Radio valt bij stationair draaiende motor uit

hallo mede forum gebruikers

Ik heb een beetje een vreemd probleem.
Als ik auto rijd dan kan ik het volume van de radio ver open gooien ( ongeveer op stand 25 ) in combinatie met bassbox en 1 kanaalsversterker hiervoor.
Sta ik nu ergens stil en de auto draait stationair en ik laat hem op hetzelfde volume staan valt de radio uit en gaat gelijk weer aan. ( dit doet hij niet als ik het volume terug zet naar stand 23 a 24 ) Zou het kunnen omdat ik geen condensator heb tussen de stroomvoorziening en de versterker dat hij dan te veel stroom weg trekt waardoor de radio weg valt??

hier de dingen die ik in de auto heb ingebouwd

Radio: Clarion 54W x 4 MosFet
Boxen voor: Canton 2 weg systeem
boxen achter: Clarion Reference series
Subwoofer: Hifonics 500 watt RMS
Versterker: Crunch 1100 watt

groeten

Het zou best kunnen dat door het grote energieverbruik(als die gegeven RMS waarden kloppen), je spanning wat inzakt, hierdoor zal je radio uit kunnen vallen. Je kan best eens even je spanning meten als je stationair draait. Dan het liefst meten bij je accu, bij je radio en bij je versterker.

anders de stationair wat hoger afstellen zodat de dynamo stroom blijft leveren , die levert niks onder de ~1000rpm en het verbruik met die configuratie is bahoorlijk , test het maar eens met achterruitverwarming aan en koplampen aan , dan zal het op volume 23 en 24 ook al fout kunnen gaan met onderspanning .

Normaal moet er genoeg stroom geleverd worden ook stationair.

Hoe oud is de auto?
Anders eens kijken naar nieuwe alternator en of batterij want deze zouden wel eens versleten kunnen zijn...
Heb dit ook voorgehad. mijn radio bleef wel aan maar subwoofer viel soms weg en stationair toerental ging mee op de bas alsook men lichten :)

zo'n bass trekt kortstondig >70amp weg dat zie je met 12v voeding in andere afhankelijke afnemers . maar als je bij een gewone auto de achterruitverwarming aanzet als de motor stationair loopt zie je ook het toerental dippen . die verwarming trekt ook een 25amp weg aan het boordnet .

let ook op of de accu niet al moeite heeft met starten , dat is hiermee ook merkbaar . als er ruimte is kun je er ook beter een zwaardere accu plaatsen .

Meestal komt dit door een slecht contact van de massakabel of iets te dunne bekabeling. De versterker krijgt iets te weinig spanning en schakelt dan in protectie (uit).
Check je spanning op de versterker ook eens, als je met stand 23-24 speelt. Dat moet >12V zijn. Meet dan ook de accuspanning.
Rob.

je hebt de massa toch wel met dito draaddikte gemaakt als de plus , en er niet een zelftapper ingezet midden op de bodemplaat van de auto ? een goed ringoog erop zetten met een m8 bout erdoor en de verf van het chassis schuren op de plek van het ringoog .

is de draaddikte wel goed voor het vermogen , je hebt er geen 10mm2 ingelegd ? want dat is erg weinig in dit geval .

Klopt allemaal!
Wat die condensator betreft: die gaat hier niet helpen. De bedoeling van zo'n condensator is dat hij de pieken opvangt, maar hij kan dat niet zo lang doen - zeker geen ettelijke seconden of zelfs minuten achter elkaar.
Daarom helpt een condensator voor dit probleem niet.

Meten is weten in dit geval...
Rob.

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op (80%)]

De auto start nog steeds goed en de stroomkabels naar de versterker zij even dik, hij zit ook met een ringoog vast aan het frame van de auto, dit gedeelte is ook opgeschuurd.
Kan het ook zijn dat de dynamo niet genoeg spanning levert aan de accu??

grtz Marc

het is een stationair probleem , de kabels en accu icm de afgenomen stroom is zo hoog dat de amp even in onderspanning protectie springt . dit is niet met rijden omdat de boordspanning dan rond de 14v is en geeft nog zat spanning op de versterker , maar stationair is het boordnet maar de accu spanning en die is ongeveer 12,8 volt . dus of de bass lager zetten op volume 25 of de dynamo en accu eens laten reviseren/vervangen . wat heb je voor een auto ? motorinhoud en brandstof ? is het een auto met 1,4ltr motor zit er maar een 45ah accu in die niet is berekend op een enorme geluidsinstallatie . heb je de ruimte voor een grotere accu op de huidige accuplek dan zet er een zwaarder model in .

Ik dacht zelf ook al aan de accu de auto is een 1.3 MPI. maar de accu is al bijna 7 jaar oud, heb ik kunnen nazoeken op een bon. denk dat ik gewoon een zwaardere accu ga plaatsen. heb namelijk de plaats voor een grotere.
Ik zal tevens een condensator gaan plaatsen om de pieken op te vangen. Ik laat het nog weten indien dit alles geholpen heeft