Hallo
Ik wil graag een spanningsverdubbelaar maken. De bedoel is dat er batterij van 9V een relais moet laten werken. De relais werkt van 12V/24V en de weerstand is 1k ohm.
De mijn oplossing is om een spanningsverdubbelaar te maken. Ik wil een LTC 1044 gebuiken. Niet omdat ik dat goed ken, gewoon omdat dat het beste is dat ik tegenkwam met het zoeken voor een spanningsverdubbelaar 
Op deze site:
http://www.stanford.edu/class/ee133/datasheets/LTC1044.pdf
op figuur 8 zie je de spanningsverdubbelaar ( de linkse )
Van 9V komt er dus 18V. Mar het probleem is dat ik niet weet welke stroom die LTC kan doorlaten?
Als ik 18V heb als uitgang en de weerstand is 1000ohm is de stroom die erdoor vloeit 18mA.
Zou deze IC zoveel doorlaten?
Mvg
Bollaert Jonathan
zou je aan de spanningsverdubbelaar van de site niet al genoeg hebben? Op basis van een 555 timer. Eigenlijk moet je dan even testen welke spanning het relais sowieso moet krijgen om goed te schakelen.
Op die site zie ik alleen de stroom die door PIN 1 en 7 mag vloeien ,, 20µA ,, maar die heb ik niet nodig.
En de relais schakelt al goed vanaf 15V. ( getest op school )
ow sorry ik begreep je vraag verkeerd. Ik zal eens kijken naar de 555 timer
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]
ik ga ervan uit dat je op pagina 7 kijkt onderaan? daar worden 1 en 7 helemaal niet gebruikt.
Maar als hij het met 15v al goed doet dan kun je het denk ik ook gewoon met een 555 doen.
Die kan die paar mA wel leveren, de spanning daalt wel iets, maar 15v blijft hij wel boven lijkt me
edit:
gebruik even de edit knop ipv 2 posts onder elkaar. Dan hou je de mod's tevreden en het forum overzichtelijk;-)
[Bericht gewijzigd door timberleek op (18%)]
ok mijn excuses 
Op de schakeling van op deze site staat er als ingangspanning 12V.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/138/voedingen/spanningsverd…
Maar mijn batterij is maar 9V..
Dat is geen probleem, daar is een 555 ook tevreden mee. Die dingen doen het geloof ik al vanaf 3v (pak me er niet op, ik weet het niet zeker)
[Bericht gewijzigd door timberleek op (45%)]
azo.. Lol ik heb bijna een half uur gezocht voor een andere spanningsregelaar omdat ik dacht dat die 9V te weinig is 
Maar gaat bij de 9V de uitgangsspanning niet teveel zakken.?
[Bericht gewijzigd door turbello op (21%)]
Dat had je heel eenvoudig op kunnen zoeken. In de datasheet van de 555 staat het feilloos aangegeven 
weer wat geleerd
Ja dankje 
Nochtans raar al die datasheets.. In school hebben we nooit een bekeken..
Wij hebben verscheidene logische poorten gezien ( AND,OR,... ) en het enigste wat we weten is VCC = 5V ..
Eigenlijk wel erg dat ik zo weinig hebben geleerd in school..
Progger
GMT+1
mag ik vragen waar en wat je dan studeert? bij ons is dat 1e/2e jaar wel aan bod gekomen.
(moesten bijvoorbeeld een versterker bouwen, kregen wel uitgelegd waar de datasheet konden vinden, maar de gedachte erachter kregen we pas datzelfde kwartaal
)
de uitgang is niet zo zeer afhankelijk van de bron (hij zal altijd 2x de bron geven) maar wel van de belasting. 15mA moet lukken.
[Bericht gewijzigd door Progger op (80%)]
Wel ja waar ik studeer...
Dinsdag is het proclamatie en mag ik mijn diploma A2, van elektriciteit/ elektronica halen.
Ik heb dit behaald in KA Oudenaarde ( Koninklijk Atheneum Oudenaarde ).
Juist voor ons eindwerk hebben we een datasheet van een witte led, transistor opgezocht. Dat is al.
Op 26 juni 2010 21:23:34 schreef turbello:
Eigenlijk wel erg dat ik zo weinig hebben geleerd in school..
Zeggen dat wel, ja...
[[off-topic]] Ik vrees dat we in Vlaanderen een ferm tandje bij gaan moeten steken om ons onderwijs op zijn traditioneel hoge peil te houden.
Het ligt niet alleen aan de lessen maar ook aan de leerkrachten.
ik heb nog een vraagje.. Op de schakeling van de NE 555 op deze site staat er een elco die naar de massa is gebracht..
Mag ik die draad gewoon in de grond ( aarde ) steken? Want het is een project voor buiten. En zonder netvoeding.
[Bericht gewijzigd door turbello op (65%)]
Over welk schema heb je het precies?
Er zal wel mee bedoeld zijn "de nul van de schakeling" wat veelal overeenkomt met de min van de voeding, tenminste als er maar 1 voedingsspanning is.
Echte aarding is niet relevant bij batterijvoeding, maar enkel als er energie komt "van buitenaf", bv. via het net, of vanuit een antenne. Voorzover ik begrijp is dat hier niet het geval.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (34%)]
in principe zou het kunnen. Alleen moet je dan wel alle verbindingen met de 0 aan diezelfde aarde hangen.
In de praktijk is het onhandig. Als de grond droog wordt oid dan krijg je slecht contact. Dan werkt het ineens niet goed meer.
ok dankje
nu heb ik nog een probleem.. ik wil met deze schakeling ook nog iets anders verbinden..
ik wil een soort goedkope sensor maken. Ik denk dat een laser en fotodiode het goedkoopste is? (zeg me als ik fout ben). Het is voor een persoon ofzo te detecteren.
En wanneer de persoon de de straal tussen de laser en de fotodiode onderbreekt moet de relais werken. Dus moet heel de schakeling van NE 555 werken.
Hoe doe ik dit?
Op 26 juni 2010 22:25:49 schreef Progger:
C2, C3 en C5, die komen gewoon aan de min van je batterij.
En C1 ook, en dat was toch maar de vraag?
Jonathan, laat u niet zot maken, er is echt geen reden om koperstaven in de grond te gaan kloppen! C1 droogweg aan de massa van het schema - dat is dus de min van de batterij - en dat hoort te werken. Het is wat ongelukkig verwarrend getekend, jawel.
Progger
GMT+1
van mij mag je de min van je batterij aan een aardpen vastleggen, maar uitmaken zal het niet, ik neem aan dat je relais als scheiding wordt gebruikt, dus je zit niet aan een net vast oid.
nu snap ik het. beide moeten idd aan de min.
Ik heb ooit zo'n kit gehad die een blokgolf opwekte met een 555. die werd via IR verzonden, en aan de andere kant was een filter dat op die frequentie was afgesteld. zo kon je buitenlicht uitsluiten, werkte tot ±5 meter ofzo.
weet niet of dat ook met een laser werkt, heb die alleen met een LDR kunnen meten. die zijn weer niet zo snel dacht ik.
Ok alle condensatoren aan de - van de batterij 
( hebben jullie mijn vraag hierboven gelezen? Want ik stelde de vraag terwijl jullie op mijn andere vraag aan het antwoorden waren ).
Op 26 juni 2010 22:32:57 schreef turbello:
En wanneer de persoon de de straal tussen de laser en de fotodiode onderbreekt moet de relais werken.
Ge hebt nu al goed bijgeleerd in "zoeken op het internet" ; nu zult ge ook wel iets vinden onder "lichtsluis", denk ik. Zelfs op deze eigenste prima site! Hoogstens nog wat knutselen om het een aan het ander te koppelen.
[quote Zelfs op deze eigenste prima site!.[/quote]Op deze site op schakelingen vind ik geen lichtsluis? Of heeft dat soms ook een andere naam?
sorry laat maar. Heb hem al gevonden.
( Ik keek bij de 's'.
Ik wist niet dat er 'eenvoudig' voorstond )
[Bericht gewijzigd door turbello op (16%)]
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/16/modelbouw/eenvoudige-lic…
Had je deze gevonden? Die is wel bedoeld voor een sas van enkele cm breed, zoals in modelspoorbanen; of ook jouw toepassing ermee werkt is me niet duidelijk. Grotere afstanden kunnen overbrugd worden door de lichtstraal te moduleren met een of andere frekwentie, en dan aan de andere kant te checken of die bepaalde frkwentie ook aankomt. Daarmee sluit je storing uit zoals bv. door daglicht.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (71%)]
Het grappige is dat, als je ook al de lichtsluis gaat maken, je net zo goed een 9V relais kunt kopen. Dan ben je van dat hele spanningsverdubbelingsverhaal af. Een relais is net zo duur / goedkoop als de verdubbelaar.