ik ben opzoek naar een schakeling die een mooi pwm signaal heeft
ik heb al verschillende schakelingen uitgeprobeert met een 555.
het werkt maar niet helemaal geweldig

is er een schematje dat simpel te maken is met het liefts een pwm van 0% tot 100%
het is voor een led driver,
ben namenlijk een grb+w powerledlampje aan het maken

hier

Ja dat is met een 555, maar het werkt prima.

Wat werkt er niet "geweldig" aan je huidige schakeling?

klopt maar ik krijg ze niet echt werkend
ligt denk ik aan mij
zal morgen eens op school wat gaan knutselen.

hij stuurt de dudy cicle niet mooi uit
hij (hoe moet ik dat uitleggen......)
normaal pas je met de potmeter de breedte van de hoge en de lage puls aan
ik kan alleen maar de hoge puls regelen....
snaptu?

Jep, de frequentie veranderd mee, dat kan een probleem zijn, maar voor leds maakt dat eigenlijk niet uit.

Anders kijk eens naar dat schema waar ik naar linkte, daarvan hoef je alleen de laatste twee opampjes te bouwen per regeling, het gedeelte rond u1a en u1b hoef je maar 1x te bouwen.

van mijn leraar hoorde ik dat het ook zal werken als ik er een deler achter zet.
alleen daar hebben wij nog niet zo veel mee gedaan,
weer iemand een goede deler(flip-flop) en hoe ik die dan aan moet sluiten

alvast bedankt!

Op 12 januari 2011 16:03:58 schreef Sine:
http://www.pcsilencioso.com/cpemma/pwm.html

ROFL! (het werkt wel hoor, mar toch)

Hij gebruikt de 4e opamp om de stuurspanning te bufferen. Het argument is dat de ingang van de opamp een lage belasting levert, maar de uitgang van die opamp gaat naar .... een ingang van een andere opamp!

Hier heb je nog een voorbeeld hoe het kan. Hier komt een echt pwm signaal van af, de frequentie is ook instelbaar.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/analoge%20-%20pwm.jpg

ik heb al een pwm schakeling met een 555 de gene die je overal op internet vind
alleen nu nog een freqentie deler er achter en de led driver snapt het.
maar welke deler en hoe moet ik hem aansluiten is dus de vraag

Op 17 januari 2011 10:45:19 schreef Lambiek:
Hier heb je nog een voorbeeld hoe het kan.

Hmmm een 555 maakt geen driehoek maar een exponent, dus de regeling zal minder lineair zijn dan met een een opamp-driehoekgenator. Maar ik weet niet of dat in de praktijk merkbaar is.

En die FET-aansturing zou ik vervangen door een TC4427 oid. Simpeler en veel beter, en laat die 100 ohm weerstand dan gelijk weg.

Dat klopt, hij maakt een zaagtand. Het pwm signaal ziet er prima uit, en de frquentie bijft ook stabiel. De fet aansturing kan met een TC4427, maar dit werkt ook prima. :)

Op 17 januari 2011 12:13:58 schreef Lambiek:
Dat klopt, hij maakt een zaagtand.

zaagtand of driehoek maakt niet uit.

Hij maakt een zaagtand met een exponentiele flank, dat veroorzaakt de niet-linearitiet.

Nou dat zal wel meevallen, op de scoop is er niets van te zien. :)

Mijn schakeling gebruikt ook geen perfecte driehoek, maar een licht asymetrische golfvorm op exponentiele basis die er op lijkt.

Dat heeft vast een beetje invloed op de regelcurve maar ik zou er niet wakker van liggen.. Wil je een echte driehoek dan is er een stroombron nodig, dat zou te doen moeten zijn met een extra opamp en wat weerstanden.