Eén kanaal van versterker doet het pas na hoog volume.

Hallo mensen op circuit-online,

Ik ben nieuw hier, dus zeg maar als ik iets doe wat niet hoort. Maargoed ik heb een probleem met mijn versterker. (Ik heb ook al de zoekfunctie gebruikt in dit forum, maar kon niks vinden, maar het komt ook omdat het gewoon erg lastig is om die probleem in een paar woorden te omschrijven, sorry als er toch al iemand was met hetzelfde probleem.)

Ik heb laatst een versterker gehaald (2e hands) een Sony (voor diegene die nieuwsgierig zijn :P), maar ik heb er een probleem mee.

Ik heb hem aangesloten op mijn pc (en er zit ook nog een tuner op aangesloten), en als ik de versterker aan zet doet vaak het linkerkanaal het niet, en die gaat pas aan als ik het volume erg hoog (veel te hard om gewoon naar te luisteren) zet, daarna kan ik hem wel weer op normale volume zetten. Het is overigens niet altijd het linkerkanaal, soms is het rechterkanaal weg (valt me op dat dat wel minder vaak het geval is) en heel af en toe heb ik aan beide kanten geen geluid. Soms als ik muziek aan het luisteren ben of een film aan het kijken via de pc dan valt alsnog het rechter- of linkerkanaal weg (ookal deed die het eerst wel).

Ik heb niet heel veel verstand van elektronica, dus als jullie het duidelijk willen uitleggen zou dat erg fijn zijn.

Bijvoorbaat dank,
Idroy

PS. Ik merk dat ik vaak het woord 'maar' gebruik :$

Mogelijk moet het relais in het uitgangs circuit worden gereinigd,

klinkt als een vuil luidsprekerrelais , kraken er geen knoppen als je eraan draait ?

je kunt eens proberen om een nummer met flink laag op te zetten op hoger volume ( let op vervorming ) en de versterker aan en uit te zetten een paar keer . dan branden de contacten schoon , als dit niet werkt moet eraan gesoldeerd worden .

als er een knop opzit voor de speakerkeuze dus a-b system en je hoort een klik in de versterker als je deze bedient , dan kun je die ook gebruiken met hoog volume en veel laag in het geluid .

Goh, dat lijkt wel veel op die van mij ;) (een Sony tuner-versterker combinatie) daar moet je ook vaak het vermogen opvoeren voordat dan ineens het andere kanaal (en soms beiden) er bij komt.

Het uitgangsrelais reinigen heeft bij mij slechts gedeeltelijk geholpen: de potmeter die het uitgangsvermogen regelt is al jaren hartstikke gaar: ik hoef nu in plaats van klappen geven en het vermogen eerst opengooien nu slechts wat te tikken op de potmeter om beide kanalen erbij te krijgen.

Altijd merk en typenummer vermelden, dat maakt het voor ons een stuk makkelijker! is geen luxe, maar noodzaak.
Dat voorkomt vragen als: "mijn versterker is stuk, wat moet ik vervangen?"

Maar in dit geval is het vrijwel zeker het speakerrelais dat vuil is, schoonmaken met een in contact cleaner 390 gedrenkt papiertje.
In geen geval schuurpapier o.i.d. gebruiken.
Is het niet mogelijk om het relais schoon te maken (dat wil bij sommige types niet) dan is het het beste om het relais te vervangen.

Oh sorry, voor het niet vermelden van het typenummer, my bad. Het is in ieder geval een sony ta-v50.

Als ik aan knoppen draai (zoals volume, of balans), hoor ik geen gekraak.

Ik zal morgen wel even kijken of ik überhaupt die speakerrelais kan vinden(hoe ziet zoiets eruit eigenlijk, ik weet dat het verschilt enzo, maar hoe kan ik het herkennen?), en ik zal hem wel even schoonmaken met een contactspray gedrenkt papiertje. Ik zal morgen wel melden wat ik gedaan heb en of het gelukt is enzo.

Hmmm, ik moet nog wel even dat contactcleaner 390 bestellen, blijkbaar hebben we het niet. Me pa heeft wel dat philips contactspray, maar ik las net ergens anders op het forum dat dat echt slecht spul is.

[Bericht gewijzigd door Idroy op (17%)]

Het is een groot zwart blok dat klik zegt.

Goed schoonmaken kan pas als je hem eruit hebt gesoldeerd.

Gewoon vervangen door een nieuwe en klaar ben je.
De contacten zijn meestal ingebrand, schoonmaken helpt voor korte tijd.

Op 7 november 2010 23:42:05 schreef Idroy:
(hoe ziet zoiets eruit eigenlijk, ik weet dat het verschilt enzo, maar hoe kan ik het herkennen?)

Mijn ervaring is dat dergelijke relais vaak semi-transparant zijn aan de bovenkant: je kijkt dan door een paars-transparant dekseltje, of door een volledig transparant dekseltje.
Je zult een spoel zien, en wat contacten (nog een hint: het relais vaak dicht bij de voeding te vinden)

dat philips contactspray

Dat moet dan wel een HELE ouwe bus zijn :-)

Groeten, Bram

Als het een versterker is waarvan de speakers automatisch uitschakelen als je de koptelefoon insteekt, kan ook de koptelefoon-jack vuil zijn. (Heb dat met een oudere tv ook regelmatig)

k zag van de week bij iemand van mp ook zo'n bus contactspray , meende ook al dat die wel bejaard was . philips zal het ook hebben ingekocht bij contact chemie oid, en zal een voorloper van contact 60 zijn . en die is voor relais prima om met een papiertje de troep eruit te halen , die is wel ongeschikt voor potmeters en kleine schakelaars omdat er geen smeermiddel inzit en dat heeft contact 390 wel .

contact 390 is bij de conrad niet te duur, 5,50 euro voor 200ml .

Op 8 november 2010 00:53:25 schreef Arco:
Als het een versterker is waarvan de speakers automatisch uitschakelen als je de koptelefoon insteekt, kan ook de koptelefoon-jack vuil zijn. (Heb dat met een oudere tv ook regelmatig)

Ok, deze versterker schakelt inderdaad de speakers uit wanneer ik er een koptelefoon insteek, dus ik zal dat ook wel even schoonmaken. (ik neem aan dat dat ook gewoon kan met een wattenstaafje gedrenkt in contactcleaner?)

Als ik zometeen weer thuis ben (heb nu even een tussenuurtje voor een toets) dan maak ik hem open en dan kijk ik wel binnenin of ik die relais kan vinden (en schoonmaken)

Ik heb net even gekeken wat voor een contact cleaner het was, maar het is inderdaad ouwe bus van philips en het is 390ccs. (ik neem aan dat ccs voor contact cleaner spray staat?)(http://www.cazipsepet.com/content_files/prd_images/Temizlik%20Malzemel…)

hallo same problem here ook met een sony versterker geluid zet ik op 2 hoor je rechts niks draai je hem een stuk harder schakeld die de speaker wel in.
Gaat om de HCD551 met actieve sub Sen-r5520 moet ik het in apparaat zoeken of de actieve sub want daar gaan de kabels namelijk in.

grtz

zo, ik ben vrij en ik heb me versterker even open geschroefd. Ik zie geen semi-transparant dekseltje. Ik zie wel ergens een blokje wat heel erg op deze lijkt: (alleen is die van mij zwart en zit er maar eentje in): http://farm4.static.flickr.com/3234/2367822615_ff803d2031.jpg Is dat hem? Of moet ik nog even doorzoeken?

Op dat blokje staat: Matsushita AJD4909 60905, iemand enig idee of dat de relais is?

[Bericht gewijzigd door Idroy op (12%)]

En we hebben een relais gevonden.

zo te zien is dat hem ja.

Wat is het opschrift? of kun je er een foto van maken? dan is er wat te zeggen over een mogelijke vervanger

Het opschrift is: Matsushita AJD4909 60905.

Daar kan ik niet echt wat op vinden.

Kun je er een foto van maken? van alle tekst en symbolen die erop staan vooral

Is goed, ik zal zo wel even kijken of ik overal foto's van kan maken. Ik neem overal wel een foto van, dan weet ik in ieder geval zeker dat het gene wat we zoeken op de foto staat.

BTW, bovenop dat blokje staat niets anders dan Matsushita(rechts) AJD4909(links) 60905 (bovenaan), ook geen symbolen. Ik heb ook net even lopen googlen maar ik kon hem ook niet vinden, ik ben er wel achtergekomen dat dat Matsushita electric works nu Panasonic electric works heet.

Ik zal zo ook nog wel even de digitale fotocamera zoeken.

[Bericht gewijzigd door Idroy op (49%)]

Zou toch eerst de hoofdtelefoon-jack even schoonmaken met een wattenstaafje.
Aantal malen plug erin en eruit wil soms ook al helpen...

Dat heb ik ook maar even gedaan. Maar dan snap ik niet waarom die het wel doet als ik de volume super hoog zet. Want als die hoofdtelefoon jack het probleem zou zijn, en dat ding steeds de speakers uitschakelt daardoor dan zou die toch nooit aan moeten gaan, zeker niet met het volume te cranken?

Het is ook niet zo dat beide speakers uit gaan. Wat wel zo is, als ik er een hoofdtelefoon erin doe, dan doen wel beide kanalen (van de koptelefoon) het , ookal doen de kanalen het niet op de speakers.

dan vermoedt ik dat het dus in/bij de eindtrap zit.

en volgens veel anderen is het speakerrelais vaak een probleem.

waarschijnlijk zijn de contacten daarvan vuil of versleten(ingebrand). dan maakt hij vaak net geen goed contact. maar misschien (vermoeden modus) komt er bij het hoge volume een dusdanige spanning over de contacten te staan dat er een signaal overschiet (vonkje ofzo) welke de verontreiniging even weghaalt. Eenmaal doorgeschoten is er goed contact en blijft hij het doen.
Maar dat is alleen een vermoeden. ik heb niet echt ervaring met versterkers fixen;-)

Enig idee, wat ik daar misschien nog aan kan doen? Of moet ik eerst nog naar de speaker relais kijken?

dat verhaal ging over de speaker relais.

Maar het is slechts een vermoeden.

volgens diverse anderen (verder terug in het topic) is een speaker relais een goede kandidaat. alleen als je die wilt vervangen zul je eerst de specs van de oude moeten weten. (spanning en evt stroom van de spoel, spanning/stroom v d schakelcontacten)

Oh, sorry inderdaad ja. Ik dacht heel over de eindtrap. (ofhoort die relais bij de eindtrap?)

Hmmm... ik heb dus net die koptelefoon output even schoongemaakt (met contactcleaner en wattenstaaf), en nu doen beide kanten het wel. Ik zal hem vandaag en morgen wel helemaal uittesten, en als ik die fotocamera kan vinden (nog steeds niet gevonden) zal ik ook even een foto maken van dat blokje.

En ik denk eerlijk gezegd dat het nog niet opgelost is met enkel de koptelefoon output schoonmaken, maargoed ik ga hem nu testen, af en toe aan en uit zetten, een tijd aan laten staan.

Want als die hoofdtelefoon jack het probleem zou zijn, en dat ding steeds de speakers uitschakelt daardoor dan zou die toch nooit aan moeten gaan, zeker niet met het volume te cranken?

Als de contacten licht vuil zijn, en je zet het volume hoger, dan wordt het vermogen hoger en slaat het vuil door zodat er weer (even) contact is...