Hallo,

Onlangs een Falcon FNWX 0800-600-R afzuigkap gemonteerd.
De afzuigkap zuigt prima maar kan voor stand-1 wat minder.
Weet iemand hoe je dit elektrisch kan realiseren?

Alvast bedank

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (1%)]

Je zal het schema moeten zoeken, dan kunnen we eens kijken. Het is wel mogelijk dat er instelpotmeters staan voor het toerental. Daar kan je eens aan draaien.

een diode in serie? maar weet niet of die dan nog opgang komt, zo kun je de helft van je sinus tegenhouden waardoor hij ongeveer de helft langzamer draait...

Stroom van de buren? ;) Sorry... kon het niet laten...

http://www.youtube.com/watch?v=P6Iam5YQHU4

Zo erg zal het toch niet zijn?
Maar wat is er eigenlijk zo erg aan een afzuigkap die het te goed doet?
Meestal is het dat ze vinden dat hij niet goed afzuigd.
Of komen je gehaktballen omhoog?

Die herrie, vinden de buren niets ;p

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (83%)]

Voor mij liever ook geen dampkap die het te goed doet, trekt rook van je openhaard naar binnen in de winter :)

Ik heb zelf een badkamerventilator in toerental teruggebracht door een condensator in serie met de 220 aansluiting op te nemen. Aannemend dat er in een afzuigkap hetzelfde type motor zit (condensatormotor) moet dat ook werken.

De juiste waarde voor een 68 watt motor bleek uiteindelijk 3,3 uF te zijn, maar je moet zelf een beetje experimenteren om het gewenste toerental te vinden. Gebruik een MKP condensator, werkspanning 400 volt of hoger.

Straalskater,

Ik dacht altijd dat je afzuigkap dan juist harder ging draaien?

Condensator is toch de inverse van een spoel (zit in je motor)? --> impedantie wordt verminderd.

[edit] Verwijderd wegens onvolmaaktheid :)

Op 14 juni 2010 10:22:33 schreef Staalstrater:

De juiste waarde voor een 68 watt motor bleek uiteindelijk 3,3 uF te zijn, maar je moet zelf een beetje experimenteren om het gewenste toerental te vinden. Gebruik een MKP condensator, werkspanning 400 volt of hoger.

Dat zei ik toen 3uF :) mooi dat het opgelost is.

Op 14 juni 2010 10:55:09 schreef plantrekker:

Bij 50 Hz is noch de capacitantie noch de inductantie 0.
Dus, zet je het in serie, dan stijgt de impedantie in beide gevallen.

Er is natuurlijk de kans dat er resonantie optreedt. In dat geval zakt de impedantie van de L (motor) + C serieschakeling, en staat over de motor een hogere spanning dan zonder de condensator.

Afgezien daarvan, heb ik ook goede ervaringen met serieschakelen van C's om 230V AC fan's wat te dimmen. Inderdaad wat experimenteren met de waarde, en uiteraard c's gebruiken die geschikt zijn voor directe netspanning. Een goed gevulde junkbox helpt! :)

Had ik idd moeten vermelden, maar ik dacht, ik hou het effe lekker simpel aangezien serieresonantie hier net niet de bedoeling is :)