Hallo

ik vraag me af of iemand een schema heeft om led`s te scakelen

het zit zo als ik mijn contact aan heb staan en ik rij gewoon moet de ene led aan staan.
als ik mijn licht aan zet dan moet de led die aan staat uit gaan en een andere led aan gaan
dit geschakeld door middel van transistor`s
voedings bron 12-14 v
ene led 10x 3.2v 25ma (parallel ieder voorzien van eigen weerstand)
andere 10x 2.0v 25ma (parallel ieder voorzien van eigen weerstand)

alvast bedankt

Heeft niemand een idee of een schematje hoe ik dit moet doen.

het zelfde dus als een relais die in rust stand het ene(1) contactje verbind en met een spanning het ene(1)los laat en contactje 2 verbind
alleen dan met behulp van transistor schakeling
wil geen bewegende onderdelen

NPN en PNP transistor gebruiken.

kan je het laten zie in vorm van een schematje
ben noob in het ontwerpen maar het na maken lukt me wel

alvast bedankt

hier alvast 2 mogelijkheden:
met 2 torren
met een opamp
kan ook met fets
en met logica
etc
etc
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/Naamloos5-3.png

edit
o wacht ik zie nu pas dat het 10 leds per keer zijn. Dan wordt een opamp/comparator niet echt praktisch (tenzij je een power opamp gebruikt natuurlijk)

edit2
de transistor rechts moet andersom ('pijl kant' moet boven. 'dubbele streep' onder)
ik had het omgedraaid, maar een ctrl-Z gooide roet in het eten;-)

edit3: (hopelijk de laatste)
het is handig als je bij dit soort schakelingen even voor jezelf uitspit hoe het nou precies werkt en wat de functie van elk onderdeel is. dan leer je er ook wat van. En je hebt een basis om van te werken mocht het onverhoopt niet werken

[Bericht gewijzigd door timberleek op (21%)]

he bedankt
heb het programaatje Yenka kan je zelf wat in elkaar knutselen en kijken of het werkt voor dat je de boel sloopt http://www.yenka.com/en/Yenka_PCBs/attachments/YT-4NOR-500.jpg
ga ff proberen

kan slotje op voor elkaar bedankt.

Misschien is het handig voor de mensen die dit topic ooit eens een keer via de zoekfunctie vinden en met dezelfde vraag zitten om te vertellen wat de uiteindelijke oplossing is.