Hallo,

ik heb mij net een frigotje gekocht voor in mn camper, de frigo is op 230 volt en werkt perfect op de netstroom.
Het gaat om dit frigotje;

http://www.ikbenmooi.be/frigo/1.jpg

http://www.ikbenmooi.be/frigo/2.jpg

http://www.ikbenmooi.be/frigo/3.jpg

Nu wou ik hem aansluiten in mn bus op 12v dmv een transfo (12 > 230, 300W en 600w max), eerst voor de transfo gezekerd met 8amp zekering, maar die sprong direct. Vervolgens met 16amp zekering, de zekering werd gloeiend, vervolgens viel de transfo uit (piept en rood lampje brandt,en laat geen stroom meer door), de zekering koelt af ondertussen, en dit proces begint opnieuw..
Dan met 25amp zekering, en nu piept de transfo en brand het rode lichtje..

Hier iemand enig idee wat er mis is?
Denk iets van de frigo die een aanloopstroom trekt die te hoog is, en de transfo die in veiligheid gaat?

Iemand die mij kan uitleggen hoe dit op te lossen?

Of hoe het 12v systeem ineen zit op een 12v frigo, om dit evt om te bouwen?

Bedankt!

Is het een koelkastje (houd het even Nederlands :) ) met een compressortje of met een verwarmingsspiraal (bestaat dat nog?)?

Wat dat rode lampje betekent, weet ik niet. Het kan 'overload' of 'low batt' zijn als ik je verhaal zo lees. Gezien de zekeringen die gaan zou je 'overload' verwachten.

Ik neem aan dat het een compressor-apparaat is. Het lijkt erop dat dat ding een enorme aanloopstroom trekt en dat je omvormer dat niet levert. Het zou kunnen doordat deze niet zwaar genoeg is, de kabels te dun zijn, de aansluiting teveel weerstand hebben of de accu een dergelijk piek vermogen gewoon niet ophoest. Verder zou het nog kunnen dat je omvormer een blokgolf levert en de koelkast iets met een condensator doet om aan te lopen. Dat werkt op een sinus, maar op een blokgolf kan dat wel eens wat minder goed functioneren.

De oplossing is natuurlijk afhankelijk van het probleem. Een 1kVA sinusomvormer met bijbehorende kabels en accu kopen lost het probleem hoogstwaarschijnlijk wel op, maar is denk ik toch niet helemaal wat je in gedachten hebt :)

Het is een compressorkoelkast, en die werkt op een motor, dus wss zal deze een te hoge aanloopstroom trekken voor mn transfo alhoewel hij 600 watt piek kan leveren, wat mij genoeg leek.

Het idd de bedoeling alles betaalbaar te houden, dus ik zou het graag doen werken met het grief ik nu heb. Anders kijk ik uit naar een 12v koelkast.

Op 6 november 2010 22:22:20 schreef EricP:
of met een verwarmingsspiraal (bestaat dat nog?)?

En of dat nog bestaat ,het heet overigens een absorptie koeler, werkt vaak op gas en elektra, dus ideaal in een camper/caravan.Ook vaak in hotelkamers wegens het ontbreken van een lawaai compressor.

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op (11%)]

Ben nieuw op het forum, dus nog een beetje uitzoeken hoe alles werkt.
Wij trekken er al jarenlang tussenuit met de camper, vandaar dat ik op dit topic even wil reageren :

--geeft je omvormer aan de 230v.kant een gemodificeerde bloksinus af,
of een echte sinus? Sommige apparaten willen daar nogal eens vreemd
op reageren.
--zorg voor korte kabels van voldoende dikte naar je omvormer.Als de
spanningsval over het gedeelte van je accu naar je omvormer meer als
een 0,5 volt bedraagt, dikkere kabels gebruiken!!
--Is je accucapaciteit nog wel in orde......Meten is weten.

succes, joto

Ik hoop toch wel dat je op dat moment de externe (walaansluiting) 230v eraf hebt gehaald? bij mijn ouders heb ik de boel beveiligt met 2 relais, zodat de A) acculader uitschakelt B)De walaansluiting afkoppelt en C)de omvormer inschakelt

Maar waar is die rode LED voor?

Op zich zou een dergelijke omvormer het net moeten trekken in mijn beleving. Echter, als de spanning aan de ingang inkakt, houdt het snel op...

het is een compressorkoeler ( er staat r134a op )en dan is een 300watt omvormer te licht , beter een sinusinverter gebruiken van een 1000watt , dan kan er nog iets bij en de aanloopstroom is een issue bij deze koelkasten op 12v voeding .

wat heb je voor bedrading van de accu naar de omvormer ? toch niet op de sigarettenplug aangesloten ? de omvormer dichtbij de accu met dikke kabel aansluiten anders is de spanningsval te hoog voor de omvormer en geeft deze low batt aan .

Er is maar 1 aansluiting op de koelkast he, dus hij ligt enkel aan mn transfo.
De rode led brandt wanneer hij te weinig/veel spanning krijgt en wanneer hij overbelast wordt. Dus veronderstel hier dat hij hij in overbelasting gaat bij het aanlopen om de koelkast in gang te krijgen.
De omvormer ligt met dik genoege kabels naar mn accu, hij is afgetakt van de kabel tussen accu en versterkers + crossover (25mm2), (bij het testen stonden deze dus uit).
Maar zal straks voor het zekerste nog es spanning over de batt en spanning over de aansluitklemmen van mn transfo meten, zien of daar een serieuze spanningsval over zit..

Tot nu toe al bedankt voor de reacties!

En is het mogelijk om de koelkast om te bouwen? Dat deze rechtstreeks werkt op 12v?

Je kunt daar niet zoveel aan meten. Alleen onder belasting. En die wil nou net niet.

Probeer eens een 500W bouwlampje. Die *zou* het ding met een spec van 600W piek wel even moeten kunnen laten branden (en dan kun je wel meten!). Redt die omvormer dat niet, vergeet het dan maar... (geen idee of het een 'merk' of een 'hakkie-takkie' ding is.

Overigens is 1V over je kabels verliezen bij 12V voeding al best een hoop (nl. 8%). Vandaar dat die dingen vaak behoorlijk dik zijn - nou ja, niet als je 'm bij de Action koopt, want koper kost geld :).
Daar komt nog bij dat kabeldikte leuk is, maar als het beroerd aangesloten zit schiet je er nog niet zoveel mee op...

Uitgaande van redelijke kabels (en aansluitingen) ben ik bang dat je de keuze hebt tussen een ander koelkastje of een andere omvormer...

En is het mogelijk om de koelkast om te bouwen? Dat deze rechtstreeks werkt op 12v?

Dat gaat niet werken. De compressor is een volkomen afgesloten geheel, als je dat openmaakt ben je het koudemiddel direct kwijt. Een andere koelkast zoeken is dan a) handiger b)veiliger en c)goedkoper.

En als ik een 'ntc' bijschakel; zoiets; http://be.farnell.com/rhopoint/sg160/thermistor-ntc-surge-gard/dp/1186…

lost dit mn probleem op? En hoe wordt deze dan geschakeld, in serie tussen de plus en de plus op mn transfo?

Nee, ik ben bang dat je compressor dan niet aanloopt.

En waarom niet? Maat van mij stelde dit voor, maar hij kent de precieze werking niet, en ik dus ook niet..

Dat soort NTC's worden gebruikt bij bijvoorbeeld grote ringkerntransformatoren, inderdaad om de aanloopstroom te beperken. Echter, voor een motor gaat dat niet werken omdat de hoge aanloopstroom een mechanische oorsprong heeft en niet zozeer een elektromagnetische (zoals bij de transformator). Als de aanloopstroom er niet is, komt de boel niet op gang.

Vreesde er al voor dat hij zonder die stroom mss niet in gang zou geraken ook..
Hoe groot is de kans? Zo een ding kost blijkb maar een paar euro, daarvoor zou ik het wel nog es willen proberen..

Je kunt het proberen, zolang je er maar voor waakt de voeding uit te schakelen als de compressor niet aanslaat binnen 10-20 seconden

Sowiso informeer ik mij nog eens grondig in de electronicawinkel, en probeer ik dit alles buiten mijn bus. En inderdaad alles op tijd uitschakelen, als blijkt dat hij niet in gang schiet :d
Morgen eens zien..

Net spanning gemeten, 13,03V over mn batterij (Bosch S4 95Ah, nieuw) en 13,03V op de aansluitklemmen van mn transfo. Kabels zijn dus dik in orde.

Ondertussen ook een werfspot aan gehangen, 3OO/500W staat daar vanachter op, 10seconden lukt dat, daarna piept de transfo, brand zn rood lichtje en second later valt de lamp uit.

[Bericht gewijzigd door Sine op (44%)]

Meet de spanning eens met die lamp er aan, ik gok dat je dan aan je omvormer veel minder spanning hebt.

Ondertussen geeft de batt nog 12.75V (zelfde als over transfo) en bij aanschakelen lamp daalt dit tot 11.50 en dan snel naar beneden tot 10.50 wanneer de tranfo begint te piepen en rood lampke begint te branden.
Nu hebk nog 12.50V over mn batt (en transfo), dus die lamp verbruikt wel massas veel op die paar seconden..

Waarom heb ik die spanningsval misschien??

Heb je de massa van de transfo rechtstreeks aan je batterij hangen of aan het chassis van je auto??
Dit kan wel eens de oorzaak zijn..

Kijk ... en dat is ook de reden van je uitval ... als de spanning over die omvormer onder de 11V komt zal hij uit veiligheid ( om diepontlading van de accu te voorkomen ) de belasting uitschakelen.

Het zou kunnen dat je bedrading te dun is en daar dus teveel spanning over valt. (vandaar de term spanningsval )

Of je accu is niet helemaal lekker meer en die zakt tever in elkaar, probeer het anders eens met draaiende motor, dan zal de alternator de accu bijladen.

Der zit 100% zeker geen spanningsval over mn draden, dat is getest ondertussen e, en de batterij is nieuw, maar kan natuurlijk zijn dat die sowiso niet sterk genoeg is.
Dus direct es probren met draaiende motor, als de alternator (55A) bijspringt..

als je batterij tot 11V zakt door die lamp mag je zeker zijn dat deze zijn beste tijd al gehad heeft, en 13V is zelfs niet zo veel meer voor een volle batterij, mischien platte batterij

een echt volle batterij kan gerus 14 V geven, en mag belast eigenlijk niet onder de 12V vallen

Aha :p Eens bekijken, maar gisteren natuurlijk ook wel wat op getest en gedaan, en niet meer mee gereden sinds..
Straks nog es gaan cruizen, zal mn soundsystem niet te zwaar belasten en bij thuiskomst battspanning es meten en dan testen,
nu eerst es zien met draaiende motor..

Perfect gasten, met draaiende motor start hij op! lampke flikkert een beetje, maar na second of 5 ist in orde! daarna blijft hij ook draaien op gewone batterij..
nu es zien hoe lang hij dat uithoudt :p

Let een beetje op onnodige dubbelposts, je kunt je post met de edit http://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png bewerken, ik heb een aantal posts voor je samengevoegd.

[Bericht gewijzigd door Sine op (0%)]