook toerental en koppel mee nemen en dat gaan vergelijken met temperatuurverschil en koel capaciteit. Ik denk niet dat het er dan duidelijker op gaat worden.

Voor de topic starter is het genoeg om te weten dat de maximale koel capaciteit is opgegeven bij 0 graden verschil. Dat is dus een waarde waar je in de praktijk niets mee kan. Als je weet wat je beoogde temperatuurverschil is dan kun je uit de grafiek halen wat dan de maximale koel capaciteit is.

Het is dus verdacht: Ze hebben een foute meting bedacht, of ze begrijpen hun eigen spul niet.

In theorie is het toch zo dat je met 10W aan vermogen 100W aan warmte van 300K (koude kant) naar 330K (warme kant) kan transporteren? Dat wordt een rendement van 1000% genoemd in deze rekenmethoden. Als er nu nog 10W nodig is om electrische weerstand te transporteren, zakt het rendement naar ruwweg 500%. Maar die warmte moet ook afgevoerd worden. Zo kan je verder rekenen.

Die 1000% is het theoretisch maximaal haalbare. Dat zou je 100% rendement moeten noemen, maar dat is nu eenmaal niet zo.

Maar goed. Als je peltiers hebt die de helft van het electrish vermogen in warmte omzetten voordat ze het electrisch vermogen als warmte pomp kunnen inzetten, dan blijf je ongeacht of ze in serie of parallel staan toch gewoon 50% van het maximale theoretische rendement halen?

Waar haal je die 1000% en 50% vandaan?

zit meer in dat het een no go wordt

ik weet niet exact maar heb in mijn kop dat de radiateur warm wordt
en daarna gekoeld wordt door de airco
zo heeft de airco 2 keer zoveel warmte afvoer dan nodig is
voordeel is wel dat er veel vocht uit de lucht gehaalt kan worden
dus als bestaande airco 2kw koelvermogen geeft heb je in dit geval 1kw koelvermogen genoeg
echter het ontvochtigen van de lucht wat in nederland niet overbodig is doet het slechter tot niet

zit dus binnekort te kijken hoe duur alle onderdelen nieuw zijn
als ik dat weet dan heb ik een maat die het samen met mij wil doen

doet het wel vaker zulke zaken

bij andere personen heeft hij bij gelijke auto ook samen het gehele interieur meerderdere malen eruit gesloopt en terug gemonteerd
denk maar aan leren bekleding, alle ruiten elektrisch bedienbaar
bij de focus moet dan wel een kabelboom ingebouwd worden ervoor
dit omdat je met de afstandbediening dan ook de ramen kunt bedienen
met alleen voor elektrische wil dit niet lukken

De lucht van de airco KAN langs een verwarmingselement. Dan kan je in de winter je airco aanzetten, die ontvochtigd de lucht eerst door hem nog verder af te koelen, en vervolgens kan ie door het verwarmingsgedeelte op een voor jou comfortabele temperatuur gebracht worden. In de zomer zet je echter NIET ook de verwarming aan. Het is dus niet zo dat zowiezo de boel nog verwarmd wordt, waardoor de airco het dubbele vermogen nodig zou hebben.

Als je de PDF goed leest en goed weet te interpreteren, zul je concluderen dat het koelvermogen afhangt van het temperatuursverschil dat ontstaat.
Voorbeeld: gewenst temperatuurverschil 7 graden (vb 30 graden inkomend en 23 graden uit de radiator stromend) De extra verhoging van het water door de warme radiator is 5 graden (dit betekend water is radiator is 5 graden warmer dan de doorstromende buiten lucht). Overdracht verlies aan koude radiator bv 3 graden.
Temperatuursverschil is: 7+5+3 =15 Graden

Bij 15 graden kan deze koelmoter 200W wegkoelen en kost dan 200W aan elektrisch vermogen. (200/12=17A)!!!

Als je meer elektrische energie ter beschikking hebt kun je natuurlijk een sterkere koelmoter kiezen of meer units toepassen. Let wel dat de radiator aan de warme kant goed genoeg is om dit extra vermogen af te voeren. (Houdt wel nog rekening met enkele amperes voor pompjes.)

Afhankelijk van de applicatie is moet er een bepaalde unit gekozen worden.
Helaas is Peltier techniek een "optimum techniek" waarbij allerlei factoren belangrijk zijn op elkaar afgestemd moeten worden anders gaan ze elkaar tegenwerken.

Het hogere rendement (COP=Coefficient Of Performance)bij de verschillende schakelingen is te wijten aan de bijzondere karakteristiek van peltier elementen (deze is NIET lineair). Bij lagere spanning en stroom (=toegevoegd electrisch vermogen) daalt het koelvermogen minder als evenredig.
Let op; bij een hogere COP gaat zowel het koelvermogen als het temperatuursverschil achteruit. Zie ook de verschuiving in de grafiek.