Hallo,
Voor school moet ik het volgende schema uitleggen in een verslag.
Nu weet ik niet wat de functie is van de dioden D1 en D2 met de weerstand R6.
Zou iemand mij dit kunnen uitleggen.
alvast bedankt.
Wat denk je zelf?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/29138
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
nou wat ik denk is dat het het gedeelte funcgeert als eens soort van pull up en pull down maar dan met dioden. Ik kan wel snappen hoe hij hem omlaag kan trekken middels de weerstand maar niet hoe hij omhoog wordt getrokken.
Heb wel kunnen vinden in de datasheet dat de JK flipflop (4027) wordt geset door de set gelijk te maken aan de VDD
Een hint: bekijk R6 samen met de 0,1µF condensator erboven (dus even zonder diodes): wat is dit?
Op 8 januari 2011 15:22:52 schreef AnTiO:
nou wat ik denk is dat het gedeelte fungeert als eens soort van pull up en pull down maar dan met dioden. Ik kan wel snappen hoe hij hem omlaag kan trekken middels de weerstand maar niet hoe hij omhoog wordt getrokken.
Deze schakeling met diodes heet anders dan pull-up/-down. Wat weet je over die kleinsignaaldiodes?
Ik heb op internet een beetje rond gesnuffeld
klopt het als een klein signaal diode in geleiding is dat hij dan te vervangen is door een weerstand?
eagle987
Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
R6 en de 0,1µF condensator staan als een differentiator. Leg je een pulsspanning hieraan, dan verschijnen er negatieve en positieve pieken:
Om te hoge en te lage spanningen weg te werken, worden respectievelijk D1 en D2 geplaatst.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je maakt 't weer te makkelijk voor TS, er moet wat te leren blijven... 
Je kunt ook eens zoeken op 'clamping diodes' voor uitleg...
Als de TS nu kan vertellen tot welke spanning er geclampt wordt dan valt er nog wat te redden.
@eagle987: Voorzeggen is wel heel erg gemakkelijk voor de TS...
eagle987
Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
Het is eigenlijk de eerste keer dat ik er bij stil sta: de pulsen zijn enkel groter dan de aangelegde spanning als deze negatief wordt.
aangelegde spanning is steeds >0V:
aangelegde spanning is symmetrisch t.o.v. de x-as:
Logischerwijs is de piekspanning = Umax - Umin
Vreemd dat ik dat nu pas opmerk..
Maar soit, genoeg gezegd