alles werkt, ook het vaantje.

Heb nu een vraag, ik wil meerdere dingen met de uart verbinden. Ik zal de situatie schetsen:

Ik heb een hoofdpicje, daaraan zit een gps ( uart gps->pic). Maar er moet ook een kompasmodule aan (uart pic->kompas en kompas->pic) en er komt ook nog een tweede kleiner picje aan die de communicatie met de wal onderhoud. Ook deze moet contact houden met de hoofdpic (pic1->pic2 en pic2->pic1)

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik dacht zelf aan een ttl schakelaar en dan alles één voor één op één hardware tx en rx pootje zetten. En dan de kompas 2x per seconde en de gps 1x per seconde. En als het communicatiepicje wat te melden heeft kan hij een ander pootje hoog maken om dat aan te geven.

[Bericht gewijzigd door pientertje op (19%)]

bovenstaande vraag is nog niet opgelost.

Heb nog een ander punt, servo's moet je aansturen met een 50hz signaal. Ik weet alleen nog niet goed hoe ik dit aan moet sturen. Eerst heb ik software geprobeerd, maar daarmee is de frequentie niet hoog genoeg -> alle kracht weg. Hardware pwm kan wel, maar dan is de resolutie weer te laag. Volle bereik in maar 12 stappen. Ik heb nu dit schema:
http://www.epanorama.net/circuits/servocontrol.jpg
Dit zet spanningen van 0-10 volt om in servo signaal. Ik heb de 47k en 100k weerstand vervangen voor een 100k potmeter. Een analoge spanning wek ik dan op met de wpm en een low pass. Dit werkt op zich wel goed, behalve dat het schema niet echt lineair is. De ene kant heb ik vol bereik, de andere kant op haal ik maar de helft. Ligt dit aan het schema of moet ik het schema op een andere manier aanpassen om hem met een 0-5v stuurspanning te laten werken.

je kunt even op rcgroups in deze twee threads kijken:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1246831
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1143569

Dan moet je de software zien te vinden. Beide doen hardware PWM met ongeveer 7 bits aan nauwkeurigheid. Ik zelf ga volgens mij bijna 14 bits aan nauwkeurigheid halen, maar moet de software nog schrijven en testen. :-) (Vaporware noemen ze dat)

Oh. ik zie ineens dat je waarschijnlijk PICs gebruikt. Of je dan dezelfde truuk kunt toepassen als op de atmel is nog maar de vraag. Zul je zelf ook nog wat moeten doen. :-)

heb het nog niet allemaal doorgespit, maar gebruiken ze de hardware pwm? Of gebruiken ze een slim truukje om de resolutie te vergroten? Interrupts is geen optie omdat ik meer dan 50% van de tijd met seriële communicatie bezig ben die onmiddellijk verwerkt moet worden.

edit: uarts schakelen met 4066 werkt!!! :):)

[Bericht gewijzigd door pientertje op (27%)]

is dit bruikbaar?
http://www.selectronic.fr/includes_selectronic/pdf/Ferrettronics/FT639…
@rew: is 14 bits voor een hobbieservo nog zinvol?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (22%)]

Mwuah, nog een uart erbij, liever niet. En dan ook nog op een andere baudrate dan m'n kompas en gps. Dit is nog wel zelf te implementeren in een 2e picje. Ik denk dat dat het handigste is.

Op 19 juni 2010 23:19:03 schreef GJ_:
@rew: is 14 bits voor een hobbieservo nog zinvol?

Het gaat niet een servo in, maar een ESC. Verder schijnen die aan de ingang een 7-bits sample van de pulsbreedte te nemen.

Dus je hebt gelijk: Ik werk nauwkeuriger dan noodzakelijk. Als ik met precies 7 bits zou werken, en die ESC ook, dan zorgt de jitter erwaarschijnlijk voor dat er maar 6 a 6.5 bits bij de ESC aankomen. Dat heeft dan weer gevolgen voor de stabiliteit.

Als ik met 14 bits kan sturen, en de ESC sampled 7 bits, dan weet ik vrij zeker dat die 7 bits ook werkelijk aankomen.

maar hoe kan ik dat schema het beste aanpassen zodat hij werkt met een stuurspanning van 0-5V in plaats van 0-10V?

Pientertje, Dat gedoe met een 555 om een servo signaal te maken zou ik afraden. Het is veel minder nauwkeurig en zo dan een digitale manier om het te maken.

Als je denkt dat je processor al vol is, kan je denk ik het beste een tweede processor nemen en de taken opsplitsen.

heb ergens een i2c servo controller gevonden met een picje. Dus het servo deel komt nu wel goed.

Ben nu een picje aan het proggen die als buffer moet fungeren tussen de kant en de hoofdprocessor. De hoofdprocessor kan dan weer data vragen bij de buffer op het moment dat hij daar zelf tijd voor heeft.

unsigned char datain;
char error;
char receive[10];
unsigned short servo1, servo2;
unsigned char received = 0;

void interrupt()
{
     datain = 0;
     do
       datain = Soft_UART_Read(&error);
     while (error);
     delay_ms(10);
     if (datain == 1)
     {

Soft_UART_Write(servo1);
     }
     if (datain == 2)
     {
     Soft_UART_Write(servo2);
     }
     INTCON.GIE = 1;
     INTCON.INTF = 0;
}

void main() {

TRISA = 0;
     TRISB = 0b00000011;
     servo1 = 128;
     servo2 = 128;
     Soft_UART_Init(&PORTB, 0, 3, 9600, 0);
     UART1_Init(9600);
     INTCON.INTE = 1;
     INTCON.GIE = 1;
     delay_ms(200);

while(1)
     {
       PORTA.F1 = 1;
       delay_ms(100);
       PORTA.F1 = 0;
       if (UART1_Data_Ready() == 1)
             {

do
                {
                UART1_Read_Text(receive,'.', 10);
                received = 1;
                }
                while(received == 0);
                received = 0;
                if (receive[0]==1 && receive[2] == 2)
                {
                 servo1 = receive[1];
                 servo2 = receive[3];
                }

}

}

}

Hoe werkt het. In het begin staan de twee servo waardes op 128. Als de pic een interrupt krijgt dan stuurt hij over de software uart de gevraagde waarde. Dit deel werkt prima.

Maar nu moet hij via de hardware uart verse data krijgen. Ik heb in de hoofdroutine een knipperledje gezet. Dit gaat knipperen maar nadat de eerste interrupt heeft plaatsgevonden stop hij. Er wordt daarna niet meer teruggesprongen naar het hoofdprogramma.

Het vreemde is dat hij wel vrolijk doorgaat met het versturen van data over de software uart. Dat deel blijft gewoon werken.
De data die op de hardware uart binnen komt ziet er als volgt uit "001 xxx 002 xxx ." .

alles werkt. Als mensen nog belangstelling hebben naar de oplossing dan hoor ik het wel.

Ik heb nou een soort van veredelde afstandsbediening werkend. De boot kant weet waar hij is, welke koers hij gaat en waar de wind vandaan komt, maar hij doet hier nog niets mee. Hij stuurt het niets eens naar de kant. Dat moet nog komen. Ga op vakantie en ga kijken of ik er eens mee kan gaan varen.

Plaatjes:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p1160157.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p1160159.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p1160160.jpg

varen is niet gelukt boot lekte nog. Servo controller heb ik uiteindelijk maar zelf gemaakt, werk best aardig. Ben nu bezig met een PID regeling te implementeren om de roeruitslag te regelen, maar eerst moet dat ding eens varen. Ben daarom nu bezig de laatste hand te leggen aan de afdichtingen.

Ik vind dit ondertussen een ontzettend leuk (en groot!) project worden, dus daarom heb ik besloten er mijn profielwerkstuk van te maken. Dit topic zou dus wel een move naar schoolvragen mogen.

Het was zeker niet de bedoeling jullie te misbruiken, en dat jullie dan wel even alle vragen over mijn profielwerkstuk zouden beantwoorden. Ik heb nu pas besloten dat ik dit ging doen, en ik krijg dus nu ook hulp van natuur en wiskunde leraren. Maar ik vrees dat ik voor alle vragen over elektronica en software nog steeds naar jullie toe moet.

Ik moet alleen nu op zoek naar sponsoring, want ik wil eigenlijk een tilt compensated kompasje hebben (a $150), en echte windsensoren ipv een hergebruikt vaantje. Ook moet de boot wat groter in de definitieve versie, want dit ding zal het IJsselmeer nog geen uur overleven bij wat wind. Weet iemand wie ik moet schrijven voor sponsoring?

Misschien kun je iets bereiken bij leveranciers van scheepselektronica. In IJmuiden en Amsterdam vind je er wel (Litton, Radio Holland en zulke).
Je kunt dan bijvoorbeeld een blog bijhouden waarin mensen kunnen lezen hoe je boot, met alle spullen daarin, zich houdt. Dat vinden ze wel leuk en het zou ze bijna niets kosten verder.

sponsormail:

Ik ben WIllem en ik doe een N&T profiel met wiskunde D en biologie. Ik ben geïnteresseerd in techniek en elektronica, na mijn school wil ik Electrical Engineering gaan doen in Delf. Nu wordt het tijd voor een profielwerkstuk. Ik ben daarom een robot-zeilboot aan het bouwen. De bedoeling is dat deze modelboot een bepaalde route kan volgen, bovendien moet hij onderweg steeds een zo ideaal mogelijke zeilstand voeren.

Een eerste protype is bijna en ik heb daar veel ervaring mee opgedaan, maar ik loop nu ook tegen een aantal problemen aan. Deze problemen zitten vooral in de hardware, de software kom ik zelf (met hulp van leraren en professineel advies) wel uit. Allereerst de sensoren, de wind wordt nu gemeten met een vaantje maar dat is heel zwaar (en vooral bovenin de mast!) . Ook moet de kompaskoers gemeten worden, dit gebeurt nu met een gewoon elektronisch kompas, maar die is onder helling niet te gebruiken, en een cardanische ophanging bouwen die in een modelboot past is haast niet te doen. Ook de controller is te langzaam, om golven en andere invloeden goed te kunnen corrigeren moet ik een hoge bemonsteringssnelheid hebben, dat is nu gewoon niet te doen. En zelfs als ik dat allemaal heb opgelost is de boot te klein geworden, zeker ook omdat een boot van slechts een halve meter alle kanten opgaat bij een beetje golfslag.

Nu zijn alle problemen op te lossen, zoals bijvoorbeeld met industriële sensoren (tilt compensated compas etc.) die al de bovengenoemde gebreken niet hebben, een subminiatuurcomputer met een behoorlijke processor. En een grotere boot, maar dit zal allemaal bij elkaar zo rond de 1000 euro kosten. Mijn school kan dat niet financieren, en helaas kan ik dat zelf ook niet betalen. Dus daarom ben ik op zoek naar sponsoring, en mijn vraag aan jullie is: Doen jullie aan sponsoring voor zulke projecten? Natuurlijk levert het voor de sponseraar ook wat op, namelijk:
Ik meedoen met de westrijd voor profielwerkstukken (http://profielmeesterstuk.slo.nl/), en met een wedstrijd voor modelrobots: de microtransat (http://www.microtransat.org/). Deze beide evenementen hebben in het verleden de nodige publiciteit opgeleverd.

Met vriendelijke groet,

Willem

Willem, heb ook lang gezocht naar een windvaan voor RC model boten en heb niets kunnen vinden, daarom zelf gebouwd voorbeeld staat op posting 27/4, als je ooid een betere vind, ben geintreseerd.
Een eenvoudige goedkope romp bouwen van redelijke afmeting hoeft niet veel geld te kosten, gewoon een knikspant zoals star klasse
1.5 à 2 m ,max dat je kunt vervoeren kun je bouwen van lowan triplex van de bouwmarkt

heel erg bedankt.

Ik ben nog aan het denken wat ik ga doen wat betreft die vaan, vooral omdat het klein moet. Heb dus die vaan met 4 ldretjes, maar die is wel vrij log. Ik begin steeds meer naar de oplossing met een magneetje en een magneetveld-draai-detectie ic van een paar pagina's terug.

Op 19 juni 2010 23:03:14 schreef pientertje:
heb het nog niet allemaal doorgespit, maar gebruiken ze de hardware pwm? Of gebruiken ze een slim truukje om de resolutie te vergroten? Interrupts is geen optie omdat ik meer dan 50% van de tijd met seriële communicatie bezig ben die onmiddellijk verwerkt moet worden.

edit: uarts schakelen met 4066 werkt!!! :):)

Wat is er mis met een 2de microcontroller om je servo's aan te sturen ?

Ik vind dat je wat makkelijk grotere en duurdere onderdelen wilt gaan kopen. Daar ben ik het niet mee eens. Anderzijds, vind ik het een leuk project. Als ik zou sponsoren is een eis dat je het volgende traject kunt
zeilen (oplevering september/oktober 2011):

http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&msa=0&ll=52.02…

alle problemen met software en meerdere controllers is opgelost. Ik heb een mbed ontwikkelbordje genomen. 3 hardware uarts, pwm met genoeg resolutie.

@rew is een rondje nieuwe meer ook goed, dat is wat dichter bij :P

Voor een profielwerkstuk heb ik die duurdere sensoren niet nodig, ik ga de oceaan immers niet over. Dus een simpel vaantje is prima. Maar om voor sponsoring in aanmerking te komen moet er publiciteit zijn. De enige mogelijke publiciteit die mijn project kan halen is meedoen aan de microtransat. Daar is een wat heftiger boot voor nodig.

Ik heb met iemand gepraat die ervaring heeft met oceaanzeilen, en die zei dat het grootste probleem waarschijnlijk is dat in het golfdal geen eind staat. En hoe kleiner het bootje hoe meer last je daarvan hebt.

Heb net de laatste hand aan de boot gelegd. Heb de verstaging verbeterd en hij zou nu waterdicht moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door pientertje op (14%)]

Attitude Heading Reference System

Link gevonden, weet nog niet wat het kost

http://www.xsens.com/en/general/mti-g

3 assen + gps

Ga morgen e-mail sturen voor prijs?

ziet er gaaf uit, is vast niet goedkoop...

btw wat is je mail? Heb een paar vraagjes over de bouw van een wat grotere boot die buiten de beschouwing van dit forum vallen.

toemaar! Zo bijzonder is dat ding toch ook niet?

Als je ziet wat je daar allemaal mee kunt doen, zal waarschijnlijk veel geld in geinvesteerd zijn.

Als je meer wild weten over een nieuwe romp ben actief op dit forum

http://www.modelbouwforum.nl/forums/scheepsmodelbouw/

@ Rew bedankt voor de link, mijn link was wel bijna duurste op de markt :).