omruilen met andere speaker heb ik al reeds gedaan
eerst ff die andere versterker aan de gang krijgen denk ik
dan kan ik het echt uitsluiten

flip ik heb geen vervoer en volgende week begint school weer
en morge ben ik jarig dus ja tijd tijd tijd

Sluit het eerst ff uit...

Als het moet kom ik wel een anderen brengen.
Jij was toch die kapotte mfb op stage aan het maken?
Zorg dat die werkt, dan kom ik wel ff naar jou stage met een anderen en proberen we hem uit als je wilt.

mvg Flip (tijd is een lelijk ding)

ja idd
klopt daar ben ik maandag tem woensdag weer
die ga ik dus zo snel als het kan aan de praat krijgen en dan kijken met afstellen enzo
is goed

mvg Tom

mijn eige en de *nieuwe* woofer getest door er gewoon signaal op te zetten en met de scoop te over het element te meten.
de *nieuwe* gaf een aanzienlijk kleiner signaal door....
mogenlijk dat hij daarom zo begon te spacen in mijn box?
hopen dat het af te stellen is

hoe kan ik het beste de eindtrap van mijn mfb afregelen?
heb er nieuwe torren in gezet(BD911 BD912)

er zit een bias instelling in ( ruststroom ) maar er hoort een bdt95a in en een upc1225 ic van nec , een heel andere constructie als de andere mfb's.

heb onlangs ook gehad dat een mfb stond te brommen , dat kam uiteindelijk door een weerstand in het mfb opnemer circuit die variabel was geworden.

[Bericht gewijzigd door testman op (33%)]

Beste tom,

Schrijf ff op hoe je hem meet, welke frq/volt. en wat je uitleest op de scope.
Dan meet ik ze hier ff na, en pak ik de beste eruit.

toch blijft het een raadsel, hij heeft alleen maar stil gelegen.

ps in de oude mfb's is de gevoeligheid van het terug koppelings circuit te meten en af te stellen.

geen nood ik heb er nog zat, ik maak dat in oorde

mvg Philippe

ik zal volgende week ff gaan meten en zal het opschrijven
op hoeveel hz zal ik dat doen?
ja vind ik ook vreemd

het afstellen van de ruststroom kan ik toch gewoon met een belastingsweerstand doen?
moet ik de aansluiting van het element dan open laten?
geef mij tips!

@testman
klopt maar de torren zijn vervangers volgens mfb freaks
dus die vertrouw ik daar wel op
heb zelf ook de datasheets naast elkaar gehouden en vergeleken
lijkt goed te zijn

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]

is de opslag van de woofers wel goed geweest ? ze mogen nooit met de voorkant boven liggen , dan zakt de conus uit en gaat de spreekspoel steeds tegen de magneet slaan . dit is ook niet op te heffen omdat het web onder bij de spreekspoel uitzakt. opslag alleen met de conus omlaag of zijwaarts .

eeehm weet ik niet dat is een vraag voor mr.flip
bij mij liggen ze gewoon met de conus naar boven.
is dat echt zo erg dan?
daar gaat het element toch niet van kapot?

Sorry maar het weg leggen van speakers met de conus naar boven heb ik echt nog nooit het probleem gehad dat de spider en ophang rand hier last van hebben.

ik heb een paar honderd speakers zo liggen, en echt nog nooooooit last van gehad.

Ik doe ook reconen, refoamen, kortom dit gebeurt echt echt niet.
Wat te bedenken van boxen waarbij de speakers horizontaal gemonteert zitten......

juist bij deze kun je ze niet vlak leggen omdat hij dan op zijn voorkant ligt..........

speakers op de zijkant bewaren kun je veel meer problemen mee krijgen omdat ze dan tegen de pool platen kunnen verzakken maar dan alleen door ouderdom of vocht.....

als de speaker niet goed is, komt dit door een kapot pietzo element met bijvoorbeeld een scheurtje, of oxidatie......

Gewoon komen ruilen dus!!!!!

echt kul, dan gaat elke hoedeplank luidspreker ook kapot, alle nieuwe luidsprekers in doos ook....

...................................................

ruststroom zou ik afstellen als de box weer functioneerd.
want ik weet ff niet wat die versterker gaat doen zonder terug koppeling....

en anders tom, kom je toch ff een avond hier heen, dan stellen we hem hier af, en kunnen je andere speakers proberen.
(geheel kosteloos natuurlijk)

heb een tijdje terug een n.o.s woofer uit een mfb541 gekocht nieuw in t noorden des lands , dit was een originele philips woofer . na montage en spelen gaf deze woofer steeds een harde tak als er een stukje laag in de muziek zat , na wat meten aan de woofer bleek de slag 0,6cm minder te zijn als de originele woofer van hetzelfde type .

ik kreeg het ook niet opgelost omdat dit door het web kwam , de oplossing was om er een snaar achter te spannen zodat de conus weer naar voren kwam , dit werkte prima en nog steeds.

het kan wel zijn dat de mfb woofer een last op de woofer heeft gehad tijdens de opslag ,maar audiofora geven ook de voorkeur aan de opslag met de conus naar beneden .

wat je zelf zegt over zijwaarts opslaan is ook kul , want in een luidsprekerbox zitten de units toch ook zijwaarts .....

probeer maar bij een willekeurige woofer om te drukken tijdens spelen onder langs de conusrand , dan loopt deze veel sneller aan als dat je aan de bovenrand drukt . dat is normaal en heeft elke speaker , zeker met wat jaren op de klok.

@testman

0,6 is erg veel, of het ding is verkeert gemonteerd, komt bijna nauwlijks voor.
of hij heeft idd en last op zich gehad.

er zit een veer in de spider verwerkt en als deze belast word neemt deze de vorm aan....

het maakt echt niet uit of je een speaker op zijn kop zet of niet anders zou de speaker ook teveel naar buiten kunnen komen...

wat belangrijk is is dat de spoel tussen de midden tussen de pool platen zit voor maximale aandrijving en minimale vervorming als deze buiten de pool platen gedreven word.

speakers die verticaal hangen in gebuik of niet zullen uiteindelijk uit centrering raken door verval van het materiaal, daarom draai ik ook speakers een 180 graden als ik een box uitelkaar heb gehad dan kunnen ze iets langer mee.....

waar jij last van hebt gehad is dat de spoeldrager tegen de achterkant van de achterste pool plaat komt.
Dit komt ook vaak voor bij slecht gerecoonde speakers.

spider moet in 0 positie vlak zijn...en de spoel moet in het midden van de pool platen hangen.
en de spoeldrager mag niet te veel uitsteken (fabriek op gegeven).

in dit geval loopt de speaker vrijuit, maar bromt hij omdat de terugkoppeling niet naar behoren functioneer of de opnemer is kaduk.

ik heb even op stage overlegt met Paul(heeft veel verstand van mfb's)
zonder correcte afstellinge zou de speaker wel moeten werken
bij mij bromd hij alleen maar heel hard.....

ben nu op stage en heb ze bij
dus we gaan dalijk ff meten en vergelijken
de data zal ik dan posten en ff naar jou mailen Mr.Flip
moeten dan ff kijken hoe we het doen, wat ik heb geen auto vervoer voor mijzelf

en idd het opslaan of plaatsen van de woofer lijkt mij niet zo heel erg.
bij een gewone sub hangen de woofers met conus down
gewone speakers hangen de met de conus naar de zijkant
en in de hoedeplank van je auto met de conus naar boven,
zou lijkt mij niet zo heel erg veel uitmaken

zo ff gemeten en dis zijn de resultaten!!

mijn eigen woofer:
scoop op:
50mv/200us
in:
78mvT/148mvTT
uit:
7.4mvT/13mvTT
verschil:
10.5

andere woofer:
scoop op:
50mv/200us
in:
74mvT/144mvTT
uit:
6mvT/10mvTT
verschil:
14.4

gemeten op een signaal van ongeveer 1 tot 1.5 kHz

correct me if i'm wrong!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]

Beste tom,

Ik weet niet hoeveel je kan corrigeren met de terug koppeling.

Hoe ziet het terug koppelings signaal eruit vs jou goede speaker?

is die van mij soms vervormd?

ik zag de vraag voorbij komen op een ander forum , daar werd gezegd om de mfb element stekker los te halen aan de achterkant , is er dan nog steeds brom zit het niet in de opnemer maar de mfb terugkoppeling of de laag eindversterker zelf.

van vervormen is niet veel spraken
maar het signaal is minder
en we hebben hem op een gewone versterker getest
en dat werkt gewoon.....

als ik hier een mfb box even de mfb koppeling open draai , gaat de box wel ongeveer evenveel geluid maken maar wel veel slechter laag , vervormen ed. ik blijf erbij dat het circuit wat de terugkoppeling regelt stuk kan zijn . een elco'tje of weerstand die verlopen is . en een rotte transistor is ook niet zeldzaam .

pas nog een mfb586 gehad die al meteen 19v dc meette op de hooguitgang naar de tweeter. uiteindelijk was er een bc558 stuk in de voortrap die verder wel goed meette op de diodestand van de meter. en dan is het gewoon torretjes wisselen tot het probleem weg is.

een van de versterkers is GOED
geen problemen met de versterker
niets mis mee
want die werkt gewoon goed met mijn woofer
en met die nieuwe bromt hij heel erg
dan ligt het toch aan de woofer of de afregeling van de mfb?

ervanuitgaande dat je goede eigen woofer ook echt mfb terugkoppeling geeft , zou je wel zeggen dat de nieuwe woofer stuk is idd. let wel op de aansluitingen van het element , verkeerd om aangesloten doet deze niks .

hallo ik heb bij mijn 9638 mfb boxen in mijn versterker twee pluggen van mijn boxen verkeerd ingestoken het begon heel hard te brommen in mijn speakers, snel uitgezet, en de pluggen op de goede plaats gezet.
gelukkig ze speelde nog, maar een ding de tweeters geven nu maar heel weinig geluid, weet iemand wat het euvel kan zijn, en wat ik er aan kan doen, weet iemand dat stuur me dan a.u.b. een mailtje
jscholtes@kpnmail.nl
dank je wel hoor.
groetjes sjaak.

er zitten folietweeters in die mfb's , helaas zijn deze eerder stuk met een piekbelasting als gewikkelde varianten. gezien de vrij lage stroom in het hoog zal de versterkereenheid niet zo snel stuk zijn.

je bent ook van de mp advertentie toevallig....