Hallo allemaal,

Ik heb een schakeling gebouwd om een stappenmotor aan te sturen.
Dit werkt op 5V 30mA. de machine waar dit op aangesloten wordt heeft een voeding van 12V, 1Watt. Om de spanning om the zetten gebruik ik een Voltage regulator. Helaas kan deze voeding ook in een fout conditie naar de +65V, 50mA gaan. Nu wil ik graag mijn schakeling (ingang van de Vreg) beschermen tegen deze hoge spanning, hoe kan ik dat het beste doen.

Zelf heb ik zitten denken aan een zener diode an 15 Volt zodat alle spanning boven de 15 volt niet de Vreg kan bereiken.
Wat voor zener diode komt hier het beste voor in aanmerking en hoe groot en waar moet ik nu mijn weerstanden plaatsen.

Alvast bedankt

voltage suppressordiode gebruiken, die zijn beter bestand tegen repetitieve fouten.

Zo'n voltage suppressor diode ziet er interessant uit. Kan iemand mij hier iets meer uitleg over geven.
Ik neem aan dat in mijn geval de breakdown voltage iets boven de 12V moet liggen en dat ik deze diode parallel aan de ingang van de Vreg moet zetten.

als die dingen stuk gaan vormen ze een keiharde kortsluiting en helen zichzelf niet.

Een VDR mag iets meer vermogen wegdissiperen in een korte tijd.

Als die 65V langdurig is zou ik de schakeling daar ook naar maken. bij bovengenoemde schakelingen geld dit maar voor enkele tiende miliseconden of nog korter.

Gebruik dan idd een zener met een vette weerstand oid. Iig zo construeren dat het geen probleem is dat er 10jaar lang 65 volt op word gezet.

Werken Zener diodes ook bij zo'n lage stroomsterkte ??

In commerciele toepassingen vertrouwt men er vaak op dat de zener netjes in kortsluiting gaat als hij het niet overleeft, maar ik geef toe dat dat wat dubieus is. Als de voeding begrensd is op 50mA zou je op de eerste piek na niet meer dan 0,75W verstoken in je zener of TVS. Een 1,3W exemplaar of geschikte TVS zou mijnsinziens wel 10 jaar heel moeten blijven en een 5W exemplaar al helemaal. Een zener doet het bij 50mA prima.

Je kan ook een transistor het werk laten doen:
http://prosje.be/CO/Schemas/SuperZener.png
De zener zelf kan een klein model zijn.
T1 moet dan wel geschikt zijn voor het vermogen dat er maximaal weggestookt moet worden.

@SparkyGSX: in de openingspost is er sprake van een spanningsbron die 65V/50mA kan leveren. Als die enkele Ampères kan leveren is deze oplossing minder geschikt.

[Bericht gewijzigd door pros op (26%)]

Aangenomen dat de TS een 78xx regelaar gebruikt heeft, mag de ingang inzakken tot 8V voordat de regelaar in de problemen kan komen (nog wat verder, i.v.m. de lage stroom, maar we nemen even worst-case).

Dus van die 12V mag je 4V verliezen, bij 30mA, dus je kunt een weerstand van 133 ohm in serie opnemen. Deze zal, bij 12V, 120mW aan warmte produceren.

Wanneer er nu 65V op de ingang wordt gezet, en de schakeling die Pros voorstelt de ingang van de regelaar op 12V houdt, zal er 53V over de weerstand vallen. Er gaat dan bijna 400mA lopen, en de weerstand zal iets meer dan 21W warmte produceren. Als de weerstand die warmte kwijt kan, zou het onbeperkt heel moeten blijven, en hoef je de schakeling van Pros maar op 400mA te dimensioneren. De transistor stookt dan 4.8W op.

Je kunt natuurlijk ook de schakeling van Pros gebruiken met een tor die een forse stroom aan kan voor korte tijd, en een kleine zekering in serie opnemen. Misschien nog een weerstandje om de maximale stroom op een bekende waarde te beperken.

Als ik het verhaal van pros goed begrijp dan heb ik een >12V zener diode nodig (bijv 13 V zener MMSZ5243BT1G)en een tor die 65V * 50mA = 3.25 Watt aan kan (bijv SANYO 2SC6096-TD-E)

De optie die MaartenBakker schetst zo ik aan een Zener diode (1SMB5928BT3G) genoeg hebben. Moet er dan ook nog een weerstand in voedingslijn worden opgenomen?

Die transistor zal kortdurig een kortsluiting veroorzaken. Dus plaats je er het best (op je "hoofdlijn") een zekering na je spanningsbron die net iets meer max stroom aankan voor ie doorbrandt dan wat je schakeling in normale omstandigheden vraagt.

Als de transistor kortsluit, dan zal er een vrij hoge stroom heel kort vloeien, de zekering zal doorbranden en je schakeling is onderbroken.
Aangezien dit heel kort gebeurt, kan je gerust voor een simpele transistor gaan. Tegen dat ie is opgewarmd is je snelle(!) zekering al lang doorgebrand.

Alleszins, zo doe ik het toch om mijn ADC te beschermen voor een GIP-onderdeel.

Misschien zou je beter eerst kijken wat de oorzaak van die hoge piekspanning is? Als dit de spoelen van je motor is die ze veroorzaken, google dan eens op vrijloopdiode of freewheeldiode (ENG) ;)

Op 18 juni 2010 14:03:35 schreef cpri:
Moet er dan ook nog een weerstand in voedingslijn worden opgenomen?

Als je er zeker van bent, dat die voeding niet meer dan 50mA kan leveren, lijkt een serieweerstand me overbodig.

@Agro: waarom zou die transistor een kortsluiting veroorzaken? Die gaat stroom opnemen tot de spanning zodanig ingezakt is dat de zener geen basisspanning meer kan leveren.

Ik heb een oplossing gevonden in een heel andere hoek
Ik ga een max 5024 gebruiken
Dit is een Voltage regulator welke werkt to 65 Volt

Bedankt voor het meedenken allemaal

Dat lijkt me een heel slecht idee; niet alleen is het onverstandig om een 65V regelaar te gebruiken op een voeding van 65V. Die laatste 65V is namelijk het gemiddelde wat je meet; er kunnen gemakkelijk spikes op staan die nog wat hoger komen, en dan gaat je regelaar eraan.

Daarbij is 60V * 30mA toch weer 1.8W, en die regelaar kan maximaal 1.5W dissiperen. Met andere woorden, het is allemaal wat te kort door de bocht.

Je zou natuurlijk een schakelende voeding kunnen gebruiken die ruimschoots meer dan 65V aan zijn ingang mag hebben, maar dat zijn er niet veel, en daarbij is de layout van zo'n voeding ook niet triviaal.

Wat is er mis met een zekering (of polyswitch) en een zener met een transistor? In plaats van die transistor kun je trouwens ook een thyristor gebruiken. In dat geval kun je de zekering ook vervangen door een weerstand die de stroom beperkt, waardoor de beveiliging zichzelf reset zodra je de voeding uitschakelt en weer inschakelt.