Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

volgens mij is dat venster puur 'venster', IR filtering gebeurt vaak in het optiek wat er voor zit.
Die twisted-pair kabel zou wel eens van een temperatuursensor kunnen zijn. Meestal zijn dat diodes of een enkele junctie uit een transistor. Sperspanning van een diode is sterk temperatuursafhankelijk.

Typische werktemperatuur ligt meestal rond vloeibaar stikstof-temperatuur, alhoewel tegenwoordig deze temperaturen omhoog gaan richting de 100 K. Hiervoor is dan meestal enkele 100mW aan 'koelvermogen' nodig.

zoals te zien is op de Sofradir-site, worden tegenwoordig sensor-arrays gebruikt, volgens mij zijn ze er al in HD resolutie. Vroegah kom men dergelijke pixel-arrays nog niet maken, en loste men dat dus mechanisch op. Later werden er lijn-arrays ingevoerd, enfin.

In de VS zit een aantal bedrijven in die tak in California. Dat dat buisje uit Santa Barbara komt is dus geen verrassing.

Tidak Ada

Golden Member

Het is echt een dichroïtisch filter hoor: Het spiegelt mooi groen en ik kan er niets door heen zien, dus zo "venster" is het nu ook weer niet.
Die van Sofradir Zien er trouwens ook zo uit. Het is ook ander glas dan de rest van het buisje en se later op gemonteerd.
In dat ding uit Santa Barbara zitten dus duidelijk 4 sensoren en 8 geleiderspooren naar de voet. Ik opteer daarom voor 4 foto dioden. verder zit er niets in.

Ik vertelde al dat ik met een dergelijk ding heb gewerkt (c.a. 25 jaar geleden) Dat was een plaatje van c.a. 4 à 5 cm Ø, waarmee nauwkeurig positie bepaald kon worden. Je zou er een XY scoop op aan kunnen sluiten om uit te lezen. Dat plaatje moest natuurlijk nog een objectief voor en het was gevoelig voor zichtbaar licht. Konden we echt afwijkingen van 0,01 mm mee aflezen!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb ook eens iets:
HP F
5082
7302
842

het is iets van een 7 segments display.
doorzichtige/rode behuizing
binnenin zit ook iets van een kleine microchip. wat kan dit zijn?

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
fred101

Golden Member

Dat zijn volgens mij de zelfde als ik laatst kreeg, ik heb nog niet precies uitgezocht wat en hoe maar ik dacht dat het geen 7 segments waren maar puntjes. Zoals bv in een 8640 zit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Het mooie is dat de latch er ook in zit. Je kunt ze direct op een BCD of HEX teller aansluiten.

De verschillende typenummers van de 7300 serie zijn veschillende configuraties: dp lins of rechts of HEX (0-F)
Heb ze indertijd als proefexemplaren, voor Hfl. 45,- voor twee stuks, bij HP gekocht voor een counter.
Pas op voor de pootjes, die zijn aangesoldeerd en breken snel af!

Het typenummer is 5082 - 73xx (5082 is het HP prefix voor dioden)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

In dit geval dus 5082-7302 ;-) Het grappige is dat opvolgers ervan volgens mij nog gewoon in de handel zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 24 november 2010 12:19:57 (77%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb nog een bulk verpakking met 20 van die dingen liggen. Waren als reserve aangekocht voor een digitale lineaal van een draaibank. Zijn nooit vervangen geweest en toen de draaibank weg ging waren de onderdelen ook voor de schrootbak. Gelukkig was ik er optijd bij :P

Ik heb overigens ook weer wat. Een trafotje uit een schakelende voeding van een externe hardeschijf. De adapter is van de tafel gestuiderd en rammelde. Ik heb hem even opengesloopt (behuizing ultrasoon dichtgelast) en nu blijkt er een klein trafotjes zijn kern te hebben gebroken. Het enige wat erop staat is :

4722710014
CSS 0639

Hij zit aan een kant direct op het net en aan de andere kant op een gelijkrichtbrugje. Het is overigens niet de grote trafo in het schakelend gedeelte. Wat info over de voeding :

Dura Micro Inc.
Model DM5127
110-240 V ~ 1.2 A
12V + 5V DC Output

Op de print : XH1 E241103

Dominic

maartenbakker

Golden Member

Tussen net en gelijkrichter -> ontstoorspoel. Je kan deze ook weghalen en doorverbinden, maar in principe kan je elke spoel op dezelfde positie uit elke voeding gebruiken op deze plek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Goed. Hier een rare.

Wat heb ik in mijn FECL3 zitten:
http://prive.bitwizard.nl/DSC04033.JPG_small.jpg
Is het aan het kristaliseren omdat het uitdampt, of zijn er schimmels aan het groeien?

(gisteren heb ik aan de bak gezeten, waardoor er vloeistof op de rechtsonder circels is gekomen. Vandaar dat ie er wat anders uitziet dan linksboven).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 14 december 2010 16:25:24 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Dat spul is toch een geel poeder, ik denk dat het kristaliseert.

En anders, Vond je dat bord ergens in je hok ?, dan is het een vergeten omelet of stuk pizza op een zwart bord.
>:-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 14 december 2010 17:18:20 (49%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Koffie die te lang heeft gestaan met een Aspargillus luteum er in??? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat is duidelijk kristallisatie. Even wat water erbij, roeren, en je bent 'good to go'. Schimmels zullen overigens echt niet groeien op dat spul.

Ik vind het trouwens prachtig. =) Heeft wel wat van een fractal.

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op dinsdag 14 december 2010 21:59:13 (19%)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Tidak Ada

Golden Member

Is ook een fractal!
een beetje aanzuren met HCl werkt beter en preventief.
Verder het etsbad afdekken met een glasplaatje.

Stijntje dt was ook maar een geintje (rijmt ook nog) :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De etsvloeistof was aan het verhuizen van de ijsbak naar de huzarensaladebak. D'r was wat uitgekristaliseerd in de ijsbak, dus wat vers water er bij en wachten totdat het opgelost was. Vergeten -> weer uitgedroogd. In de tussentijd wilde ik dus nog even niet de deksel op de huzarensaladebak doen.... Vandaar. Maar ik heb er dus een deksel voor, maar die was "tijdelijk" nog even niet er op.

Update: Met extra water er bij, lost het gelige spul uit de kristallen snel op, en blijft er wittig kristal over.....

Is er een scheikundige in de zaal die weet wat er hier uitgekristalliseerd kan zijn? Moet ik moeite doen om het weer op te lossen (omdat het werkzame Fe3+ ionen bevat) of moet ik het juist verwijderen (omdat het uitgewerkte Fe2+ ionen bevat en/of Cu2+).

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 15 december 2010 13:13:15 (33%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een paar componentjes, hele tijd geleden gekocht en helaas niet gelabeled:

http://i55.tinypic.com/jjskg1.jpg

igg twee elco's en een tantaaltje.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
Hugo Welther

Moderator

Bovenste rij:
SMD elco's: 100µF 35V en 47µF 35V

Onderste rij
Zwart blokje slecht te lezen. Lijkt een smoorspoeltje 220µH
Oranje: SMD tantaal elko 22µF. De E geeft de spanning aan dacht ik.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

220uH, maar als het coderingssysteem net als bij condensatoren of weerstanden werkt, zou ik eerder aan 22uH denken. Kan dat?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Even gechecked. Ik heb 47µH spoeltjes, en daar staat 470 op. En ik heb 10µH smoorspoeltjes in de vorm van een ouderwetse weerstand en die hebben 100 kleurcode (bruin zwart zwart). (= 10uH).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Turbokeu

Golden Member

@Rew: Kleurcode bruin zwart zwart is 10, niet 100 (=bruin zwart bruin).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 14 december 2010 21:57:53 schreef mr.stijntje:
Dat is duidelijk kristallisatie. Even wat water erbij, roeren, en je bent 'good to go'. Schimmels zullen overigens echt niet groeien op dat spul.

Ik vind het trouwens prachtig. =) Heeft wel wat van een fractal.

Lijkt zelfs wat op de ringen van Saturnus (met zelfs een scheiding van Cassini) :-)
Ik wist niet dat FeCl3 kon kristalliseren, weer wat bijgeleerd.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

toevallig, vandaag nog mee gewerkt met practicum.
alleen waren de hoeveelheden niet groo genoeg om een mooie fractal te geven :(

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Op 16 december 2010 17:51:07 schreef Turbokeu:
@Rew: Kleurcode bruin zwart zwart is 10, niet 100 (=bruin zwart bruin).

Precies. Zij zijn 10 uH, ze hebben de 100(bruin zwart zwart) kleurkode voor 10 * 10^0 = 10.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 december 2010 18:13:46 schreef big bang:
[...] Ik wist niet dat FeCl3 kon kristalliseren, weer wat bijgeleerd.

Eind jaren 60 kocht ik altijd Fe3Cl Kristallen, matte geel-bruine bonken met een duidelijke kristalvorm, maar ondoorzichtig. Die moet je met hamer en bankschroef fijn maken en dan liefst nog even door de vijzel gehaald.
Dat hebben ze in die pakketjes al voor je gedaan en er pillen van geperst. Dat zijn die balletjes: Pillen van Fe3Cl-poeder. Je kon chemicaliën gewoon bij de drogist kopen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten