Gister startte mijn vrouw onze magnetron, een Sharp R-8R50 van 22 jaar oud, en toen vloog de aardlekschakelaar eruit.
Sindsdien werkt de startknop niet meer.
Als ik de tijd intoets en daarna op de startknop druk hoor ik een klik, daarna gaat de tijd teruglopen maar de plaat gaat niet draaien.
Kan ik hieraan zelf nog iets controleren of is het gewoon afgelopen met deze magnetron?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
Bekend probleem met de printplaat. Indien u een beetje handig bent met solderen enz is deze te redden. De Elco's gaan zuur lekken en vreten de sporen door. oude verwijderen goed reinigen en dan nieuwe er op. zijn dijken van magnetrons, zo goed zijn ze er niet meer
Bedankt voor je reactie.
Dan ga ik hem maar even uitbouwen en open maken.
Hopelijk is hij nog te redden want het is een hele goede magnetron.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die eerdere magnetrons hadden ook weleens de toetsfolie stuk ,maar gezien je nog een klik hoort is er wel reactie op de toetsen . ik denk dat er een probleem is met de aansturing van de trafo , die klik is van het relais wat de trafo aanzet en dus niks doet . kijk ook eens naar de zekeringen achterin en op de frontprint .
dat de aardlek eruit ging doet vermoeden dat er meer aan de hand is in de richting van de magnetronbuis zelf .
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dacht ik ook. Trafo, buis, etc. Niks mis met de startknop of met de elco's (of die zijn wel slecht maar niet d veroorzaker).
Nu wordt het een ander verhaal.
Ik heb de magnetron er al uitgehaald maar nog niet losgemaakt.
Een Elco herkennen die bol staat en vervangen lukt nog wel maar voor de rest ben ik een leek op electronisch gebied.
Hoe kan ik zien of een trafo kapot is, ik heb geen doormeetapparatuur.
Of is dit niet te doen voor een leek?
noone
483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
let ook op de dioden die op de hoogspanning zitten , let wel daar kan zelfs met de stekker uit nog spanning opstaan . de buis werkt op 2kv en heeft een grote condensator die nog spanningsvoerend kan zijn .
ook kun je aan de binnenkant van de magnetron het micca plaatje eruit halen waar de magnetronstraling uitkomt , als er in het metalen dopje met het gat in het midden extra gaten zijn gebrand dan is reparatie niet interesant meer en is de buis stuk , kan komen door een ijzeren pan in de magnetron die gaat knetteren .
@ Testman:
de zekeringen zijn nog in orde.
Het micraplaatje heb ik verwijderd en dan kijk ik in een koker wat meteen de hoek omgaat.
De binnenkant van die koker ziet er gaaf uit maar verderop kan ik niet meer kijken.
@Noone:
hier staan enkele foto's van de zijkant en de trafo:
http://www.xs4all.nl/~pdk/Magnetron/Travo links.jpg
http://www.xs4all.nl/~pdk/Magnetron/Travo rechts.jpg
http://www.xs4all.nl/~pdk/Magnetron/Zijkant.jpg
@smd:
ik zal eens aan iemand vragen, die een multimeter heeft, of hij weet hoe je een protectie diode en een condensator doormeet.
Een maat van mij heeft een multimeter, een condensator doormeten is lastig zei hij maar een diode was geen probleem.
Alleen, waar zit die protectie-diode?
Ik kan nergens een service manual vinden van de Sharp R-8R50.
Over de rode en witte draad van de condensator, en van de witte draad naar de behuizing.
Weet wel wat je doet als je hier mee bezig gaat, een opflikker van een geladen condensator vergeet je niet zo gauw!!
Is fors pijnlijker (misschien zelfs wel dodelijk) dan welke spanning in een beeldbuis tv dan ook!