ik wil drie apparaten na elkaar schakelen.
1 aan 20 seconden later 2 aan 20 seconden later 3 aan dus dan moeten alle drie aanstaan, is een oploop op tijd 20seconden zijn niet vast kan ook bijv 30 seconden zijn.
Graag gerichte antwoorden geen Bs verhalen.
die hoor ik genoeg.

Voor welke spanning ? Duh ..

En hoe makkelijk moeten die tijden veranderd kunnen worden ? En wat voor een vermogen moet er geschakeld kunnen worden ?

[Bericht gewijzigd door Sine op (23%)]

De makkelijkste manier om dit te doen is door een condensatortje op te laden via een weerstandje, zodra er spanning op komt te staan. Daar een buffer achter, en die gebruiken om een relais te bekrachtigen. De grootte van de weerstand en condensator bepalen de tijd die het duurt voordat het relais omschakelt.

Zelf ben ik meer van de 4017 welke via een 555 wordt geklokt. Dan kun je met de 555 bepalen welke tussentijd er moet zijn.
Met de 4017 kun je tot 10 uitgangen na elkaar op laten komen.

2 comparatortjes met aan de plus klem een RC serieschakeling.
Aan de min klem van deze comparator een spanningsdeler met een serieschakeling van R-potmeter-R.

De uitgang van de eerste comparator schakelt een relais (via een transistor).
Diezelfde uitgang gaat tevens ook het tweede RC netwerkje met zijn spanningsdeler en comparator in gang steken. Op zijn beurt schakelt deze comparator een tweede relais (via een transistor).
Zo wordt de tweede tijd gestart.

Denk er aan dat comparators een open collector uitgang hebben.

Zelfbouw of kant en klaar betrouwbare techniek? In dat laatste geval gewoon een SIemens LOGO nemen. Voor 115 euro klaar. Programmeren en instellen op het schermpje.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (15%)]

Is er een LOGO op 12 v , gezien het opschrift lijkt het me toe dat het daar op moet werken.

Op 6 januari 2011 17:45:02 schreef oostveen35:
Graag gerichte antwoorden geen Bs verhalen.
die hoor ik genoeg.

Zoals je ziet krijg je nu de meest uiteenlopende antwoorden omdat je vraagstelling niet duidelijk is...

Op 6 januari 2011 19:11:13 schreef DE OLDE:
Is er een LOGO op 12 v , gezien het opschrift lijkt het me toe dat het daar op moet werken.

Er is een 12..24Vdc versie. Dat is wel van de laatste jaren, vroeger was die er niet.

Kijk Lefert loopt achter ;)

zozo dus er is een aparaatje voor.
ik wil dus 1 motor inschakelen, dan ontsteking en motor.
en als laatste motor ontsteking en brandstofpomp
dus relatief lichte apparaten.
Maar ook uitschakelen op volgorde brandstofpomp uit ontsteking uit motor uit.
tesamen is het maximaal 3kw zover ik weet.
maximale werkduur is 1 uur.
liefst zo simpel mogenlijk ik doe het nu met de hand schakelen met drie standaard schakelaars.
(ben niet zo intoo schakelingen daarom hou het makkelijk en duidelijk of met tekening plaatje met beschrijving zegt mij veel)

Dan zou je, zoals GJ_ reeds aanhaalde, voor een LOGO! kunnen gaan.

Voor mij zou de Logo! misschien wat ver van mn bed staan.

Je kan het ook oplossen met drie tijdschakelaars/relais achter elkaar.

Dan kun je met twee momentschakelaars klaar, 1 voor het starten, 1 voor het resetten/stoppen. Wel in de gaten houden of ze de amperages aankunnen, anders moet je misschien nog ergens een gebruiker indirect aansturen met een extra zwaar relais.

[Bericht gewijzigd door WalterK op (11%)]

Drie fatsoenlijke tijdschakelaars en een handvol relais is al snel duurder dan een logo, moeilijker aan te passen en goed voor een boel meer spagetti.

Zo'sequencer komt (met kortere tijden) ook voor als je bijvoorbeeld een zender, een eindtrap, een ontvanger, een voorversterker en een antennerelais in de juiste volgorde wilt schakelen. Daar wordt het ook vaak gedaan door het laden van een condensator en dan op verschillende niveaus schakelen.

Bladzijde 8 van het datablad van de LM339 geeft een voorbeeld van zo'n sequence maker.
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/nationalsemiconductor/DS0057…

dank voor julie antwoorden klinkt alemaal heel moeilijk
denk dat toch voor logo gaat snel safe en simpel

Ik denk dat dat een goede keus is. Bovendien kun je voor die LOGO veel hulp krijgen, hier en elders.