ik heb een vraag over de schakeling van de regelversterker.
Ik heb op school geleerd dat je nooit een elco mag aansluiten op wisselspanning. nu op het schema aan de uitgang staan 2 elco's en dan uw boxen. de ic is gelijk en het geluid is wisselspanning. Nu mijn vraag is er mag geen wisselspanning op de elco maar de boxenh moeten wisselspanning hebben dus boxen overleven elco vermoord, andersom gelijk op de elco gelijk op de boxen: elco overleefd boxen vermoord dus kan iemand mij uitleggen hjoe het in zijn werk gaat.

De elco,s staan hier in serie met het signaal, en staat er dus geen wisselspanning overheen.
En de uitgang van deze regelversterker is niet bedoeld om er boxen aan te hangen.

Allereerst het punt dat achter deze schakeling geen speakers komen te hangen. Er moet eerst een versterker tussen.

Verder is het gedeelte van een elco niet op wisselspanning niet volledig waar. Er mag geen negatieve spanning over de elco komen te staan. Een elco is namelijk polariteitsgevoelig.
Echter kan deze schakeling helemaal geen negatieve spanning maken. Er is namelijk geen negatieve voedingslijn. Dit ic maakt dan ook een wisselspanning met een zogenoemde offset. Dit is een gelijkspanning waarop de wisselspanning wordt gezet.
Dus ipv een sinus die van -1 tot 1v loopt krijg je een sinus die van bijvoorbeeld 2 tot 4v loopt.
Daardoor past het binnen het voedingsbereik van het ic.
Nu alleen die elco. De versterker erachter wil geen gelijkspanning hebben op zijn ingang. En een condensator vormt een barriere voor dc en een verbinding voor ac. Dat 2-4v signaal is aan de andere kant van de condensator dan weer -1 tot 1v doordat de gelijkspanning is tegengehouden.
Maar door de gelijkspanning aan de linkerkant is de spanning links altijd hoger dan rechts. En dat is een vereiste bij een elco.

dus als ik het goed begrijp moet ik bij de uitgang een versterker zetten en dan de boxen?

Ja.
Voorversterkers komen het eerst in de keten, dan de regelversterker, dan de eindversterker aan het eind. Dan de luidsprekers.

Soms zit de voorversterker in hetzelfde kastje als de regelversterker.
En soms zit àlles bij elkaar. Dan noem je het geen regelversterker meer, maar gewoon: versterker.

en hebt gij een schema voor een eindversterker. iets klein gewoon voor een mp3 naar kleine boxen of zo?

Ja hoor. Er staan er een paar bij de schakelingen hier op de site. Aan wat voor vermogen zat je te denken.
Er staan versterkers t/m 40w op.

ik kijk wel is wat is het beste voor 12v en dat toch een beetje redelijk is aan geluid?

ok ik denk dat die van 10 watt het beste is maar er is een ding dat ik niet begrijp. de boxen moeten toch op wisselspanning en de schakeling is toch op gelijk of ben ik fout.

je zit gedeeltelijk goed.
boxen moeten inderdaad op wisselspanning. maar ze hebben een heel mooi ic'tje gemaakt genaamd de tda2030 die dat voor je creëert ;-)

ah ok ik snap het ik ben niet zo goed in ic's en microcontrollers.
maar toch bedankt dan zal ik beginnen aan mijn eindversterker. de regelversterker is al gesoldeerd.