Hallo.

Ik heb hier een raar probleem. Ik heb al een hele tijd 2 JB Systems speakers staan. Lijkt op het type: TSX 12 maar dan met 3 piezo tweeters.

Nu hoor ik steeds een krakende geluid als er een stevige bas is en wanneer het muziek op een luid niveau staat. Nu dacht ik dat het de rail was, die beweegde of een piezo die kapot was. Ik haalde de rail eraf en kraakte nog steeds, dus dat was het probleem niet. Maar toen ik de 3 piezo's eruit haalde was het gekraak weg. Dus gewoon eruit schroeven zonder af te koppelen. De piezo's werken gewoon goed. Als ik deze erin steek is het gekraak er weer. Ik begrijp er niets van. Heeft die iets met de luchtinlaat te maken, want deze heeft onderaan 2 luchtgaten. Of ben ik mis?

Wie kan me van dit irritant probleem afhelpen?

Alvast bedankt!

Zou er geen piezo kapot zijn? Of het wisselfilter?

Slechte solderingen in de kast?
En weet je zeker dat je woofer niet op de een of andere manier aanloopt?

Je versterker staat te clippen.

Een resonerende kast, slechte verbindingen te weinig bracing. Kortom cheap materiaal moet je de trillingen er bij nemen.

Mijn gok: je woofer loopt aan. De spreekspoel loopt dan tegen de poolkern aan. Blijkbaar gebeurt dat vooral als er meer tegendruk vanuit je kast is. Als je de tweeters eruit haalt is je kast lek een heeft de woofer geen tegenwerking van het "luchtkussen" in de kast meer. Als je voorzichtig bent kun je het schuren ook voelen als je de woofer een beetje naar binnen duwt met de hand.

Ik denk dat het precies omgedraaid is.

Bij een dichte kast wordt de woofer meer gedempt door het luchtkussen in de kast.
Open je de kast is het luchtkussen minder sterk aanwezig waardoor de kans ontstaat op tikken van de spreekspoel.
Dat zal overigens hier niet het geval zijn.
Eerder een slechte soldering, of gewoon een set rotte units met intern een wel/niet veberbinding afhankelijk van het trillen..

Hier staan toch wel dingen die ik niet goed versta.

Mijn versterker kan toch wel heel wat aan hoor. Heb er nog een andere set boksen aanhagen, die het gewoon goed doen.

Het is wel zo als er meer lucht in de kast komt, dat de bas minder hard is.
Wat bedoel je met slechte soldering? Is gewoon standaard, nog nooit iets aan gesoldeerd. piezo's zijn netjes gesoldeerd.

Piezo's werken gewoon goed.

Op 21 juni 2010 21:37:22 schreef jeffcoboy:
Wat bedoel je met slechte soldering? Is gewoon standaard, nog nooit iets aan gesoldeerd. piezo's zijn netjes gesoldeerd.

Toch wel.... in de fabriek.

Woofers defect; hun spoeltjes kleven door de (gedeeltelijk) gesmolten lak.
Dat kan je voelen als je de coni naar binnen duwt, als het schuurt heb je pech.

Wat bedoel je met slechte soldering? Is gewoon standaard, nog nooit iets aan gesoldeerd.

Toch wel.... in de fabriek.

Tja, de kaboutertjes doen het niet.

Het kraakende geluid komt precies uit de piezo's als ze erin steken, en niet uit de woofer, dus daar is niets mis mee denk ik.

EDIT: Als ik het handvaat uit de kast haal (dus er is een groot gat in) dan is het kraken bijna onhoorbaar, dus volgens mij heeft het met de trillingen te maken.

Is hier een oplossing voor?

[Bericht gewijzigd door jeffcoboy op (44%)]

ik heb dat probleem ook met mijn JB systems.

het probleem is de filter van bass en hoge tonen... namelijk het gebrek ervan.

zit gewoon een klein condensatortje tussen tweeter en de woofer. bij hele zware bass bij hoog volume, geraakt er teveel spanning door naar de tweeters waardoor die kraken. bij mij is het gewoon doordat we woofers 150watt zijn, en de tweeters niet

Op 22 juni 2010 18:17:09 schreef fcapri: doordat we woofers 150watt zijn, en de tweeters niet

Dat is wel heel kort door de bocht de tweeters hebben altijd minder vermogen dan de woofer.
in de speakers die ik heb gezien overigens.
Zelf heb ik een heel knap setje waar een 30 watt tweeter in zit en de woofer is 200 rms uiteraard

De tweeter neemt het vermogen dat hij nodig heeft, niet meer niet minder. Lage tonen nemen meer vermogen dan de hoge tonen, vandaar het verschil in vermogen tussen de speakers. Het condensatortje zal heel waarschijnlijk zijn voor DC spanning tegen te houden. Of als je versterker clipt, tweeters sneuvelen dan eerst.

Het is niet zo dat een woofer meer vermogen "neemt" dan een tweeter. In doorsnee muziek zit gewoon meer vermogen in de lage tonen dus de betreffende speaker moet ook meer vermogen aankunnen.
Hang er maar eens een scoop aan, dan zie je voornamelijk het laag.

en die hele zware bassen worden teveel voor de tweeter om tegen te houden en die begint te kraken