met beleid.
eerst alle draden naar buiten en buis bij buis rangschikken langs de rand.

Vervolgens netjes kleur voor kleur aflassen en toestoppen.

eigenlijk net als met draaidoppen.

Nu ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk nog nooit problemen gehad heb met Wago lasklemmen. Ik gebruik die om in open lucht (binnenshuis) een 4-tal lampen met elkaar te verbinden op de werf, die draden worden elke dag toch wel een paar maal door elkaar geschud door er tegen te lopen met iets of door erin te blijven hangen met een ladder e.d. Ik heb nog nooit één enkele verbinding moeten herdoen en dat hangt daar nu toch al een dikke 2 jaar zo :+

Veel hangt af van het goed openklikken van de klemmetjes zelf, deze durven nogal eens stroef gaan waardoor het klemmetje niet volledig geopend wordt zodat de draad er niet volledig wordt ingestoken of dat de mantel niet voldoende afgestript wordt waardoor het koper niet diep genoeg wordt vastgepakt.
Hierbij alvast de montage instructies :-)

http://www.uploadarchief.net/files/download/wagoklem.jpg

Al mensen er regelmatig met dingen in blijven hangen zou ik dat toch eens verbeteren zodat dat niet meer kan gebeuren.

Het valse plafond is af, het inspectieluikje nog niet. Dat moet nog een keer. Ooit.

Ik denk wel dat die gevallen met hefboompjes een betere contactdruk hebben en misschien zelfs meer contactoppervlakte. Zou ik me ooit tot steekdoppen laten verleiden dan is dat wel een mogelijke kandidaat.

maarten: 3/4 van nederland hangt vol met wago. Ziekenhuizen hebben zelfs de conex in de prullebak gegooit. En de grootste petro chemiereus van NL wil ze ook niet meer (en die ligt niet in Moerdijk...).

En zoals de headhunter omschrijft, zo doe je dat. Met beleid.
En de moderne wago gebruik ik niet eens. Nergens voor nodig. Pure luxe.

Die moderne wago's zijn alleen handig bij overgangen naar soepel draad., die kunnen daar nl. ook gewoon in zonder huls.

Op 17 januari 2011 19:30:00 schreef D.W.70:
maarten: 3/4 van nederland hangt vol met wago. Ziekenhuizen hebben zelfs de conex in de prullebak gegooit. En de grootste petro chemiereus van NL wil ze ook niet meer (en die ligt niet in Moerdijk...).

In de echt explosiegevaarlijke ruimtes zie je sowieso geen lasdoppen. Dus de vermelding chemiereus zet weinig kracht bij denk ik.
Een klemverbinding geeft inderdaad wel een betere verbinding, ook na jaren. Hetzelfde geld voor verende rijgklemmen: betrouwbaarder dan schroefklemmen. Als het ook nog beweegt en trilt gebruikt men bij voorkeur vlakstekerklemmen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (21%)]

Op 16 januari 2011 11:51:26 schreef Stefaan Van Slycken:
Een goed gemonteerde wago krijg je niet los hoor; een lasdop heeft meer kans om los te komen als je aan de bedrading gaat trekken en bewegen.

Ik heb net even geprobeert met een rondslingerende wago, beetje trekken en kwartje draaien en de draad is eruit, om een lasdop los te trekken moet het koper al doorscheuren.

Overigens doet een lasdop 2 dingen, mechanisch verstevigen en isoleren. De elektrische verbinding is er al zonder de dop.
Een wago maakt de elektrische verbinding zelf, door middel van een vertind stukje koper met stukjes veerstaal. waarbij het contact oppervlak zeer klein is, namelijk 2 ronde vormen die haaks op elkaar liggen, met aan de andere kant een stuk veerstaal wat sowiso al een (relatief) hoge weerstand heeft.
Misschien kan iemand met de geschikte meetapparatuur eens een miliOhm meting doen van een paar verschillende draadverbinders, zowel goede als goedkopere merken eventueel.

Dat wago's niet spontaan in brand vliegen bij 1A te veel is wel duidelijk, anders zouden ze ook nooit die keurmerken krijgen, maar volgens mij kunnen herhaaldelijke kortsluitstromen wel de doodsteek zijn.

Het lijkt mij inderdaad dat ze heus wel een klein beetje overgedimensioneerd zijn, daar waar een draaidop echt flink overgedimensioneerd is. Dat alles indien goed gemonteerd natuurlijk.

Ik heb geen goede milliohmmeter, ik kan met mijn ESR-meter vanaf 10m meten met een resolutie van 10m en een nauwkeurigheid die me even niet te binnen wil schieten.

@D.W.70: ik twijfel er niet aan of jij bent een prima installateur, en ik twijfel er ook niet aan dat het met lasklemmen meestal prima gaat. Wat bedrijven doen moeten ze wat mij betreft verder zelf weten, maar ik blijf erbij dat je met lasklemmen in veel situaties onnodig valkuilen schept. Ook als je niet in die valkuilen trapt.

Op 17 januari 2011 16:50:46 schreef The Headhunter:
Al mensen er regelmatig met dingen in blijven hangen zou ik dat toch eens verbeteren zodat dat niet meer kan gebeuren.

Tja, daarin heb je een punt, maar het zijn maar voorlopige werklampen en als er met die draad iets gebeurt is dat niet erg, ik ben er nu wel zeker van dat die Wago klemmen perfect hun job doen, eraan trekken, draaien e.d. doet de draad niet lossen indien ze op de correcte manier gebruikt worden ;-)
Maar zoals er in dit topic te lezen valt zullen er altijd voorstanders blijven van conex lasdoppen en andere zullen dan weer zweren bij de Wago klemmen. Als iedereen maar gelukkig is met zijn van manier van afmonteren :+

@ X-Fusion, in een eerdere post zeg je dat het al 2 jaar zo hangt. We kunnen dus wel stellen dat dat niet echt tijdelijk meer is.
Nu kan er weer een discussie losbarsten over wat "tijdelijk" is. Maar laten we eerlijk zijn, 2 jaar begint in mijn ogen toch wel een vorm van permanent aan te nemen.

Wij zijn nog altijd aan het verbouwen, 2 jaar geleden hebben we een huis gekocht uit de jaren 50 en het volledig gestript tot op de blote steen incl. daken en vloeren. Sindsdien zijn we nu alles terug aan het opbouwen en we doen alles zelf met slecht 3 personen. Je kan je dus wel voorstellen dat dit niet op een jaartje zomaar gedaan is. Momenteel zijn we elektriciteit aan het leggen dus idd. 2 jaar is al lang en deze toestand zal nog wel een paar maanden zo blijven. Maar er is licht aan het einde van de tunnel, binnen 2,5 maand verhuizen wij en dan zal alle elektriciteit zijn zoals het moet, begin maart komen ze keuren DUS permanent is het zeker niet :+

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]

Op 17 januari 2011 21:40:56 schreef Solfur_:
...
Een wago maakt de elektrische verbinding zelf, door middel van een vertind stukje koper met stukjes veerstaal. waarbij het contact oppervlak zeer klein is, namelijk 2 ronde vormen die haaks op elkaar liggen, met aan de andere kant een stuk veerstaal wat sowiso al een (relatief) hoge weerstand heeft.
.....

http://www.wago.com/cms/images/Cage-Clamp6.jpg

http://www.wago.com/cms/images/Federklemmtechniken_main3.jpg

Op 17 januari 2011 19:42:45 schreef GJ_:
[...]
In de echt explosiegevaarlijke ruimtes zie je sowieso geen lasdoppen. Dus de vermelding chemiereus zet weinig kracht bij denk ik.

Jawel hoor. Geen enkel probleem wago's te gebruiken midden in een chemische plant. Het gaat om de omhulling van het toestel. Daar heeft de lasdop niks mee te maken. Er kan immers geen vonkvorming naar buiten toe door de explosieveilige behuizing.

En worden het meerdere aansluitingen in een klemmenkast: wago veerdruk klemmen of Phoenix contact. En kasten van CEAG. No problemo en snel uitwisselbaar.

jongens gebruiken jullie ook allemaal schroef-contact materiaal
dus schakelaar wcd`s en noem maar op?

dit is namelijk dezelde verbinding ook met een veerklem

Op 18 januari 2011 16:23:56 schreef scarfixcia:
jongens gebruiken jullie ook allemaal schroef-contact materiaal

Bij voorkeur wel, want die dingen met die insteekveerklemmen vind ik maar niks.
Helaas heb je tegenwoordig steeds minder keus.

X-Fusion
2. er mogen meerdere kringen in één aftakdoos, let wel, deze dienen correct te zijn voorzien van een label en mogen elkaar niet raken.

Hmm.... In Nederland werkend, volgens de almachtige Nen 1010. Niet labelen, en niet 2 groepen in een doos. Is overigens ook vragen om problemen in de toekomst.... (Ja maar ik heb er een label/merkje op. Ja, maar over 10 jaar niet meer of de nieuwe bewoner weet dat niet. Ligt die gestrekt na wat knutselen)

Hollands licht
Steeklasklemmen zijn alleen betrouwbaar door de mate van deskundigheid van de monteur.

Draai lasdop ook. En waren ze echt gevaarlijk, dan werden ze vast niet meer toegestaan.

maartenbakker
Met speciaal gereedschap zijn ze net zo efficient te monteren als steekdoppen.

Striptang is niet speciaal hoor. En verder heb je niet veel meer nodig dan mankracht. Net als een steekdop.

Denk zelfs dat het voor een leek makkelijker is om een steekdop in een volle doos te maken, dan een draaidop. Zeker wanneer je draden niet meer zo lang zijn als tijdens de aanleg. Wanneer je zelf nieuwe draden gaat trekken is het echter geen probleem.
Ondanks dat ik draaidoppen absoluut niet wil afkraken. Gebruik ik net zo makkelijk steek doppen. En steek is makkelijker wanneer je er na tijd nog eens wat bij in wilt maken. (of iets vergeten bent.) Qua duwen en trekken kunnen steekdoppen misschien wat minder hebben. Maar in de praktijk geeft dit niet zoveel problemen.

En ik kan het weten. :)

Op 18 januari 2011 16:29:17 schreef KlaasZ:
[...]Bij voorkeur wel, want die dingen met die insteekveerklemmen vind ik maar niks.
Helaas heb je tegenwoordig steeds minder keus.

Ik meen dat Elso nog steeds schroefklemmen gebruikt.

Op 18 januari 2011 17:23:50 schreef Biggles87:
[...]
Hmm.... In Nederland werkend, volgens de almachtige Nen 1010. Niet labelen, en niet 2 groepen in een doos. Is overigens ook vragen om problemen in de toekomst.... (Ja maar ik heb er een label/merkje op. Ja, maar over 10 jaar niet meer of de nieuwe bewoner weet dat niet. Ligt die gestrekt na wat knutselen)

Het schijnt in de huidige NEN1010 wel toegestaan met een aantal mitsen en tenzij-en.

Op 18 januari 2011 09:14:41 schreef theove:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

De eerste is voor soepel draad, die klemmen hebben een heel andere opbouw, op de 2de tekening links is een "normale" wago te zien.

Op onderstaande foto is duidelijker te zien dat de raakvlakken echt wel klein zijn.
Het eerste, langs de kant waar de draad ingestoken word is een halfronde opening waar de draad schuin over een rechte hoek loopt, bij een draad van exact de juiste diameter heb je dus een halve cirkel die contact maakt, bij dunnere draad (toegestaan) heb je 1 punt dat raakt.
Het tweede, de veer is een mindere geleider en maakt ook maar op 1 punt contact.
Het derde en waarschijnlijk belangrijkste contactpunt, onderaan op het koperen stukje, maakt wederom maar op 1 punt contact, er is geprobeerd om de draad over een plat vlak te laten lopen maar in de praktijk zal de draad hier altijd een stukje vanaf blijven en alleen op de bocht contact maken.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Wago_innen.jpg/800px-Wago_innen.jpg
Met schakelmateriaal met steekklemmen heb ik ook geen goede ervaringen. Laatst mocht ik gaan foutzoeken in een holle vloer met vloerdozen erin. De vloer was eruit geweest om een aantal buizen te plaatsen. op een kleine 100 vloerdozen moest ik bij een 15tal stopcontacten de draden terug in de klem duwen.

Bij TL armaturen is dit al langer in gebruik, en dus ook al langer een ergernis. Soms zijn de interne draden al losgekomen door transport wanneer ze uit de doos komen.

Op 18 januari 2011 11:39:07 schreef D.W.70:
[...]
Jawel hoor. Geen enkel probleem wago's te gebruiken midden in een chemische plant. ..

Er zal geen probleem zijn, ik heb het nooit gezien. In ieder bedrijf dat ik ken zijn de zaken netjes in dozen op fatsoenlijke klemmen afgewerkt. Lasdoppen in een industriele productieruimte vind ik slordig en prulwerk.

Dat ze niet open in een explosieve atmosfeer hangen snap ik ook wel natuurlijk.

Op 18 januari 2011 19:07:28 schreef GJ_:
[...]
Lasdoppen in een industriele productieruimte vind ik slordig en prulwerk.

Dat is een inschatting over iets dat natuurlijk niet zo hoeft te zijn. O.a. EX-verlichtingsarmaturen schreeuwen om doorverbonden te worden met elkaar. En een beetje snel als het kan. En dat kan ook op een goede en nette manier.

Toen ik verleden week een nieuw 5polig stopcontact van 63 A ging aansluiten merkte ik dat het ook met veeraansluiting was en dus geen schroevendraaier of ander gereedschap hiervoor nodig had, het was zelf zonder gereedschap terug te demonteren en dat allemaal voor stromen voorzien tot 63 A
dus denk ik toch dat die veeraansluitingen geen amateurverbindingen zijn maar dat we onze mening wel zullen moeten herzien.

mvg Luc

Op 19 januari 2011 13:34:09 schreef LUCB:
Toen ik verleden week een nieuw 5polig stopcontact van 63 A ging aansluiten merkte ik dat het ook met veeraansluiting was en dus geen schroevendraaier of ander gereedschap hiervoor nodig had

Heb hetzelfde aan de hand gehad een paar weken terug. Tot mijn verbazing is de fabrikant overgegaan op klem/veerverbindingen. Ik zelf ben ook altijd een tegenstander geweest van dit soort verbindingen.
Het scakelmateriaal heeft ce norm, tuv en kema dus ik ga ervan uit dat deze verbinding goed is.
Echter als scepticus heb ik er (nog) geen goed gevoel bij.